Obalamy 3 popularne mity dotyczące zdrowego odżywiania!

Dodaj do ulubionych

Zdrowe odżywianie polega na regularnym dostarczaniu organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych w odpowiednich ilościach i proporcjach. Szukanie w internecie informacji na temat zdrowego odżywiania się to jak przekraczanie bram kasyna. Ilekroć czytasz popularnego bloga czy dostajesz newletter z faktami zachowaj czujność! Wiele mitów na temat zdrowego odżywiania bierze się z tego, że ktoś próbuje coś sprzedać, a że nie ma dowodów naukowych potwierdzających skuteczność jego produktów, tworzy kolejny żywieniowy mit traktowany z nabożnością jak dogmat.

Obalamy 3 popularne mity dotyczące zdrowego odżywiania

Węglowodany oznaczają tycie

Wyrzuciłeś z diety ziemniaki, makaron i chleb w obawie przed utyciem? Jeżeli tak, natychmiast pogódź się z nimi. To nie te produkty są przyczyną zbędnych kilogramów. Ostatnie badania pokazują, że diety bogate i ubogie w węglowodany nie wpływają na utratę wagi w pierwszych kilku miesiącach ich przestrzegania lub do 2 lat później. Co więcej osoby spożywające 47-64% kalorii w postaci węglowodanów mają niższe ryzyko otyłości czy nadwagi.

 Żeby się dobrze zrozumieć – za dużo kalorii w dowolnej postaci (białka, węglowodany czy tłuszcze) to murowana nadwaga. Ważne, aby ograniczyć ilość spożywa pustych kalorii (ciast, ciasteczek, cukierków) na rzecz pełnoziarnistych produktów (zawierają błonnik powodujący uczucie sytości). Ale całkowita eliminacja węglowodanów z diety może okazać się złym pomysłem: przyniesie efekt yoyo lub wywoła nieopanowaną chęć na coś słodkiego.

Do prawidłowego spożycia węglowodanów zależy utrzymanie odpowiedniej wagi, więc warto zachować je w diecie i spożywać świadomie zamiast stosować do strategii ich całkowitego wyeliminowania.

Olej rzepakowy szkodzi

Post o oleju rzepakowym wywołał gorącą dyskusję nt. jego pozornej toksyczności i zagrożenia. Wiele z tych mitów wywodzi się z procesu produkcji, który uległ znacznym modyfikacjom. Naukowcom udało się w sposób naturalny wyeliminować z rzepaku pewne szkodliwe składniki, dzięki czemu powstał rzepak wysokiej jakości.

Badania pokazują, że olej rzepakowy jest nie tylko bezpieczny, ale zapewnia też pewne korzyści zdrowotne – bez tłuszczy trans i cholesterolu zawiera najniższą ilość nasyconych kwasów tłuszczowych wśród innych popularnych olejów do smażenia. Stosowany zamiast masła/margaryny do smażenia obniża ryzyko zachorowania na choroby serca.

 Dieta bezglutenowa to korzyści dla każdego

Według niedawnego sondażu ok. 1/3 Amerykanów chce wyeliminować gluten z diety lub unika produktów zawierających ten składnik. Konsumenci nie mają dość bezglutenowych produktów kupując wszystko, co jest bezglutenowe oskarżając gluten o wywoływanie problemów trawiennych, alergii, a nawet autyzmu.

Ale czy rzeczywiście wszyscy powinni przejść na dietę bezglutenową? Eliminowanie glutenu, gdy nie zdiagnozowano celiakii czy alergii na gluten może doprowadzić do niedoboru witam. Dieta bezglutenowa jest też niskobłonnikowa i brakuje jej wielu istotnych składników pokarmowych. Niedawno przeprowadzone badanie w Australii pokazało, że 10% kobiet i mężczyzn na tej diecie nie dostarczało swoim organizmom wystarczającej porcji tiaminy, kwasu foliowego, magnezu, błonnika, żelaza i wapnia.

Wiele bezglutenowych pokarmów jest słodzonych cukrami, zawiera nasycone kwasy tłuszczowe i puste kalorie. Zanim wyeliminujesz gluten ze swojej diety, skonsultuj się z lekarzem pod kątem diagnozy celiakii czy alergii.

Małe zmiany mogą przynieść wielkie efekty. Jaki krok w kierunku zdrowego trybu życia zrobisz dzisiaj?

 

Autor: Melina Lam

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑