Dieta pozwala zrzucić zbędne kilogramy, usunąć szkodliwe toksyny oraz ograniczyć stres oksydacyjny

Dodaj do ulubionych

Dieta pozwala zrzucić zbędne kilogramy, usunąć szkodliwe toksyny oraz ograniczyć stres oksydacyjny  

Badanie przeprowadzone przez specjalistę ds. Wysiłku Fizycznego Uniwersytetu Skidmowre, Paula Arciero, pozwoliło ustalić, że zbilansowana, bogata w białko i uboga w kalorie dieta obejmująca także okresowe głodówki nie tylko przyczynia się do redukcji wagi w ujęciu długoterminowym ale również usuwa z ciała toksyny, poprawia kondycję serca oraz minimalizuje stres oksydacyjny.  

Odkrycie dokonane przez Arciero potwierdza słuszność wcześniejszych badań dowodzących korzyści stosowania diety zorientowanej na ograniczenie kalorii i dostarczanie optymalnej ilości białka (P-CR), w przypadku której minimalizuje się przyjmowane kalorie, natomiast liczba posiłków waha się od czterech do sześciu. Podczas każdego z nich przyjmuje się od 20 do 25 gram białka. Uczestnicy badania prowadzonego przez Arciero stosowali także okresowe głodówki.

 

Rezultaty prowadzonych przez eksperta badań omówiono w pracy “Wzrost ilości polichlorowanych bifenyli i minimalizacja stresu oksydacyjnego u otyłych kobiet i mężczyzn stosujących dietę bazująca na dawkowaniu białka" którą to opublikowano w najnowszym wydaniu magazynu International Journal of Environmental Research and Public Health (Arciero-Protein-Pacing & Toxins).

 

Profesor Medycyny i Aktywności Fizycznej na Uniwersytecie Skidmore, Paul Arciero, jest również dyrektorem Laboratorium Żywienia oraz Metabolizmu. W prowadzonych badaniach naukowca wspierali studenci placówki, specjaliści ds. zdrowia oraz współpracownicy.  

 

Artykuł, który pojawił się w magazynie International Journal of Environmental Research and Public Health jest trzecią na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy publikacją dotyczącą odkrycia Arciero odnośnie wpływu diety PC-R na organizm respondentów. Wcześniejsze publikacje, z których jedna ukazała się w wydaniu magazynu Nutrients (Arciero-Protein-Pacing & Body Composition) z 30 czerwca natomiast druga – w wydaniu magazynu  Frontiers in Physiology (Arciero-Protein-Pacing & Heart Health) z 29 sierpnia minionego roku, podkreślały korzyści diety w kwestii redukcji wagi ciała oraz poprawy kondycji układu krwionośnego.

 

W każdym z przypadków Arciero na początku porównał korzyści wynikające ze stosowania diety P-CR przez otyłe kobiety oraz mężczyzn przez dwanaście tygodni ze skutecznością programu żywieniowego mającego na celu poprawę kondycji mięśnia sercowego trwającą przez okres 52 tygodni. Wykazał on, że dieta PC-R była równie skuteczna w przypadku kobiet jak i mężczyzn w kwestii redukcji masy ciała (>11 kg, 10%), minimalizacji stresu oksydacyjnego (25%) oraz ograniczania sztywności tętnic (12%) i zwiększania szybkości usuwania toksyn przez organizm (25%).

 

"Dieta mająca na celu poprawę kondycji mięśnia sercowego jest bezsprzecznie korzystna dla zdrowia" przyznał Arciero "Konieczne jest jednakże kontynuowanie badań oraz opracowywanie dodatkowych strategii dietetycznych, które to pozwoliłyby pacjentom w jeszcze większym stopniu poprawić swój stan zdrowia."

 

Dieta a usuwanie toksyn

Dane przedstawione przez eksperta i odnoszące się do szybkości oraz skuteczności usuwania toksyn mogą podważyć obawy niektórych naukowców, którzy to twierdzili utrata wagi powodująca usuwanie toksyn do krwi może negatywnie odbić się na ogólnym stanie organizmu.  

Zarówno zanieczyszczenia pochodzące z zewnątrz jak i toksyny składowane są w tkance tłuszczowej. W procesie redukcji wagi tłuszcz ulega rozkładowi, natomiast rzeczone szkodliwe substancje przedostają się do krwioobiegu. Naukowcy wyrazili obawę, że mogą one wzmacniać stres oksydacyjny, a co za tym idzie – ryzyko wykształcenia się poważnych chorób, w tym zaburzenia produkcji hormonów (co prowadzić może do problemów z płodnością), ograniczenia wydolności mięśnia sercowego, nowotworów oraz chorób Alzheimera czy Parkinsona.

 

Arciero poinformował, że dieta P-CR nie zwiększa ryzyka wystąpienia chorób oraz może przyspieszać detoksykację i ograniczać stres oksydacyjny. Co więcej, wyniki badań wykazały, że osoby, które nie są otyłe ani nie cierpią na nadwagę również mogą z powodzeniem stosować dietę P-CR.

 

"Mimo, iż w większości przypadków utrata wagi prowadzi do poprawy stanu zdrowia, wiemy też że osoby otyłe lub zmagające się z nadwagą mogą legitymować się znacznymi ilościami toksyn w ciele. Mogą się one obawiać, że ich usunięcie do organizmu poważnie zaszkodzi ich kondycji ogólnej" wyjaśnił Arciero. "Naszym celem było więc poddanie analizie reakcji organizmu na usuwanie rzeczonych toksyn.

 

"Zauważyliśmy, że w przypadku stosowania opisywanej diety ciało zwiększało ilość produkowanych przeciwutleniaczy. Organizm rozpoczynał więc samodzielną walkę z toksynami. W znakomitej większości przypadków kończyła się ona ich usunięciem. Mamy więc do czynienia z w pełni bezpiecznym programem redukcji wagi" dodał Arciero.

 

Celem analizy 12-tygodniowej fazy żywieniowej była ocena wydajności diety P-CR w kwestii  możliwości redukcji wagi (definiowanej jako redukcja co najmniej 10 procent początkowej wagi).  Okazała się ona wysoce skuteczna - respondenci schudli średnio 12 kilogramów.  

 

W ramach rzeczonego programu żywieniowego, kobiety konsumowały 1200 kalorii dziennie natomiast mężczyźni – 1500. 30 % rzeczonej wartości energetycznej pochodziło z białka, 45 z nierafinowanych węglowodanów, natomiast 25 – ze zdrowych tłuszczów. Raz w tygodniu respondenci stosowali głodówkę lub konsumowali produkty detoksyfikujące organizmy. W drugim z przypadków było to 300 do 450 kalorii pozyskanych z produktów pochodzenia roślinnego bogatych w przeciwutleniacze.  

 

Druga faza badania (trwająca 52 tygodnie) bazowała na porównaniu wydajności diety P-CR z dietą mającą na celu poprawę kondycji mięśnia sercowego. Wszyscy uczestnicy badania przyjmowali zbliżoną ilość kalorii – około 1900. Przedstawiciele grupy stosującej program P-CR oczyszczali organizm lub przechodzili głodówkę raz na dwa tygodnie lub raz na miesiąc. Respondenci stosujący dietę tradycyjną stosowali się do wytycznych Krajowego Programu Podnoszenia Świadomości na temat Cholesterolu. Spożywali oni 35 procent kalorii w formie tłuszczu oraz 50 do 60 procent w formie węglowodanów. Dodatkowo przyjmowali oni 20 do 30 gram błonnika oraz 200 miligramów cholesterolu.  

 

Pod koniec 12-miesięcznego okresu badania, wyniki uzyskane przez obydwie grupy znacznie się od siebie różniły. Okazało się, że dieta P-CR była o wiele korzystniejsza jeżeli chodzi o możliwość utrzymania pożądanej wagi, redukcji sztywności tętnic oraz usuwania toksyn.  

 

Badani stosujący się do zaleceń programu żywieniowego P-CR przez dłuższy okres czasu przybrali na wadze około 0,5 kilograma, jednakże ich organizm w dalszym ciągu usuwał toksyny. Osoby stosujące się do wytycznych diety poprawiającej kondycję serca przybrały na wadze aż 6 kilogramów, a większość z nich stanowił tłuszcz. W ich ciele zaczęły się także ponownie gromadzić toksyny.   

 

"Udało nam się jednoznacznie udowodnić, iż jakość programów żywieniowych znacznie się od siebie różni" stwierdził Arciero. "Dzięki właściwej diecie jesteśmy w stanie wspomóc proces detoksykacji, zmniejszyć stres oksydacyjny, ograniczyć sztywność tętnic oraz usprawnić redukcję wagi ciała. Jest to informacja niezwykle istotna z punktu widzenia zdrowia publicznego."

 

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑