Nowa dieta MIND chroni przed chorobą Alzheimera

Dodaj do ulubionych

Nowa dieta znana pod skrótem MIND, nawet jeżeli nieprzestrzegana rygorystycznie, może znacząco obniżyć ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera – podaje artykuł opublikowany w marcu w wydaniu online magazynu the Alzheimer's Association. Dr Martha Clare Morris, epidemiolog ds. odżywiania, wraz ze współpracownikami wypracowali dietę MIND (od „Mediterranean-DASH Intervention for Neurodegenerative Delay – Interwencja Diet Śródziemnomorskiej i DASH na rzecz opóźnienia neurodegeneracji”). Badania pokazują, że dieta MIND obniża ryzyko choroby Alzheimera o 53% u uczestników, którzy skrupulatnie przestrzegali jej zaleceń, i o 35% u tych osób, które stosowały się do niej umiarkowanie.

 Dieta MIND

Dieta MIND to hybryda diety śródziemnomorskiej i diety DASH (dla nadciśnieniowców i osób z ryzykiem wystąpienia tej choroby) – odkryto wcześniej, że obie diety obniżają ryzyko chorób sercowo-naczyniowych takich, jak nadciśnienie, atak serca i udar. W niektórych badaniach nad obiema dietami wykazano też ich wpływ na przeciwdziałania demencji.

Dieta MIND - Nowe Odkrycia...

 „Jednym z najbardziej ekscytujących odkryć jest to, że nawet u osób, które stosowały się do wymagań diety MIND w sposób umiarkowany, zaobserwowano redukcję ryzyka choroby Alzheimera” oznajmiła Morris, profesor Rush, prorektor społeczności naukowej i dyrektor Nutrition and Nutritional Epidemiology. „Według mnie to zmotywuje wszystkich”.

Morris i jej zespół opracowali dietę MIND w oparciu o informacje, które gromadzili od lat w poprzednich badaniach nt. pokarmów, które pozytywnie lub negatywnie wpływają na funkcjonowanie mózgu w czasie. To pierwsze badanie, które łączy dietę MIND z chorobą Alzheimera

 „Wyniki z badań nad stosowaniem nowej diety są dla mnie bardzo satysfakcjonujące” dodaje.

 

W najnowszym badaniu dietę MIND porównano z dwoma innymi sposobami odżywiania. U osób, które stosowały się w większości do zaleceń diet DASH i śródziemnomorskiej, zaobserwowano też redukcję ryzyka zapadalności na chorobę Alzheimera – 39% u stosujących dietę DASH i 54% u stosujących dietę śródziemnomorską; natomiast umiarkowane przestrzeganie obu diet nie dawało żadnych wyraźnych korzyści pod kątem ochrony przed chorobą Alzheimera.

 „Dieta MIND jest łatwiejsza w stosowaniu niż np.: dieta śródziemnomorska, która nakazuje raz dziennie spożywanie ryb i 3-4 porcji owoców i warzyw” wyjaśnia Morris.

Zalecenia diety MIND

Dieta MIND składa się z 15 grup składników, w tym 10 grup zdrowych dla mózgu – zielonych liściastych warzyw, innych warzyw, orzechów, jagodowatych, fasolowatych, zbóż pełnoziarnistych, ryb, drobiu, oliwy z oliwek i wina – oraz 5 niezbyt zdrowych grup pokarmów obejmujących: czerwone mięso, masło i margarynę, ser, ciasta i słodycze, smażone pokarmy i fast foody.

 Stosując dietę MIND spożywa się min. 3 porcje pełnoziarnistych zbóż, sałatkę i 1 inne warzywo dziennie – razem z kieliszkiem wina – przekąski w ciągu dnia to głównie orzechy, co 2 dni należy zjeść fasolę lub inne strączkowe, 2 razy w tygodniu drób i jagodowate, min. 1 w tygodniu rybę. To wszystko. I czeka się na korzyści. Jednakże bardzo ważnym wymogiem jest ograniczenie niezdrowych produktów, szczególnie masła (mniej niż 1 łyżka stołowa dziennie), sera, smażonych potraw i fast foodów (maks. 1 porcja jednego z powyższych w tygodniu) – to wtedy według badania nadejdzie prawdziwy przełom w zapadalności na chorobę Alzheimera.

Owoce leśne (jagodowate) to jedyne owoce wyraźnie wymienione w diecie MIND. „Jagody to jedne z owoców o największym potencjale w obszarze ochrony mózgu” podaje Morris. „Truskawki także pozytywnie oddziaływały na funkcje poznawcze w poprzednich badaniach”.

 W tym badaniu jednak nie nakazywano pacjentom stosować się do diety MIND; po prostu obserwowano ich nawyki żywieniowe, to, co obecnie jedli. Uczestnicy dostawali punkty, jeżeli często spożywali produkty zdrowe dla mózgu i unikali tych niezdrowych. Punktowano ich także za stosowanie oliwy z oliwek jako głównego oleju w domu.

Badaniem objęło ochotników, którzy uczestniczą w toczącym się od 1997 projekcie Rush „Memory and Aging” [„Pamięć i starzenie się”] prowadzonym wśród mieszkańców Chicago na emeryturze i rezydentów publicznych domów opieki nad seniorami. Od 2004 do lutego 2013 do projektu dodano dodatkowy „kwestionariusz częstotliwości spożywania danych produktów”, który wypełniło 923 ochotników – uczestników badaniach MIND. W tej grupie na chorobę Alzheimera zachorowało 144 seniorów.

Choroba Alzheimera spojrzenie w przyszłość

Choroba Alzheimera zbiera ogromne żniwo w obszarze do funkcji poznawczych; to nie jest taki stan, jak np.: choroba serca – wydaje się, że „zachorowalność na tę chorobę wiąże się z wystąpieniem wielu czynników jednocześnie” podaje dr Morris, w tym czynników behawioralnych, środowiskowych i genetycznych.

 „W przypadku choroby Alzheimera u starszych seniorów czynniki genetyczne to mała cząstka tej układanki” podkreśla dr Morris. „W poprzednich badaniach wykazano, że to, co jemy, może znacząco wpływać na to, czy zachorujemy na chorobę Alzheimera, czy też nie”.

 Gdy naukowcy w nowym badaniu wykluczyli z analizy tych uczestników, którzy zmienili swoją dietę w trakcie badań – np.: po udarze w wyniku zaleceń lekarskich – okryli, że „związek pomiędzy dietą MIND i pozytywnymi wynikami w zakresie choroby Alzheimera był silniejszy” informuje Morris. „To najprawdopodobniej oznacza, że ludzie, którzy odżywiają się w określony sposób od lat, cieszą się najlepszą ochroną. Innymi słowy wygląda na to, że im dłużej dana osoba odżywia się według diety MIND, tym mniejsze ryzyko, że rozwinie się u niej choroba Alzheimera” wyjaśnia. „Tak samo, jak w przypadku wielu prozdrowotnych nawyków żywieniowych wzbogaconych o ćwiczenia fizyczne. Będziesz zdrowszy, jeżeli postępujesz właściwie przez dłuższy okres czasu”.

 I dodaje: „Wymyśliliśmy dietę, która zadziałała w badaniu chicagowskim. Wyniki muszą zostać potwierdzone przez innych badaczy na innej populacji i próbach randomizowanych. To najlepszy sposób na określenie związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy dietą MIND i obniżeniem ryzyka zapadalności na chorobę Alzheimera”.

Badanie sfinansowano z funduszy National Institute on Aging [Krajowego Instytutu ds. Starzenia się]. Wszyscy naukowcy pracują w Rush za wyjątkiem Franka M. Sacksa, lekarza medycyny, profesora ds. zapobiegania chorobom sercowo-naczyniowym w Zakładzie ds. Odżywiania w Harvard School of Public Health. Dr Sacks przewodniczył komitetowi, który opracował dietę DASH.

 

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑