Zdrowa dieta? Co jeść aby dieta była naprawdę zdrowa

Dodaj do ulubionych

Zdrowa dietaZdrowa dieta polega na przyjmowaniu odpowiednich ilości składników odżywczych oraz wody. Jedzenie może być dostarczane w postaci różnorodnych produktów, dlatego wiele sposobów odżywiania i diet możemy uznać za zdrowe. Badania jednoznacznie wykazały, że sposób odżywiania i zdrowa dieta ma istotny wpływ na nasze zdrowie. Polacy jednak wydają się zdezorientowani w kwestii tego, co powinni jeść, a czego unikać. Pojawiają się sprzeczne doniesienia na temat szkodliwości jednych i dobroczynnych właściwości innych produktów.

W ostatnim czasie media alarmują, że polska dieta nie jest zdrowa i zawiera za dużo kalorii, tłuszczów, cholesterolu, cukru, białka i sodu. Poza tym mało w niej złożonych węglowodanów i błonnika. Niektórym grupom społecznym brakuje żywności, ale większość Polaków cierpi na innego rodzaju niedożywienie. Problemy zdrowotne są jednak głównie następstwem spożywania określonych rodzajów i ilości pokarmów. Innymi słowy powinniśmy jeść więcej zbóż, owoców i warzyw, a mniej tłuszczów, mięsa i żywności przetworzonej, często zawierającej zbyt dużo konserwantów i chemicznych wypełniaczy. 

Zdrowa dieta a sposób odżywiania 

Zamiłowanie do bogatego w tłuszcze, słodkiego pożywienia występowało już w łowieckich i zbieraczych kulturach naszych przodków. W ich przypadku takie apetyty pełniły funkcję adaptacyjną. Niewielkie ilości tluczczów są niezbędne do życia, a w epoce "kamiennej" trudno je było zdobyć. Z powodu ograniczonej dostępności tłuszczów istoty ludzkie nie musiały rozwijać mechanizmów ograniczających ich spożycie. Apetyt na wysokokaloryczne, słodkie lub tłuste potrawy skłaniał naszych przodków do podejmowania ciężkiej pracy w celu zdobycia pożywienia.

Pigmeje z lasów zwrotnikowych nadal żyją w kulturze łowiecko-zbieraczej. Wspinają się na ponad 20-metrowe drzewa i wybierają miód z pszczelich gniazd. Łapią także i zjadają latające termity, które mają dużo tłuszczu. My z kolei bez większego wysiłku możemy zdobyć każdą ilość pożywienia, toteż zamiłowanie do wysokokalorycznych produktów, rozwinięte w warunkach panujących tysiące lat temu, sprawia że współcześni mieszkańcy "kraju obfitości" przejadają się.

Dieta a zdrowie

Dieta ma związek z 3 spośród 4 głównych przyczyn zgonów: chorobami serca, rakiem i chorobami mózgowo naczyniowymi (udary). Panuje powszechna zgoda, że aż 25%-35% zgonów z powodu raka związanych jest ze sposobem odżywiania się. Wyniki badań dowodzą, że wysokotłuszczowa, uboga w błonnik dieta i niedobór minerałów wpływają na częstość występowania wielu odmian raka.

Czy Twoja dieta na pewno jest zdrowa?

Reklamodawcy z zapałem promują niezdrowe jedzenie! Jak czytać etykiety by nie wpaść w pułapki zastawione przez producentów żywności?

Promocja niezdrowego jedzenia

Zakłady produkcyjne żywność z zapałem wykorzystują te biologicznie uwarunkowane preferencje. Reklamy telewizyjne i prasowe prezentują wprawdzie zdrową żywność, ale bardziej promują mocno przetworzoną żywność o wątpliwych wartościach odżywczych. Większość gazetek promocyjnych oferuje zniżki na te właśnie produkty. Wielu konsumentów uważa, że reklamy zdrowej żywności są mylące. 

Reklamy i etykiety na żywności  wprowadzają w błąd

Producenci żywności, chcąc sprzedać swój towar, często stosują mylące reklamy. Dotyczy to na przykład produktów reklamowanych jako zawierające mało tłuszczu.Gram węglowodanów i białek zawiera 4 kalorie, zaś gram tłuszczu - 9 kalorii. Procentową zawartość kalorii tłuszczowych w danym produkcie można obliczyć, mnożąc liczbę gramów tłuszczu przez 9, a następnie dzieląc wynik przez całkowitą ilość kalorii. Na przykład porcja indyka zawiera podobno jedynie 9% tłuszczu. Taka informacja jest myląca, ponieważ odnosi się do masy, ale nie liczby kalorii. Jedna porcja indyka zawiera 150 kalorii i 9 gramów tłuszczu. Korzystając z podanego powyżej wzoru, stwierdzamy, że tłuszcz odpowiada za 54% kalorii w porcji tego "91% wolnego od tłuszczu" indyka.Tłuszcz odpowiada za 51% kalorii w krakersach reklamowanych jako "jedzenie nie zawierające cholesterolu" i "o niskiej zawartości tłuszczów nasyconych"

 

 

 

Autor: Melina Lam

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑