Kreatyna - Monohydrat kraetyny

Dodaj do ulubionych

Kreatyna stała się jednym z najlepszych i najbardziej przebadanych suplementów diety dla sportowców. Kreatyna jest oceniana jako środek potencjalnie terapeutyczny w wielu jednostkach chorobowych, takich jak: dystrofia mięśni, stwardnienie zanikowe boczne (ALS), choroba Alzheimera i Parkinsona. Kreatyna przechodzi w fosfokreatynę na drodze przekształcania, jest źródłem natychmiast dostępnej energii uwalnianej podczas fazy beztlenowej skurczu mięśni. Kreatyna odgrywa kluczową rolę w metabolizmie komórek (wytwarzanie ATP) z wysokim i zmiennym zapotrzebowaniem na energię (np. mięśnie szkieletowe, mięsień sercowy, CUN, sperma). Fosforan z fosfokreatyny łączy się z adenozyno-dwufosforanem (ADP), tworząc adenazynotrójfosforan (ATP).

Kreatyna efekty - suplementacja kreatyny

Celem suplementacji kreatyną jest zwiększenie fosfokreatyny w mięśniach, a tym samym wytworzenie większej liczby cząsteczek ATP dostępnych jako paliwo dla pracujących mięśni. Poprawia to zdolności sportowców dla powtórzenia w krótkim czasie bardzo intensywnych ćwiczeń bez wystąpienia objawów zmęczenia. Prawie wszystkie badania nad suplementami kreatyny oceniały farmakologiczny monohydrat kreatyny w formie proszku lub używały do badań form doustnych lub dożylnych formuł fosfokreatyny (droższej formy kreatyny). Ponieważ kreatyna stała się popularnym suplementem, na rynku istnieją różne jej formy (np. batony/cukierki kreatynowe, kreatyna w płynie, gumy kreatynowe, cytrynian kreatyny, kreatyna musująca itp.). Wiele z nich reklamuje się jako lepsze od monohydratu kreatyny.

Kak działa kreatyna?

Fosfokreatyna dostarcza grupę fosforanową do reakcji natychmiastowego odtworzenia ATP

  • System fosfokreatyna-ATP (system energetyczny tlenowy/mleczanowy): synteza i regeneracja ATP w mięśniach i komórkach nerwowych.
  • Regulacja aktywnwgo transportu jonów (Mg2+, Ca2+, Na, K+).
  • Stymulacja mięśni i komórek nerwowych
  • Potencjalnie ergogenny efekt: możliwość powtórzenia w krótkim czasie maksymalnie intensywnych ćwiczeń poprzez zwiększający wydajność energetyczny system tlenowy/mleczanowy (np. sprint)

 

Zwiększone ryzyko niedoboru/zwiększone zapotrzebowanie na kreatynę

  • Dieta/styl życia: dieta uboga w mięso i ryby, dieta wegetariańska, ciężkie ćwiczenia fizyczne sporty wyczynowe i stres
  • Choroby genetyczne: niedobór metylotransferazy guanidyno-octanowej (GAMT)
  • Choroby nerwowo-mięśniowe o podłożu genetycznym: dystrofia mięśni, stwardnienie zanikowe boczne (ALS), cytopatia mitochondrialna.

 

Objawy niedoboru kreatyny

  • Ogólnie: podatność na stres, obniżona zdolność regeneracji, obniżona wydolność fizyczna (zmęczenie, słabość i atrofia mięśni).
  • Metabolizm energetyczny: zaburzenia metabolizmu energetycznego w mitochondriach i sercu.
  • W niedoborze GAMT: odkładanie kreatyny w narządach i CUN w ciężkim pozapiramidowymi zaburzeniami motorycznymi.

 

Dawkowanie kreatyny

Odpowiednie spożycie płynów. Dzienne dawki powinny być podzielone na dwie mniejsze. Węglowodany o wysokim indeksie glikemicznym (np. glukoza) zwiększają wychwytywanie przez mięśnie.Cykliczne przyjmowanie z przerwami.

Dzienne zapotrzebowanie na kreatynę: Osoba dorosła o wadze 70kg; średnio 1-2g kreatyny/d (syntetyzowanej endogennie i dostarczanej z dietą po 1g każdej).

Przyjmowanie kreatyny - skutki uboczne

Krótki okres przyjmowania z obserwacją w okresie przerw w leczeniu: skutki uboczne nieznane. Długi okres stosowania: zwiększona skłonność do zatrzymywania płynów i skurczu mięśni, zmniejszenie wewnątrzkomórkowej dostępności magnezu, mdłości, zaburzenia za strony układu pokarmowego, bigunka upośledzenie homeostazy kreatyny. Długie stosowanie wysokich dawek kreatyny (np. 20g/d): zwiększa możliwość obciążenia nerek.

 

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑