Antyoksydanty w diecie - Dieta bogata w antyoksydanty

Dodaj do ulubionych

Antyoksydanty w diecie - Dieta która jest bogata w antyoksydanty jest dobra dla każdego. Antyoksydanty z diety powinny pochodzić z jak najlepszych źródeł żywności. Dieta bogata w antyoksydanty pozwoli ci dłużej zachować młodość. Jednak, jak donoszą badania naukowe, nadmiar dobroczynnych przeciwutleniaczy może okazać się szkodliwy.

Antyoksydanty i dieta

W roku 1989 Światową Organizację Zdrowia zakończyła międzynarodowy program badań epidemiologicznych poświęconych występowaniu w Europie choroby wieńcowej. Wyniki badań wykazały niezbicie, że najmniejszą śmiertelność z powodu zawałów serca stwierdzono w Portugalii, Włoszech, Hiszpanii i Jugosławii, a więc w krajach, w których dieta mieszkańców obfituje w owoce i warzywa, jest niskokaloryczna, prawie nie zawiera tłuszczów nasyconych, gdyż stosowana jest tam powszechnie, bogata w nienasycone kwasy tłuszczowe oliwa z oliwek.

Prawidłowa dieta powinna być bogata w naturalne substancje antyoksydacyjne. Nie jest to wcale trudne, ponieważ występują one w większości owoców i warzyw. W tabelach 1 i 2 zestawiono zawartość dwóch dobrze znanych antyoksydantów – witaminy C i E w wybranych produktach roślinnych.

 Tabela 1: Zawartość witaminy C (kwasu askorbinowego) w wybranych produktach roślinnych. (wg Moszczyński, Pyć, 1999) 

Produkt askorbinowy w mg / 100 g
Porzeczki czarne 200
Papryka zielona 175
Nać pietruszki 150
Jarmuż 150
Brukselka 120
Brokuły 120
Chrzan 120
Kiwi 100
Pietruszka 100
Rzeżucha  79
Kalafior  70
Truskawki  60
Szpinak  55
Grapefruit  45
Kapusta  45
Cytryny  40
Pory  35

 

Ilość witaminy E w wybranych produktach spożywczych (wg Moszczyński, Pyć, 1999)

Produkt Zawartość witaminy E w mg / 100g
Olej z zarodków pszenicy 318
Olej kukurydziany 164
Olej sezamowy  67
Olej rzepakowy  67
Majonez  13
Jaja kurze  10
Groch 7,3
Smalec 2,3
Marchew 0,6
Masło 0,3
   

 

Przyprawy nadające właściwy smak i koloryt każdej kuchni stanowią jednocześnie bogate antyoksydantów. W tabeli 3 zestawiono niektóre znane zioła przyprawowe i porównano ich aktywność antyoksydacyjną.

Tabela 3: Właściwości antyoksydacyjne wybranych przypraw roślinnych (wg Halliwell i in, 1995)

Nazwa rośliny Indeks właściwości antyoksydacyjnych
Rozmaryn 12,6
Szałwia  8,4
Tymianek  5,7
Lebiodka (oregano)  3,4
Imbir  2,4
Goździki  2,3
Ostrzyż (kurkuma)  1,8
Liście laurowe  1,5
Pieprz cayenne  1,2

 

Dieta wegetariańska bogata w antyoksydanty

Wydaje się więc oczywiste, że dieta zdrowia i młodości, to dieta wegetariańska, gdzie źródłem białka są produkty roślinne. Jest ona szczególne zalecana w stanach zagrożenia rozwojem wolnorodnikowych spustoszeń.

 

 

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑