Amarantus i jego niezwykłe właściwości

Dodaj do ulubionych

Amarantus i jego niezwykłe właściwości

Amarantus (szarłat spożywczy) uznawany jest za jedną z najstarszych roślin uprawnych. Co ciekawe, należy ona do innego gatunku niż tradycyjne zboża, takie jak chociażby pszenica czy owies, jednakże dostarcza równie potrzebnych organizmowi składników odżywczych.

Amarantus został odkryty ona na terenie Ameryki Środkowej, jednakże obecnie spożywany jest niemalże na całym świecie. Szarłat stanowić może zdrową przystawkę jak też bazę pysznej owsianki. Ziarna szarłatu można również podgrzać w mikrofalówce i podać w sposób podobny do popcornu. Niezależnie od tego jak będziemy je jeść, możemy być pewni, że ich wprowadzenie do diety będzie wysoce korzystne dla naszego organizmu.  

Ograniczona ilość kalorii

Jeżeli należymy do osób liczących kalorie, pragnących zrzucić zbędne kilogramy lub utrzymać pożądaną wagę, powinniśmy zadbać o włączenie do diety produktów spożywczych, które to odpowiednio nas nasycą, jednocześnie nie dostarczając organizmowi nadmiaru kalorii. Szarłat spożywczy sprawdzi się w tej roli doskonale, jako że w jedna szklanka nasion tej gotowanej rośliny to jedynie 251 kalorii. Zdaniem Brytyjskiej Fundacji ds. Żywienia, wagowo ilość kalorii jest marginalna. Konsumując rzeczony produkt szybko odczujemy sytość, jednocześnie nie przyjmując nadmiaru niepożądanych kalorii.  

 

Bogactwo węglowodanów i błonnika  

Warto wiedzieć, że amarantus obfituje także w węglowodany oraz błonnik. Jedna szklanka gotowanych ziaren tej rośliny to równowartość 46 gramów pierwszego z nadmienionych składników odżywczych oraz aż 5 gram drugiego. Błonnik zawarty w ziarnach sprawi, że z dużą dozą prawdopodobieństwa powstrzymamy się od sięgnięcia po słodką lub tłustą przekąskę, jako że przez długi okres czasu zalega on w żołądku, sprawiając że odczuwać będziemy przyjemną sytość. Przyjmowanie z pożywieniem ponad 14 gramów błonnika dziennie pozwoli nam ograniczyć ilość spożywanych kalorii o nawet 10 procent. Dane takie przedstawili badacze w jednym z artykułów opublikowanych w magazynie "Nutrition Review." Chcąc poprawić ogólny stan zdrowia, kobiety dostarczać powinny ciału z posiłkami 25 gram białka, natomiast mężczyźni – 38. Panie po 50. roku życia obniżyć powinny dawkę do 21 gram, a panowie – do 30 gram.  

 

Bomba białkowa

Jedna szklanka szarłatu spożywczego to aż 9 gram białka. Dostarczy nam ona także wszystkich niezbędnych aminokwasów – podobnie jak ma to miejsce w przypadku chudego mięsa czy drobiu. Białko zawarte w omawianej roślinie pozwoli zwiększać masę mięśniową, utrzymać we właściwej kondycji organy wewnętrzne oraz zadbać o komórki ciała. Wedle wytycznych przedstawionych przez Instytut Medycyny, kobiety potrzebują 46 gram białka dziennie, a mężczyźni – 56 gram.  

 

Odrobina zdrowego tłuszczu

W produktach pełnoziarnistych takich jak amarantus znajdziemy korzystne dla zdrowia tłuszcze jednonienasycone oraz wielonienasycone. Jedna szklanka gotowanych ziaren tej rośliny dostarczy nam 4 gram tłuszczów. Co jednak ważne, zastępując rzeczonym produktem czerwone mięso czy masło obfitujące w niekorzystne tłuszcze nasycone, obniżymy poziom złego cholesterolu we krwi.  

 

Witaminy oraz minerały

Warto także nadmienić, że amarantus obfituje w witaminy oraz minerały, które to niezbędne są naszemu ciału do właściwego funkcjonowania. Wśród nich wymienić można na przykład witaminę B, wapń oraz cynk. Witamina B usprawnia proces przetwarzania pożywienia w energię oraz przyspiesza produkcję nowych krwinek. Wapń z kolei jest budulcem kości i zębów. Żelazo wspomaga dostarczanie tlenu do wszystkich organów ciała, natomiast cynk przyspiesza gojenie się ran.  

 

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑