8 przykazań zdrowej diety

Dodaj do ulubionych

Zdrowa dieta jest niezbędnym elementem pozwalającym zachować zdrowie. Zbilansowany dobór produktów bogatych w witaminy i składniki mineralne daje organizmowi  wszystko co niezbędne, zarówno w profilaktyce jak i przeciwdziałaniu wielu chorób powstałych w skutek nieprawidłowego odżywiania. Przygotowaliśmy dla Ciebie najważniejsze informacje dotyczące zasad zdrowej diety. 

8 przykazań zdrowej diety

 

1. Wybieraj produkty naturalne 

Bazowym założeniem nurtu “clean eating” jest spożywanie produktów żywieniowych w postaci możliwie najbardziej zbliżonej do ich pierwotnej formy. Zamiast żywności pakowanej w kartony czy opakowania foliowe, sięgnij po świeże, w pełni naturalne produkty. Możesz na przykład kupić całego indyka zamiast jego mrożonego odpowiednika lub też surowe winogrona zamiast żelek zawierających ekstrakt z tychże owoców. Unikając produktów wysoce przetworzonych, takich jak chrupki, ciastka, czy dania instant, ograniczysz dostarczane organizmowi kalorie, cukier, sól oraz tłuszcze nasycone.   

2. Nie zapominaj o owocach oraz warzywach

Naturalne warzywa i owoce stanowią swoisty fundament nurtu “clean eating”. Niektórzy uważają, że na talerz trafiać powinny one wyłącznie świeże. Inni z kolei twierdzą, iż ich mrożone oraz puszkowane odpowiedniki również zawierają wiele składników odżywczych. Warto przed ich zakupem upewnić się, że nie zostały one wzbogacone cukrem lub solą. Zastąp soki świeżymi owocami i warzywami – te pierwsze mają bowiem mniej błonnika przy jednoczesnej o wiele wyższej zawartości cukru. Eksperci zalecają spożywanie od pięciu do dziewięciu porcji warzyw i owoców dziennie.  

3. Unikaj nadmiaru soli i cukru

Produkty naturalne zawierają jedynie niewielkie ilości rzeczonych substancji. Dosalanie ich lub doprawianie cukrem kłóci się z założeniami idei “clean eating”. Najobfitszym źródłem cukru i soli są produkty przetworzone. Powinieneś ich więc spożywać możliwe najmniej. Jeżeli jednak nie jesteś w stanie pozwolić sobie na taką zmianę przyzwyczajeń żywieniowych, zapoznaj się z treścią etykiety informującej o zawartych w produkcie składnikach odżywczych, aby dowiedzieć się czy nie zawierają one nadmiaru cukru lub soli. Są one dodawane nawet do tak - wydawałoby się - zdrowych produktów jak jogurt czy przecier pomidorowy. Posiłki doprawiaj przede wszystkim ziołami i naturalnymi, nieszkodliwymi dla organizmu przyprawami.

4. Unikaj sztucznych składników

Sztuczne barwniki, substancje słodzące, konserwanty oraz im podobne substancje chemiczne nie powinny wchodzić w skład odpowiednio opracowanego programu dietetycznego. Robiąc zakupy sprawdzaj etykiety produktów spożywczych. 

5. Pij dużo wody

Zastąp słodzone napoje i soki napojami niskokalorycznymi, takimi jak woda czy herbata ziołowa. Woda ogranicza poczucie głodu, zwalcza uczucie zmęczenia oraz dodaje organizmowi energii. Masz ochotę na słodki napój? Dodaj do wody mineralnej plasterek cytrusa lub liść mięty.  

6. Ogranicz spożycie alkoholu i kofeiny

Niektóre osoby dbające o swoje zdrowie całkowicie je ograniczają, zastępując rzeczone napoje znacznymi ilościami wody. Inni uważają z kolei, że napoje kofeinowe oraz alkohol należy spożywać wyłącznie w ograniczonych ilościach. Eksperci zalecają picie nie więcej niż 400 miligramów kofeiny (około trzech do pięciu 250. mililitrowych filiżanek kawy) dziennie oraz jednej dawki alkoholu w przypadku kobiet lub dwóch w przypadku mężczyzn. Warto także ograniczyć nadmiar przyjmowanego z napojami cukru pijąc niesłodzoną kawę oraz czysty alkohol zamiast drinków.  

7. Zdecyduj czy chcesz włączyć do diety produkty organiczne

Rolnicy uprawiający warzywa i owoce organiczne używają naturalnych pestycydów zastępując nimi szkodliwe substancje. Z uwagi na ten fakt, oferowane przez nich produkty są o wiele bardziej naturalne. Tylko od ciebie zależy czy zechcesz włączyć je do swojej diety. Możesz również wybrać się na zakupy na lokalne targowisko, aby dowiedzieć się bezpośrednio od rolników jakie środki uprawne stosują. Pamiętaj, że pestycydy najczęściej osadzają się na skórce owoców i warzyw. Sięgaj więc przede wszystkim po produkty organiczne, których skórki nie zamierzasz jeść. Są to na przykład awokado, kukurydza, czy cebula.  

8. Spożywaj mięso i produkty mleczne z rozwagą

Mięso, produkty mleczne oraz jajka kupowane w sklepie pochodzić mogą od zwierząt karmionych hormonami oraz antybiotykami. Bez wątpienia najlepszej jakości produkty żywnościowe znajdziesz na lokalnym targowisku. W sklepach kupuj z kolei organiczne owoce morza oraz źródła białka jakimi bezsprzecznie są orzechy, rośliny strączkowe oraz soja.  

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑