Dieta w ciąży

Dodaj do ulubionych

Dieta w ciąży? Dieta ciąży musi być bardzo dobrze dobrze zbilansowana, musi zawierać odpowiednią ilość posiłków na bazie złożonych węglowodanów, zalecana jest dieta wysokobiałkowa. Ważne jest taby aby o prawidłowy spoób odżywiania zadbać jeszcze przed ciążą. W okresie przed ciążowym prawidłowy stan odżywiania przyszłej matki ma istotny wpływ na płodność, przebieg ciąży (w tym na ewentualne powikłania ciążowe, takie jak nadciśnienie ciążowe i mogący z niego wynikać stan przedrzucawkowy), poród oraz laktację. Poznaj przygotowane przez naszych specjalistów ds diety, zasady prawidłowego odżywiania w ciąży.

Zasady żywienia w ciąży

Dieta w ciąży powinna zawierać 5-6 małych posiłków dziennie, zwłaszcza na bazie złożonych węglowodanów (np. musli), świeżych owoców i warzyw oraz roślin strączkowych (łaknienie). Zalecana jest dieta wysokobłonnikowa, przyjmowanie dużej ilości płynów, co najmniej 2 l/d (zaparcia) oraz co najmniej 1-2 posiłki z ryb morskich w tygodniu (kwasy tłuszczowe omega 3).

Wskazane jest spożywanie produktów nabiałowych. Dieta w ciąży nie powinna zawierać słonych potraw (obrzęki), należy unikać niepasteryzowanych produktów mlecznych, serów pleśniowych oraz surowego mięsa i kiełbas (np.salami -- ryzyko listeriozy i toksoplazmozy). Należy dbać o higienę żywienia oraz zapobiegać nadwadze. Zalecane są regularne ćwiczenia fizyczne o umiarkowanej intensywności (ryzyko cukrzycy ciężarnych). Alkohol i papierosy należy całkowicie wykluczyć. Oprócz zwiększonego zapotrzebowania na składniki energetyczne (makroelementy)znacznie większe (50-100%) jest także zapotrzebowanie na wiele mikroskładników, zwłaszcza na kwas foliowy, jod, cynk, wapń, magnez, witaminę D i B6, kwasy tłuszczowe omega-3 (zapotrzebowanie na DHA zwiększa się gwałtownie podczas trzeciego trymestru oraz w okresie poporodowym, kiedy rozwój mózgu jest najintensywniejszy), L-karnitynę.

Dieta  czego należy unikać ?

Niektóre rodzaje sera Pasztety Surowe lub częściowo ugotowane jajka Surowe lub niedogotowane mięso Wątroba Orzeszki ziemne Niepasteryzowane mleko Kofeina Podwędzane/Surowe wędliny  

Dowiedz się czego nie jeść w ciąży - Lista produktów

Autor: Melina Lam

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑