Pokonaj głód ! Poznaj teorię glukostatyczną

Dodaj do ulubionych

Teoria glukostatyczna zakłada, że poziom glukozy w organizmie kontrolują receptory. Glukoza to paliwo organizmu - podobnie jak benzyna jest paliwem do samochodu. Zgodnie z tą teorią uczucie głodu i sytości zależą od tempa zużywania glukozy przez organizm. Czujemy sytość, kiedy w komórkach jest wystarczająca ilość glukozy. Gdy nie jemy przez dłuższy czas, poziom glukozy spada i pojawia się uczucie głodu. A głód skłania nas do szukania pożywienia, by poziom glukozy wzrósł. W teorii glukostatycznej ważną rolę przypisuje się insulinie. Insulina umożliwia przenikanie glukozy do komórek. Kiedy jemy, poziom insuliny podnosi sie i organizm może wykorzystać glukozę. Duża ilość glukozy może uruchamiać wydzielanie zbyt dużej ilości insuliny. To z kolei może obniżyć poziom glukozy we krwi do takiego poziomu, że znów czujemy głód.

Uważaj na żywność z wysokim indeksem glikemicznym (IG)! ! ! Z definicji, spożycie żywności o wysokim współczynniku IG powoduje bardziej gwałtowny wzrost poziomu glukozy we krwi niż spożycie pokarmów o niskim indeksie glikemicznym. Szybki wzrost poziomu glukozy we krwi daje silne sygnały do beta-komórek trzustki, co podnosi poziom insuliny. Wysokie stężenie insuliny indukowane przez spożycie żywności o wysokim indeksie glikemicznym może spowodować gwałtowny spadek poziomu glukozy we krwi zwany hipoglikemią.  Natomiast spożywanie pokarmów i niskim indeksie glikemicznym daje wynik w postaci niższego, ale bardziej trwałego wzrostu stężenia glukozy we krwi i niższego zapotrzebowania na insulinę beta-komórek trzustki.  

Sprawdź Indeks Glikemiczny Produktów

Autor: Sanjay Bockman

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑