Warzywa i owoce chronią nie tylko nasze ciało ale i umysł !

Dodaj do ulubionych

Dieta śródziemnomorska bogata w warzywa, owoce, rośliny strączkowe oraz orzechy jest jedną z najzdrowszych diet. Trudno opisać jak wiele zalet przyniesie  stosowanie się do jej zaleceń w jednym artykule.  Jak się okazuje najnowsze badania potwierdzają że dieta śródziemnomorska pozwala efektywniej walczyć z symptomami depresji. Do wniosku takiego doszli autorzy badania opublikowanego w magazynie medycznym BMC. Zakrojony na szeroką skalę eksperyment przeprowadzony na grupie 15093 badanych pozwolił wykazać, iż depresja w wielu przypadkach związana jest z niewystarczającą ilością dostarczanych z pożywieniem składników odżywczych. 

Wpływ diety śródziemnomorskiej na zdrowie

Naukowcy od wielu lat badają różne rodzaje diet oraz ich jej wpływ na nasze zdrowie. Obecnie postanowili jednak pójść krok dalej - poszukują powiązania pomiędzy jakością żywienia a stanem psychiki badanych. Po raz pierwszy w historii analizie poddano przyzwyczajenia żywieniowe respondentów oraz ich wpływ na ryzyko występowania depresji.  

Autorzy omawianej publikacji porównali ze sobą trzy rodzaje diet: śródziemnomorską, wegetariańską oraz alternatywną. Badani biorący udział w badaniu używali systemu punktowego do oceny ich jakości. Im wyższa ocena tym zdrowsza dieta. 

Produkty żywnościowe takie jak mięso czy słodycze (stanowiące źródła tłuszczów zwierzęcych nasyconych i kwasów tłuszczowych) oceniono negatywnie, natomiast orzechy, owoce i warzywa (źródła kwasów tłuszczowych omega-3, witamin i minerałów) spotkały się z pozytywnym odbiorem respondentów.  

Almudena Sanchez-Villegas z Uniwersytetu Las Palmas de Gran Canaria stwierdziła: "Pragniemy zrozumieć rolę jaką odgrywa żywienie w utrzymywaniu pożądanego stanu psychicznego. Uważamy, że niektóre sposoby odżywiania mogą ochronić nasz umysł przed chorobami mentalnymi. Niedawno odkryliśmy pozytywny wpływ zwyczajów żywieniowych na zdrowie fizyczne, postanowiliśmy więc teraz skupić się na sferze umysłowej ludzkiego życia."

 "Korzystny wpływ na nasz umysł przypisuje się przede wszystkim dietom bogatym w orzechy, rośliny strączkowe, warzywa i owoce (stanowią one bowiem źródło kwasów tłuszczowych omega-3, witamin i minerałów). Są one w stanie zmniejszyć ryzyko wystąpienia depresji."

W badaniu wzięło udział aż 15093 respondentów. Byli to przede wszystkim byli studenci Uniwersytetu Navarra w Hiszpanii, nauczyciele z hiszpańskich prowincji oraz inne osoby, które zakończyły swoją naukową karierę. Wszyscy oni byli członkami Projektu SUN (Seguimiento Universidad de Navarra) rozpoczętego 21 grudnia 1999 roku. Członkowie grupy pomagają naukowcom w określeniu wpływu nawyków żywieniowych oraz stylu życia na występowanie chorób takich jak cukrzyca, otyłość, czy depresja.  

W początkowej fazie projektu pacjenci wypełnili kwestionariusz dotyczących ich preferencji żywieniowych. Badanie to powtórzono po 10 latach. Aż 1550 respondentów przyznało, iż zdiagnozowano u nich depresję i zalecono stosowanie środków antydepresyjnych po około 8 i pół roku od momentu wypełnienia pierwszego kwestionariusza. 

Dieta alternatywna w największym stopniu minimalizowała ryzyko wystąpienia depresji, jednakże może to być spowodowane jej podobieństwem do diety śródziemnomorskiej. Zbliżone dla obydwu metod żywienia były produkty żywnościowe takie jak rośliny strączkowe, owoce, warzywa oraz orzechy, jak również zalecana, niewielka ilość spożywanego alkoholu. Obydwa schematy zauważalnie obniżały ryzyko wystąpienia depresji - jeżeli tylko badani się do nich stosowali. 

Warzywa i owoce chronią nie tylko nasze ciało ale i umysł 

Almudena Sanchez-Villegas stwierdziła, że "Występować może efekt wartości granicznej. Zauważalna różnica w stanie zdrowia psychicznego występuje w momencie, gdy respondenci przechodzą na zdrowszą dietę. Nawet ograniczone stosowanie się do jej założeń wiąże się z ograniczeniem ryzyka wystąpienia depresji. Niemniej jednak, całkowite lub niemal pełne stosowanie się do takiej diety nie przynosi już dodatkowych korzyści. 

Kiedy osiągnięty zostanie określony próg zaporowy, ryzyko wystąpienia chorób psychicznych nie obniża się dalej. Utrzymuje ono stałą wartość, nawet jeżeli respondent stara się jeść jeszcze zdrowiej. Potwierdzono jednak hipotezę uzupełniającą, którą było przypuszczenie iż niewystarczające spożycie określonych produktów żywnościowych prowadzić może do ryzyka wykształcenia się depresji.

Na dokładność wyników niniejszego badania negatywny wpływ mieć mogło samodzielne określanie przez respondentów preferencji żywieniowych oraz informowanie o zdiagnozowanych stanach depresyjnych. Konieczne jest przeprowadzenie dalszych eksperymentów mających na celu określenie wpływu stosowanej diety na czynniki neurofizjologiczne oraz ustalenie czy na ryzyko depresji wpływa bardziej niedobór minerałów i witamin, czy też nadmiar protein oraz węglowodanów.”  

Autor: Melina Lam

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑