Poznaj 10 mitów na temat zdrowego odżywiania!

Dodaj do ulubionych

Poznaj 11 mitów na temat zdrowego odżywiania. Zdrowe odżywianie to sposób odżywiania, polegający na przyjmowaniu substancji korzystnych dla zdrowia. Moda na zdrowy styl życia, którego nierozłączną częścią jest, zdrowe odżywianie cieszy się rosnącą popularnością. Niestety niektóre informacje mogą okazać się nieprawdziwe. Przygotowaliśmy dla Ciebie zestawienie 10 najpopularniejszych mitów dotyczących odżywiania.

1. Nocne podjadanie prowadzi do otyłości

To stwierdzenie to mit. Nie ma żadnych dowodów na to, że posiłki jedzone późną nocą prowadzą do nadwagi. Wiadomo, że spożywanie zbyt wielu kalorii to przyczyna zbędnych kilogramów, a wiele nocnych podjadaczy przejada się i wybiera wysokokaloryczne posiłki. Oprócz tego jedzenie tuż przed pójściem spać grozi zgagą i niestrawnością. Staraj się jeść regularnie i w miarę możliwości wcześniej.

2. Niektóre cukry są gorsze od innych

Biały cukier, agawa, miód i syrop kukurydziany o wysokiej zawartości fruktozy są kaloryczne (48-64 kcal w łyżce stołowej). Badania wykazują, że organizm przyswaja cukry tak, jak absorbuje syrop kukurydziany o wysokiej zawartości fruktozy czy biały cukier. Dlatego też zamiast unikania jednego typu cukru, ogranicz słodzenie i słodkie produkty takie, jak napoje gazowane, cukierki i inne łakocie.

3. Kawa nikomu nie służy

To ostatnio zdemaskowany mit nt. odżywiania. Kawa spożywana w umiarkowanych ilościach (2-3 filiżanki dziennie) to bezpieczny składnik zdrowej diety dostarczający przeciwutleniające składniki pochodzenia roślinnego. Badania nawet sugerują, że kawa może wspomagać ograniczenie ryzyka zachorowania na cukrzycę II typu, kamienie żółciowe, chorobę Parkinsona, a nawet niektóre rodzaje raka. Natomiast warto sprawdzać kalorie spożywane z kawą – trzymaj się z dala od wszelkich dodatków takich, jak śmietanka, cukier czy syropy smakowe.

4. Im mniejsze spożycie tłustych pokarmów, tym lepiej

Każdy organizm do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje trzech podstawowych składników: białek, węglowodanów i tłuszczy. Tak, tłuszczy też! Dobroczynne, nienasycone tłuszcze można znaleźć w orzechach, nasionach, awokado, rybach, oliwkach i nabiale o niskiej zawartości tłuszczu – to te składniki dają energię, pomagają w odbudowanie komórek i produkcji hormonów. Tłuszcze, które należy ograniczyć lub całkowicie wykluczyć z diety, to tłuszcze nasycone i tłuszcze trans, które zawierają takie produkty, jak: masło, nabiał o wysokiej zawartości tłuszczu, czerwone mięso i wiele typów przetworzonej żywności.

5. Zamień sól zwykłą na morską, aby ograniczyć sód

Myślisz, że spożywanie soli morskiej prowadzi do ograniczenia spożycia sodu? Nic bardziej mylnego. Sól morska zawiera tyle samo sodu, co zwykła sól kuchenna. Aby podkręcić smak potraw oprócz soli warto używać też pieprz, zioła i innych przypraw. Ponadto ponad 75% spożywanej soli pochodzi z przetworzonej żywności i gotowych do spożycia produktów: zup, mieszanek przypraw, serów i produktów puszkowanych.

6. Picie dużej ilości wody pomaga zrzucić zbędne kilogramy

Oczywiście woda jest bardzo ważna dla naszego organizmu – ale czy pomaga w walce z nadwagą? Nie bardzo. Jeżeli zamiast wysokokalorycznych napojów pije się woda, to zdecydowanie sprzyja to odchudzaniu. Jednakże samo spożywanie większej ilości wody bez wprowadzenia innych zmian w diecie nie sprawi, że waga będzie bardziej łaskawa i wskaże niższą liczbę kilogramów.

7. Unikanie przetworzonych zbóż

 Wiadomo, że pełnoziarniste zboża są bardzo ważne w prawidłowym odżywianiu, ponieważ zawierają błonnik, witaminy, minerały i składniki pochodzenia roślinnego. Nie oznacza to wcale, że trzeba unikać spożywania przetworzonych zbóż. W okresie, gdy organizm cierpi na grypę żołądkową, spożywanie przetworzonych zbóż jest zbawienne i konieczne. Ponadto niektóre przetworzone zboża są wzbogacone w kwas foliowy. Pełnoziarniste zboża to zdrowszy wybór, ale warto też zostawić trochę miejsca w codziennej diecie na przetworzone zboża.

8. Spożycie cukrów prowadzi do tego, że dzieci są nadaktywne

Ten mit jest tak popularny, że aż trudno uwierzyć w jego nieprawdziwość. Większość badań pokazuje, że spożycie cukrów nie przyczynia się hiperaktywności u wszystkich dzieci. Skąd więc ta rozpierająca pociechy energia gotowa powalać ściany na przyjęciach urodzinowych dzieciaków? Nie zwalaj winy na tort; to prawdopodobnie ekscytacja płynąca z samego wydarzenia. Jednakże należy zwracać uwagę na to, ile cukru spożywają twoi milusińscy. Zbyt dużo łakoci w codziennej diecie powoduje, że nie ma już miejsca na inne, bardziej wartościowe posiłki.

9. Sportowcy potrzebują ogromu białka

Wszyscy wiedzą, że sportowcy powinni spożywać duże ilości białka, aby organizm wytwarzał energię i budował mięśnie, prawda? Nie bardzo. Większość diet amerykańskiej społeczności zapewnia bardzo dużo białka, nawet sportowcom. Prawdziwy sekret zwiększenia sportowej energii i masy mięśniowej to dostarczenie odpowiedniej ilości kalorii, koncentracja na intensywnym treningu i spożycie przekąski zawierającej białka i węglowodany (np.: beztłuszczowego mleka czekoladowego) zaraz po treningu. Nie warto stosować specjalnych produktów, batonów i suplementów.

10. Za dużo cukru przyczyną cukrzycy

Martwisz się, że zamiłowanie do ciastek i cukierków grozi cukrzycą? Przestań się zadręczać tym mitem. Jeżeli nie masz cukrzycy, spożywanie cukrów nie spowoduje, że zachorujesz na tę chorobę. Ryzyko zapadalności na cukrzycę zwiększa się u osób z nadwagą i nieaktywnych fizycznie. Zrób sobie przysługę: wyeliminuj z diety puste kalorie i ruszaj się!

11. Węglowodany prowadzą do przybierania kilogramów

Zapomnij o tym micie. Nie wszystkie węglowodany są nieodpowiednie dla organizmu. Wydaje się, że ludzie tracą zbędne kilogramy na niskowęglowodanowych dietach, prawda? Te diety prawie zawsze wiążą się ze zmniejszaniem liczby kalorii, a dostarczanie do organizmu mniej kalorii w ciągu dnia przekłada się w czasie na spadek wagi niezależnie od tego, czy kalorie pochodzą ze spożycia tłuszczów, białek czy węglowodanów

 Jak rozpoznać mity dotyczące odżywiania

 Po pierwsze, jeżeli to brzmi za dobrze, aby mogło być prawdziwe, to zwykle nie jest prawdziwe.

 Po drugie, zapytaj siebie: „A kto tak twierdzi?”. Czy osoba wygłaszająca tę prawdę jest uprzedzona? Czy stara się coś sprzedać?  Czy stwierdzenie poparto badaniami?

 Nie istnieje sekretny składnik, dzięki któremu można byłoby szybko tracić na wadze lub utrzymać określoną liczbę kilogramów. Od  dawna wiadomo, że odpowiednie odżywianie i ćwiczenia dają dobre rezultaty.

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑