Dieta przy nietolerancji laktozy - Zalecenia żywieniowe

Dodaj do ulubionych

Dieta przy nietolerancji laktozy łagodzi objawy nietolerancji pokarmowej u osób, których organizm nie trawi cukru znajdującego się w mleku. W przypadku zaleceń żywieniowych nie należy wykluczać z diety wszystkich produktów w których laktoza jest obecna. Dieta przy nietolerancji laktozy to dieta eliminacyjna, jest formą leczenia objawowego w przypadku nie trawienia cukru mlecznego.W przypadku pierwotnej nietolerancji laktozy zalecenia żywieniowe jednak są inne, niż w sytuacji gdy mamy do czynienia, z wtórną nietolerancją laktozy. Jakie produkty wybrać, co należy wyeliminować stosując dietę, w przypadku wtórnej i nabytej nietolerancji laktozy? Zapoznaj się z naszymi wskazówkami. Nietolerancja laktozy - Zalecenia żywieniowe i dieta.

Dieta i zalecenia żywieniowe w przypadku pierwotnej nietolerancji laktozy

W przypadku nietolerancji laktozy, związanej z niedoborem enzymu zwanego laktazą, wytwarzanego w przewodzie pokarmowym, zapewniającego trawienie mleka, należy:

- wyeliminować lub zmniejszyć spożycie mleka krowiego, koziego oraz owczego (szczególnie rano).Obecnie można również znaleźć w sprzedaży mleko o obniżonej zawartości laktozy.

- nadal spożywać wybrane produkty mleczne, ponieważ zawierają wapń, białko i witaminy niezbędne do prawidłowiej równowagi organizmu. Ze względu na niewielką zawartość laktozy, w wyniku obróbki przemysłowej, można spożywać następujące produkty:

 - jogurty, białe sery...

 - twarde sery (takie jak typu emmentaler); serki topione.

 - aby nie wywołać niedoborów wapnia, należy pić wody mineralne o wysokiej zawartości wapnia, zawierające ponad 50 mg wapnia na litr.

W przypadku wtórnej nietolerancji laktozy zalecana jest ścisła dieta bez laktozy

W przypadku wtórnej (nabytej) nietolerancji laktozy, wynikającej z zaburzeń trawienia, należy przestrzegać kilku zaleceń żywieniowych przez okres 7 dni:

 - Wyeliminować mleko: mleko krowie, kozie i owcze nie powinno być spożywane pod żadną postacią.

- Wyeliminować produkty zawierające nawet w małych ilościach laktozę. Nie spożywać produktów z niespodziewaną niekiedy zawartością laktozy, takich jak chleb tostowy, bułki maślane, liczne przemysłowe wyroby cukiernicze, a także margaryny do których często dodaje się produkty mleczne. Laktozę znaleźć można również w rozmaitych daniach gotowych, zwłaszcza panierowanych, oraz w niektórych wędlinach.

- Należy dokładnie czytać etykiety na opakowaniach produktów, sprawdzając, czy nie pojawia się tam laktoza, a także mleko, mleko w proszku, serwatka, maślanka, tłuszcz mleczny. Nawet wzmianka "tłuszcz pochodzenia zwierzęcego" może wskazywać na obecność mleka.

 - Samodzielnie przygotowywać potrawy nie dodając śmietany ani masła. W kuchni wykorzystywać raczej wyłącznie oleje roślinne lub margaryny bez laktozy.

- Składniki leków często również zawierają laktozę. Przed użyciem należy poradzić się lekarza lub farmaceuty i dokładnie przeczytać ulotkę.

Wskazówki praktyczne w przypadku nietolerancji laktozy

Zalecenia żywieniowe i dieta w przypadku pierwotnej nietolerancji laktozy (nabyty niedobór laktozy)

Podstawowym działaniem jest zalecenie unikania mleka - wszystkich jego rodzajów - lub co najmniej zmniejszenie jego spożycia, zwłaszcza rano. O tej porze mleko jest bardzo szybko przesuwane z żołądka do jelita, co zwiększa zapotrzebowanie na laktazę w jelicie, podczas gdy już istnieje jej niedobór (hipolaktazja). Obecnie na rynku można znaleźć mleko o obniżonej zawartości laktozy, dobrze tolerowane przez organizm.

Dostępne są zarówno płynne bezlaktozowe mleka, jak i w proszku. Mleko sojowe zaliczane jest do soków roślinnych zawierających fitostrogeny, wywołujące efekty hormonalne, których nie należy lekceważyć. Przyswajanie wapnia z mleka sojowego jest ograniczone.

Przy nietolerancji laktozy - Nie eliminować całości produktów mlecznych

Byłoby błędem i źródłem żywieniowej dysproporcji całkowite wyeliminowanie produktów mlecznych z diety. W jogurtach i serach laktoza jst przetworzona i prawie całkowicie wyeliminowana lub obecna jedynie w śladowych ilościach.

Przy nietolerancji laktozy należy wybierać wody o wysokiej zawartości wapnia

Wbrew temu, co przez długi czas uważano, stopień przyswajania wapnia pochodzącego z wód wapniowych odpowiada poziomowi absorbowanemu z mleka. 

 

 

Autor: Adam Nelson

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑