Dieta przy nadciśnieniu tętniczym, porady eksperta ds.diety i odżywiania.

Dodaj do ulubionych

W przypadku nadciśnienia tętniczego odpowiednio dostosowana dieta w znaczny sposób poprawia wartości ciśnienia krwi, co potwierdziły liczne badania. Porady żywieniowe wykraczają poza stosowanie prostej diety bezsodowej, która jest skuteczna jedynie u 30% osób z nadciśnieniem. Zalecana żywnosć powinna być przedewszystkim bogata w mgnez, potas, wapń tak jak proponuje dieta DASH dostosowana do europejczyków. Dieta DASH zbliżona jest do diety śródziemnomorskiej.

Wskazówki :

 

Ograniczyć ilość soli

Dieta niskosodowa, nazywana również dietą "o kontrolowanej zawartości sodu", wcześniej określana jako dieta "bez soli", jest nadal aktualna mimo ze jedynie 30% przypadków nadciśnienia tętniczego jest sodozależne. Nie chodzi tu o ścisłą bezsolną dietę. Redukując udział sodu w pożywieniu pacjenci uzyskują poprawę wartości ciśnienia.Osobom z nadciśnieniem zaleca się nieprzekraczanie dziennej dawki 5g. Ponieważ niemożliwe jest wykonanie dokładnej dokładnej ekspertyzy tego, co zostało zjedzone, należy zaporoponować proste działania. Całkowite wyeliminowanie soli z diety jest niepotrzebne, a nawet niekorzystne, zwłaszcza w przypadku osób starszych, ponieważ może to sprzyjać utracie apetytu i niedożywieniu.

Zwiększyć udział potasu, magnezu i wapnia

Jest to kluczowy punkt w walce a nadciśnieniem, wyraźnie podkreślany w różnych badaniach. Zaleca się dietę bogatą w suszone i świeże owoce oraz świeże lub strączkowe warzywa w celu zapewnienia dostatecznego udziału potasu i magnezu. Wapń jest głównie dostarczany przez niskotłuszczowe produkty mleczne (jogurt naturalny, biały ser) i niektóre wody mineralne. Występuje on również w warzywach, jednak jest słabo przyswajalny przez organizm z wyjątkiem zawierającej go kapusty, której jednak nie można spożywać w tak dużych ilościach, by całkowicie pokryć zapotrzebowanie organizmu, ze względu na jej ograniczoną tolerancję pokarmową.

Kontrolować masę ciała

Utrata masy ciała, nawet ograniczona (od 5% do 10%) przez osoby otyłe lub z nadwagą w wyraźny sposób obniża wartości ciśnienia tętniczego. Regularna aktywność fizyczna ma również korzystny wpływ, zwłaszcza ze wzgledu na wspomaganie utraty ciała. Wysiłek fizyczny (od 3 do 5 godz. tygodniowo) już po pierwszych miesiącach skutkuje obniżeniem ciśnienia tęczniczego oraz ryzyka sercowo-naczyniowego.

Wykluczyć lukrecję

Glicyryzyna zawarta w lukrecji powoduje zwiększenie ciśnienia tętniczego. Jej bezpośrednie spożywanie, np. pod postacią napojów z dodatkiem koncentratu z lukrecji lub cukierków, powinno być całkowicie ograniczone.

Ograniczyć spożywanie napojów alkoholowych

Nadmierne spożywanie alkoholu podwyższa ciśnienie krwi i według J.L Schliengera co najmniej 10-15% pacjentów z nadciśnieniem nie cierpiałoby na to schorzenie, gdyby zrezygnowali ze spożywania alkoholu.

Ograniczyć spożywanie kawy oraz napojów na bazie kofeiny

Niektóre osoby są wrażliwsze na kofeinę niż pozostałe. Rozsądne jest zatem zaproponowanie wszystkim, by dziennie nie przekraczać limitu 2 filiżanek kawy oraz wykluczyć spożywanie pozostałych napojów na bazie kofeiny.

 

 

Autor: Adam Nelson

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑