Dieta i ćwiczenia wpływają korzystnie na kondycję naszego serca

Dodaj do ulubionych

Dieta i ćwiczenia wpływają korzystnie na  kondycję naszego serca

Osoby dbające o linię i starające się zrzucić zbędne kilogramy poprzez właściwą dietę oraz uprawianie ćwiczeń fizycznych jednocześnie chronią swoje ciało przed chorobami układu sercowo-naczyniowego.  

 

Jak osoby zmagające się z otyłością mogą skutecznie poprawić kondycję mięśnia sercowego? Poprzez odpowiednią dietę, wysiłek fizyczny, czy też - połączenie dwóch tych technik? Jak wynika z badań przeprowadzonych przez ekspertów z Uniwersytetu Saint Louis, nie jest istotne którą strategię wybierzemy, jako że kluczowy wpływ na nasze zdrowie ma ograniczenie ogólnej masy ciała.  

 

"Zarówno w przypadku kobiet jak i mężczyzn zmagających się z nadmiarem kilogramów, nawet niewielka redukcja masy ciała pomaga zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego…i to niezależnie od tego czy na wadze stracą one dzięki ćwiczeniom, niskokalorycznej diecie, czy też połączeniu dwóch nadmienionych technik odchudzających" powiedział doktor Edward Weiss, profesor zwyczajny żywienia i dietetyki na Uniwersytecie Saint Louis oraz główny autor badania.  

 

Rezultaty eksperymentu opublikowano w poprzednim wydaniu magazynu American Journal of Clinical Nutrition.

 

W ramach badania, Weiss oraz współpracujący z nim zespół badaczy podzielili 52 otyłych badanych w średnim wieku będących przedstawicielami obydwu płci na trzy grupy – osoby stosujące dietę, uprawiające ćwiczenia fizyczne oraz korzystające z dwóch nadmienionych metod jednocześnie. Celem jaki postawiono respondentom było zrzucenie około 7 procent ogólnej wagi ciała w przeciągu 12-14 tygodni. Osobom stosującym dietę zalecono obniżenie o 20% ilości spożywanych posiłków, natomiast respondenci uprawiający aktywność fizyczną mieli za zadanie zwiększyć ogólny poziom aktywności o 20%. Przedstawiciele grupy stosującej obydwie metody poproszeni zostali o spożywanie o 10 procent mniejszej ilości pożywienia oraz trenowanie o 10 procent więcej.

 

Naukowcy przeanalizowali wpływ poczynionych zmian żywieniowych/treningowych na kondycję układu sercowo-naczyniowego. Przyjrzeli się oni przede wszystkim takim zmiennym jak ciśnienie krwi, tętno oraz poziom “złego” cholesterolu.  

 

Naukowcy zauważyli, że wszystkie opisane powyżej strategie były równie skuteczne w kwestii poprawy kondycji serca oraz zmniejszały ryzyko zapadnięcia na choroby układu sercowo-naczyniowego o 10 procent – z 46 do 36 procent.  

 

Weiss twierdzi, że mimo, iż połączenie treningu ze zdrową dieta nie legitymowało się wyższą skutecznością od każdej z tych technik stosowanych oddzielnie, nie oznacza to że osoby stosujące którąkolwiek z nich powinny czuć się zobligowane do spożywania większej ilości niezdrowych posiłków lub prowadzenia siedzącego trybu życia. Osobiście zaleca on połączenie zdrowego odżywiania z wysiłkiem fizycznym, uznając taką kombinację za najskuteczniejszy sposób dbania o zadowalającą wydolność mięśnia sercowego.

 

"Jako że zarówno nasze wcześniejsze badania jak i eksperymenty prowadzone przez innych naukowców dowodzą faktu, iż zarówno dieta jak i ćwiczenia wiążą się ze zgoła odmiennymi korzyściami dla organizmu, pragnąc jak najdłużej cieszyć się zadowalającym stanem zdrowia, powinniśmy stosować jedną oraz drugą technikę odchudzającą" stwierdził Weiss.


"W ramach naszego badania zidentyfikowaliśmy wiele powiązań występujących pomiędzy ograniczeniem ilości spożywanych kalorii oraz uprawianiem ćwiczeń fizycznych a czynnikami ryzyka zapadnięcia na choroby układu sercowo-naczyniowego. Z uwagi na ten fakt, nie wykluczamy możliwości, że odpowiednie przyzwyczajenia żywieniowe oraz wysiłek fizyczny mogą w znacznym stopniu ograniczać ryzyko zachorowania. Co więcej, pozbawiony aktywności styl życia sam w sobie jest czynnikiem ryzyka – o fakcie tym również nie można zapominać."

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑