Brokuły poprawiają pracę żołądka i jelit

Dodaj do ulubionych

Brokuły poprawiają pracę żołądka i jelit

Mamy złe wieści dla wszystkich zagorzałych przeciwników brokułów – okazuje się bowiem, że ich częsta konsumpcja poprawia pracę żołądka i jelit.  

 

W przypadku opisywanego badania, myszy przyjmowały brokuły w ramach codziennej diety. Naukowcy zauważyli, że ich organizm o wiele lepiej radził sobie z problemami trawiennymi, jak również z wywołanymi przez nie chorobami, między innymi z syndromem nieszczelnego jelita oraz zapaleniem okrężnicy, zwłaszcza w porównaniu z gryzoniami, które rzeczonego warzywa nie przyjmowały. Informacje takie podał autor badania, Gary Perdew, profesor rolnictwa na Uniwersytecie Penn State. Poinformował on także, że warzywa o podobnej charakterystyce (brukselka oraz kalafior) miały zbliżony wpływ na organizm zwierząt.  

 

"Istnieje wiele powodów, dla których pragniemy spieszyć z pomocą osobom cierpiącym na problemy trawienne. Jednym z nich jest fakt, iż jeżeli przypadłości te nie są leczone, prowadzić mogą do poważnego pogorszenia stanu zdrowia, a w rezultacie – do artretyzmu oraz chorób serca" wyjaśnił Perdew. "Utrzymywanie na zadowalającym poziomie wydolności bariery ochronnej jelit i żołądka sprawia, że są one w stanie przetwarzać pokarm sprawniej, natomiast kondycja ogólna organizmu ulega poprawie."

 

Prawidłowo funkcjonująca bariera ochronna osłania organy wewnętrzne przed niekorzystnym działaniem toksyn oraz szkodliwych mikroorganizmów, jednocześnie pozwalając składnikom odżywczym przedostawać się do organizmu.  

 

Zdaniem Perdew’a, kluczem do skuteczności tego procesu może być jeden z receptorów żołądkowych, który to nosi nazwę receptora węglowodorów arylowych lub w skrócie – AHR. Pozwala on organizmowi właściwie reagować na określone rodzaje toksyn, jak również umożliwia ich usuwanie.  

 

Badacze, których pracę naukową opublikowano w magazynie Journal of Functional Foods, wykazali, że warzywa takie jak brokuły, brukselka oraz kapusta zawierają składniki chemiczne określane mianem glukozynolanów indolu, które to w żołądku rozbijane są na inne korzystne substancje, w tym indolokarbazol (ICZ).  

 

W momencie, gdy ICZ doprowadzi do aktywacji AHR w ściance jelita, wzmacniana jest odporność organizmu oraz naturalna bariera chroniąca ciało przed toksynami. Zauważono, że relatywnie częsta aktywacja AHR prowadzić może do zmniejszenia ryzyka wykształcenia się niektórych typów nowotworów oraz choroby Crohna, powodowanej zapaleniem ścianki jelita.  

 

Zdaniem Perdew’a, nadmierna stymulacja AHR wywołuje podwyższenie się tolerancji bariery na toksyny. Jeżeli jednak aktywacja przebiega bezpośrednio w obszarze żołądka, jak ma to miejsce po spożyciu brokułów, ryzyko jest minimalizowane. "Dioksyna również stymuluje wspomniany receptor, jednakże skutkiem ubocznym jej działania może być zwiększenie tolerancji jelit na toksyny" stwierdził Perdew. "W ramach badania chcieliśmy sprawdzić, czy możliwa jest naturalna stymulacja AHR substancjami znajdujących się w warzywach takich jak chociaż brokuły oraz czy rzeczone działanie doprowadzi do ewentualnych skutków ubocznych."

 

Naukowcy do badania wykorzystali dwie grupy myszy. Organizm jednej z nich był w stanie skutecznie stymulować AHR przy pomocy ICZ, natomiast w przypadku drugiej - proces ten był wysoce nieskuteczny. W obydwu grupach spożywane brokuły stanowiły 15 procent dziennej diety. Po wprowadzeniu do organizmu gryzoni substancji powodującej problemy trawienne, naukowcy zauważyli, że zwierzęta, w przypadku których stymulacja przebiegała skuteczniej, były zauważalnie lepiej chronione przed działaniem szkodliwej substancji.  

 

W przełożeniu na wartości właściwe dla ludzi, ilość spożywanych przez myszy brokułów stanowiła równowartość 3,5 szklanki tych warzyw dziennie. Jak stwierdził  Perdew: "Wydawać by się to mogło, że jest to ilość dosyć duża. Dopiero ona gwarantuje jednak wystąpienie korzystnych efektów zdrowotnych. Naszemu zespołowi udało się także odnotować, że korzystnie na organizm wpływało spożywanie trzy razy mniejszej ilości brukselki, a więc wystarczyłaby nam wyłącznie szklanka tego warzywa dziennie."

 

Osoby zmagające się z problemami zdrowotnymi, takimi jak chociażby zapalenie okrężnicy często słyszą od lekarzy, że nie powinny jeść zbyt dużych ilości surowych warzyw i owoców. Naukowcy podkreślili w swoim badaniu niebagatelną istotę opracowania z myślą o nich wytycznych dietetycznych określających sposób przyjmowania rzeczonych produktów spożywczych, tak aby osoby takie mogły w skorzystać z dobroczynnego działania brokułów bez jednoczesnego narażania się na wystąpienie efektów niepożądanych.  

 

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑