Dlaczego dieta niskotłuszczowa jest jedną z największych porażek współczesnej medycyny?

Dodaj do ulubionych

Tradycyjna dieta niskotłuszczowa, w której tłuszcze zastępowane są węglowodanami oraz cukrami powoduje powstanie błędnego koła – naprzemiennie następujących po sobie stanów nadmiernej sytości oraz trudnego do zaspokojenia głodu. Opracowanej diety o wiele trudniej będzie nam przestrzegać jeżeli nie przewiduje ona wystarczającego dziennego spożycia tłuszczu.Doktor David Ludwig, specjalista ds. żywienia Uniwersytetu Harvard uważa, że wiele diet jest z góry spisana na porażkę, jako że nie dostarczają one naszemu organizmowi wystarczającej ilości tłuszczu.  

Doniesienia medyczne

Wyniki jednego z przeprowadzonych na przestrzeni ostatnich miesięcy badań wskazują, iż poddani testom respondenci, którzy zdecydowali się przejść na dietę niskotłuszczową spalili o 325 kalorii dziennie mniej.

Warto także przyjąć do wiadomości, że samodzielnie przygotowany sos na bazie ciemnej czekolady nie zaszkodzi naszej sylwetce - jeżeli tylko nie dodamy do niego nadmiaru substancji słodzących.  

Wedle opinii uznanych naukowców, osoby pragnące rozpocząć odchudzanie z początkiem nowego roku nie muszą ograniczać się wyłącznie do warzyw i owoców. Mogą one od czasu do czasu skosztować ciasta czy steku, a nawet – dodać nieco bitej śmietany do deseru.

Doktor David Ludwig o diecie niskotłuszczowej

W wywiadzie udzielonym w niedzielę dla The Mail, doktor Ludwig wyraził opinię, jakoby diety niskotłuszczowe popularyzowane od lat siedemdziesiątych nie tylko przyczyniły się do epidemii otyłości, ale także - do znacznego wzrostu odsetka osób cierpiących na choroby układu sercowo-naczyniowego.

Teoria mówiąca, że wysokokaloryczny tłuszcz powinien zostać wyeliminowany z diety również została niedawno obalona. Odkryto bowiem, iż nie wszystkie typy kalorii są sobie tożsame. Diety ubogie w tłuszcz mogą więc nie przynieść spodziewanych efektów.  

W swojej książce, będącej zbiorem gromadzonych na przestrzeni ostatnich 20 lat doświadczeń, doktor Ludwig pragnie obalić mit diet niskotłuszczowych.  

Na łamach rzeczonej publikacji cytuje on także fragment jednej z prac naukowych opisujących badanie przeprowadzone w roku 2012. Udowodniło ono, iż respondenci, którzy zdecydowali się na wypróbowanie diety niskotłuszczowej stracili o 325 kalorii dziennie mniej niż osoby przebywające na zbalansowanej oraz wysokotłuszczowej diecie śródziemnomorskiej dostarczającej organizmowi identyczną ilość energii.

Jest to spowodowane faktem wysokiej wydolności organizmu osiąganej w przypadku braku wystarczających ilości dostarczanego pożywienia. Cechę tę rodzaj ludzki wykształcił podczas procesu ewolucji.

Doktor Ludwig zaleca także przyrządzanie pożywnych posiłków, które to pozwolą utrzymać uczucie sytości przez dłuższy okres czasu.

Przykładami posiłków polecanych przez zarówno samego specjalistę jak i jego żonę Dawn, zawodowego szefa kuchni, są: ciasto z kremem kalafiorowym, duszona jagnięcina, sałatka ze stekiem oraz przybraniem z rozpuszczonego sera pleśniowego. 

Smak deserów wzbogacić możemy polewą z ciemnej czekolady lub bitej śmietany – pamiętać należy jednakże aby nie dodawać do nich cukru w czystej postaci.  

Istotne jest także usunięcie z diety białego cukru oraz przetworzonych węglowodanów, źródeł pustych kalorii.  

Doktor Aseem Malhotra, londyński kardiolog oraz doradca Narodowej Komisji ds. Przeciwdziałania Otyłości przyjął z radością słowa doktora Ludwiga.

Powiedział on: “Dieta niskotłuszczowa jest jedną z największych porażek nowoczesnej medycyny. Poparciem moich słów niech będzie epidemia otyłości z którą zmaga się cywilizowany świat. Czas, byśmy przestali liczyć kalorie. Swoje wysiłki dietetyczne przenieśmy na przygotowywanie zdrowych posiłków.  

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑