Dieta karmiącej matki - Dieta dla karmiącej mamy

Dodaj do ulubionych

Dieta karmiącej matki powinna być prwidłowo zbilanowana. Dieta karmiącej matki uwzględnia  odpowiednią ilość kalorii, płynów, witamin, minerałów i makroelementów. Okres karmienia piersią wymaga od karmiącej matki przestrzegania diety racjonalnej, zdrowej dla niemowlęcia, ale jednocześnie urozmaiconej. Mama karmiąca piersią, stosując się do zasad prawidłowej diety daje swojemu dziecku swoje substancje odżywcze  wspierając wzrost i rozwój dziecka. Jak powinna wyglądać dieta karmiącej mamy, co jest dla Ciebie najlepsze i przede wszystkim - jaki wpływ ma to wszystko na Twoje dziecko. Specjalnie dla Ciebie przygotowaliśmy Poradnik 'Dieta karmiącej mamy"

Dieta Karmiącej Matki - Poradnik

 

Czy potrzebuję dodatkowych kalorii podczas karmienia piersią?

Tak, być może powinnaś zwiększyć ilość przyjmowanych kalorii o 400-500, by utrzymać swoją energię. Aby uzyskać te dodatkowe kalorie, decyduj się na pokarmy bogate w składniki odżywcze. Na przykład wybierz kromkę pełnoziarnistego chleba posmarowanego masłem orzechowym, banana czy jabłko lub niskotłuszczowy jogurt.

Jak powinna wyglądać dieta karmiącej matki?

Nie ma potrzeby przechodzić na specjalną dietę podczas karmienia piersią. Zamiast tego, skup się na dokonywaniu odpowiednich wyborów dotyczących twojego zdrowia, by jak najbardziej wzbogacić twoje mleko. Wybieraj różne rodzaje ziaren i owoce oraz warzywa. Myj je w celu zmniejszenia ryzyka spożycia pestycydów. Jedzenie wielu pokarmów podczas karmienia piersią może zmienić smak mleka kobiecego. To sprawi, że dziecko będzie się przystosowywało do nowych smaków, a więc łatwiej będzie przestawić je na pokarmy stałe. Aby mieć pewność, że Twoje dziecko otrzymuje wszystkie potrzebne witaminy, Twój lekarz może zalecić Ci przyjmowanie suplementów diety i witamin.

Ile płynów powinnam pić karmiąc piesią?

To ważne, by matki karmiące piersią były dobrze nawodnione. Pamiętaj, by pić często i sporo, szczególnie, jeśli twój mocz ma kolor ciemnożółty. Pij szklankę wody w okolicach godziny karmienia twojego dziecka. Kobiety ciężarne i karmiące piersią potrzebują dodatkowych płynów. Instytut Medycyny zaleca kobietom w ciąży picie 2,3 litra płynów dziennie (ok.10 filiżanek). Kobiety karmiące piersią powinny pić 3,1 litra dziennie (ok.13 filiżanek).

Co z dietą wegetariańską w czasie karmienia piersią?

Jeśli stosujesz się do diety wegetariańskiej, to prawdopodobnie wiesz już, jak ważne jest odpowiednie zbilansowanie tej diety. Szczególnie zwróć na to uwagę w trakcie karmienia. Wybieraj pokarmy bogate w żelazo, wapń oraz białko. Musisz w tym okresie szczególnie dbać o to, by Twoje jedzenie zawierało wszystkie ważne składniki odżywcze. Dobrym źródłem żelaza jest np. suszona fasola albo groch, soczewica, wzbogacone płatki śniadaniowe, produkty pełnoziarniste, ciemne, zielone warzywa liściaste i suszone owoce. Warto też łączyć je z produktami bogatymi w witaminę C (truskawki, cytrusy, słodka papryka, pomidory), by ułatwić wchłanianie żelaza. Wapń znajdziesz w produktach mlecznych i ciemnych, zielonych warzywach. Inne opcje to wzbogacone produkty - np. soki, zboża, mleko sojowe, jogurty sojowe i tofu. Co do białka, znajduje się ono w dużej ilości w mleku, jajach i produktach roślinnych - produkty sojowe, substytuty mięsa, oraz rośliny strączkowe, soczewica, orzechy, nasiona i produkty pełnoziarniste. Rozważ suplementy Twój lekarz prawdopodobnie zaleci ci witaminę B12 i D. Witamina B12 znajduje się głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego, co stanowi sporą trudność przy diecie wegetariańskiej. Jest ona zaś niezbędna do rozwoju mózgu dziecka. Jeśli nie spożywasz wystarczająco dużo witaminy D z żywnością - tzn. np. z mlekiem krowim czy niektórymi zbożami - oraz masz ograniczoną ekspozycję na słońce, może być konieczne pobieranie suplementów z tą witaminą. Twoje dziecko potrzebuje jej do absorpcji wapnia i fosforu. Zbyt mała jej ilość powoduje krzywicę oraz osłabienie kości. Powiadom lekarza o tym, że bierzesz suplementy.

Jakie pokarmy i napoje ograniczyć podczas karmienia?

Bądź ostrożna co do picia soków i napojów słodzonych, gdyż nadmiar cukru może sprawić, że albo przytyje twoje dziecko, albo ty. Ogranicz przyjmowanie kofeiny, najlepiej do maksymalnie dwóch lub trzech filiżanek napojów z kofeiną. Kofeina bowiem może zakłócać sen dziecka.

Alkohol - nie ma żadnego poziomu alkoholu we krwi matki, który byłby dla dziecka bezpieczny. Ale jeśli już decydujesz się go pić, unikaj karmienia do momentu, w którym cały alkohol zniknie z twojej krwi. Zazwyczaj trwa to 2-3 godziny w przypadku 340g 5% piwa, 142g 11% wina lub 43g 40% likieru, w zależności od masy ciała. Jeśli pominiesz karmienie, odciąganie mleka może pomóc ci utrzymać podaż mleka. Jednak odciąganie nie sprawi, że alkohol szybciej zniknie z twojego organizmu.

Ryby - owoce morza są doskonałym źródłem kwasów omega-3 i białka, jednak zawierają rtęć, która może zaburzyć rozwój układu nerwowego dziecka. Wybieraj więc owoce morza, które mają niską zawartość rtęci, czyli np. krewetki, łososie, tuńczyki w puszce i sumy. Unikaj rekinów, mieczników, makreli i płyteczników. Jeśli jesz ryby z wód lokalnych, sprawdź, co o nich piszą. Jeśli nic, ogranicz je do 170g na tydzień i niech to będzie jedyna porcja przyjmowana w tygodniu.

Czy moja dieta może spowodować, że dziecko będzie wybredne lub zareaguje alergicznie?

Pewne pokarmy w diecie mogą spowodować nadwrażliwość lub alergię u dziecka. Jeśli dziecko staje się wybredne lub zauważyłaś u niego wysypkę, ma biegunkę lub zatwardzenie, spotkaj się z doktorem. Objawy te mogą wskazywać na alergię. Jeśli widzisz, że dziecko dziwnie reaguje na pokarm, inaczej niż zwykle, spróbuj wyeliminować z diety coś, co może być tego przyczyną na okres do tygodnia, by sprawdzić, czy robi ro różnicę w zachowaniu dziecka. Rozważ także wyeliminowanie produktów mlecznych czy innych składników alergizujących. - mleko - jaja - orzeszki ziemne - pszenica - soja - ryby Niektóre kobiety karmiące piersią unikają także potraw pikantnych oraz jedzenia takiego jak kapusta czy cebula i twierdzą, że to pomaga - jednak nie istnieją żadne badania potwierdzające tę teorię. Aby uzyskać pomoc przy problemach z żywieniem dziecka, zapisuj, co spożywasz. Taka lista może być bardzo przydatna u lekarza przy ustalaniu, co mogło mu zaszkodzić. Jeśli usunięcie jakiegoś produktu z diety nie sprawiło, że dziecko przestało wybrzydzać, dodaj go z powrotem i szukaj dalej. Natomiast jeśli zaczęło cię to niepokoić, idź do lekarza. Pamiętaj, że podczas karmienia piersią nie musisz przechodzić na specjalną dietę. Wystarczy, że będziesz jeść zdrowo - zarówno Ty, jak i twoje dziecko będziecie czerpać z tego korzyści.

Autor: Melina Lam

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑