Zdrowa dieta pozwala starszym kobietom dłużej cieszyć się pełną sprawnością ruchową.

Dodaj do ulubionych

Zdrowa dieta stosowana przez starsze kobiety pozwala im dłużej cieszyć się pełną sprawnością ruchową.  

Dzięki przeprowadzonemu eksperymentowi, badacze dowiedli, iż stosowanie odpowiednio zbilansowanej zdrowej diety przyczynia się do znacznego ograniczenia procesu upośledzenia funkcji motorycznych kobiet w starszym wieku.  

 

Badacze odkryli powiązania występujące pomiędzy spożywaniem korzystnej dla zdrowia żywności a zmniejszonym ryzykiem ograniczenia funkcji ruchowych będących typowym wyznacznikiem postępującego procesu starzenia się.  

Na drodze kompleksowego badania przeprowadzonego przez specjalistów ze Szpitala dla Kobiet w Brigham (BWH) udało się dowieść, że u pań stosujących zdrową dietę o wiele niższe było ryzyko upośledzenia kluczowych funkcji motorycznych organizmu.  

 

Rezultaty badania opublikowano w czerwcowym wydaniu magazynu Journal of Nutrition dostępnym w Sieci.

 

"Analizując literaturę tematu ustaliliśmy, że  aż do chwili obecnej przeprowadzono bardzo niewielką ilość badań odnoszących się bezpośrednio do wpływu diety na kondycję fizyczną osób w podeszłym wieku. Eksperci w swoich pracach skupiali się na korelacjach pomiędzy dietą a różnorodnymi aspektami zdrowotnymi, jednak nie podjęli się oni przestudiowania wpływu żywienia na funkcje motoryczne osób starszych" stwierdził doktor Francine Grodstein, główny autor badania i pracownik Wydziału Medycyny Wielodyscyplinarnej Szpitala BWH. "Nasz zespół za cel przyjął sobie poddanie analizie przyzwyczajeń żywieniowych kobiet badanych oraz ocenienie wpływu diety na ich kondycję fizyczną."

 

Eksperci podjęli się analizy korelacji pomiędzy wynikami uzyskanymi przez respondentki na Alternatywnej Skali Zdrowego Żywienia stanowiącej wskaźnik jakości diety a raportami dotyczącymi upośledzenia funkcji motorycznych. Bazowały one na ocenie kondycji fizycznej 54762 kobiet biorących udział w Badaniu Stanu Zdrowia Pielęgniarek. Sprawność respondentek badano co cztery lata w okresie pomiędzy rokiem 1992 a 2008. Jakość diety identyfikowano z kolei poprzez wykorzystanie kwestionariusza wypełnianego przez respondentki co około cztery lata, począwszy od roku 1980.  

 

Na podstawie zebranych informacji ustalono, że panie stosujące zdrową dietę charakteryzowały się niższym ryzykiem upośledzenia funkcji ruchowych, szczególnie w porównaniu z respondentkami regularnie spożywającymi niezdrową żywność. Badacze odkryli również, że częstsze jedzenie warzyw i owoców, ograniczenie ilości pitych napojów słodzonych, rzadsze przyjmowanie tłuszczów trans i sodu, jak też utrzymywanie na stałym, umiarkowanym poziomie ilości spożywanego alkoholu były w znacznym stopniu powiązane ze zmniejszonym ryzykiem wystąpienia problemów zdrowotnych u osób w starszym wieku. Największe korzyści zdrowotne zidentyfikowano u respondentek regularnie spożywających pomarańcze, sok pomarańczowy, jabłka, gruszki, sałatę oraz orzechy włoskie. Naukowcy uczulają jednak, że wpływ poszczególnych produktów żywnościowych na zdrowie respondentek był zauważalnie mniejszy niż wpływ stosowanej diety w ujęciu ogólnym. Dowodzi to słuszności sformułowanej hipotezy, mówiącej że właściwe przyzwyczajenia żywieniowe odgrywają w kwestii dbania o zadowalającą sprawność fizyczną istotniejszą rolę niż regularne przyjmowanie określonych produktów spożywczych.

 

"Nowoczesna medycyna wiele uwagi poświęca chorobom przewlekłym, nowotworom oraz chorobom układu sercowo-naczyniowego, niejednokrotnie zaniedbując tak istotne kwestie jak ogólna kondycja fizyczna czy mobilność. Funkcje motoryczne odgrywają w wieku podeszłym rolę wręcz kluczową. Zachowując pełną sprawność, osoby starsze są w stanie samodzielnie się ubrać, wybrać się na spacer oraz wykonać codzienne obowiązki bez pomocy osób trzecich" podsumowała Kaitlin Hagan, doktor nauk ścisłych oraz adiunkt pracująca w szpitalu BWH.

 

Autorzy poinformowali również, że niezwykle istotne jest teraz przeprowadzenie badań uzupełniających, które to pozwoliłyby pełniej zrozumieć wpływ przyzwyczajeń żywieniowych oraz prowadzonego stylu życia na kondycję fizyczną osób w podeszłym wieku.  

 

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑