Dieta na zaparcia - Zalecenia i dieta skuteczna przy zaparciach

Dodaj do ulubionych

Dieta na zaparcia nie jest szczególnie wymagająca. Najlepszym sposobem na zaparcia będzie uwzględnienie w diecie zmiany zaledwie kilku nawyków żywieniowych Po pierwsze, zadbaj o to, by w twojej diecie nie zabrakło błonnika. Przy zaparciach proponowane jest wysokie spożycie błonnika pokarmowego sięgające nawet 40-50g. Tymczasem w diecie przeciętnego Polaka zawartość tego składnika jest kilkukrotnie niższa. Poniżej znajdziesz przygotowaną przez naszych specjalistów ds. żywienia i diety, propozycję skutecznej diety na zaparcia.

 Zalecenia dietetyczne przy zaparciach

- Zjadać co najmniej 2-3 suszone owoce dziennie/najlepiej rano podczas śniadania: do wyboru suszone śliwki, morele, figi, kilka rodzynek.

- Spożywać chleb razowy lub wielozbożowy: co najmniej 4 kromki dziennie lub 160g/dz.
Spożywać makarony z pełnoziarnistej mąki i wszystkie nieoczyszczone produkty skrobiowe, zamiast oczyszczonych.

Zjadać surowe owoce i warzywa do każdego posiłku:

- śniadanie: jeden świerzy owoc lub świeżo wyciśnięty sok owocowy
- obiad: surowe warzywa + świeży sezonowy owoc (jabłka, gruszki, nektarynki, spożywać je ze skórką)
- kolacja: sałata + świeży sezonowy owoc

 Najlepsze na zaparcia

Za owoce o największych właściwościach przeczyszczjących uważa się: kiwi, melon i sok jabłkowy.

Spośród gotowanych warzyw: szpinak ma największe właściwości przeczyszczające.

Przykład spożycia błonnika (około 40 g na dobę):

80 g chleba razowego = 4 kromki 6,8g w ciągu dnia
20 g suszonych owoców = mała garść 2,5g śniadanie
200 g produktów zbożowych, mało oczyszczonych lub nieoczyszczonych z dodatkiem błonnika lub produktów skrobiowych = 4 łyżki stołowe ugotowanego produktu 18,2g obiad
150 g ugotowanych świeżych warzyw 5,0g obiad lub kolacja
3 owoce 6,0g w ciągu dnia
100 g sałaty 1,5g kolacja

 

 

Sposoby na zaparcia

Istnieją skuteczne sposoby sposoby na zaparcia, jednak powinieneś wiedzieć co może wywołać zaparcie. Czasami nadmierne spozycie produktów roślinnych powoduje wzdęcia i nadmierne oddawanie gazów. Należy więc ograniczyć (nie eliminując całkowicie): warzywa kapustne ( białą kapustę, kapustę kiszoną, cebulę, seler i czosnek), warzywa strączkowe ( soczewicę, groszek, ciecierzycę, fasolę flaeolet, białą fasolę): na ogół one negatywnych konsekwencji, jednak ich tolerancja pokarmowa jest zróżnicowana. Spożywać raz na dwa dni (3 łyżki stołowe ugotowanego produktu).

Należy unikać produktów powodujących zatwardzenie: biały ryż i produkty z dodatkiem ryżu ( ciasto ryżowe), ugotowana marchew, banany, pigwa i produkty z jej dodatkiem, czekolada.

Należy spożywać dostateczne ilości płynów: co najmniej 1,5 l wody/dz. (wody wysoko zmineralizowane korzystnie wpływają na pasaż jelitowy), mleko może przyspieszyć pasaż jelitowy, jeżeli jest spożywane rano na czczo.

Należy prowadzić higieniczny tryb życia:

- uprawianie sportu pozwoli efektywnie zwalczyć zaparcia

- nie zażywać środków przeczyszczających bez konsultacji z lekarzem i nie spożywać w nadmiarze żywności przetworzonej, wzbogaconej w błonnik, która często mocno podrażnia żołądek.

 

 

 

Autor: Melina Lam

Redakcja poleca

Luki w pamięci: normalne zjawisko czy powód do obaw?

comments powered by Disqus

Powrót ↑