Sorgo - Niezwykłe zdrowe zboże bezglutenowe

Dodaj do ulubionych

Sorgo to zboże pochodzące z Afryki, które trafiło w gusta miłośników zdrowych produktów spożywczych z całego świata. Uprawia się je przede wszystkim na obszarach jałowych, głównie z uwagi na wysoką odporność na suszę. Jak udało się dowieść ekspertom, srogo obfituje w składniki odżywcze. Można je także zmielić na mąkę, z której następnie powstaje pieczywo, kaszki, czy naleśniki. Co więcej, wprowadzenie sorgo do codziennej diety niesie za sobą gro korzyści dla organizmu.

 

Wartość energetyczna sorgo

1/4 szklanki suszonych ziaren sorgo zawiera 163 kalorie, a więc ich wartość  energetyczna  zbliżona jest do tej oferowanej przez inne zboża dostępne na rynku. Przykładowo, 1/4 szklanki suszonego owsa to 160 kalorii, natomiast taka sama ilość jęczmienia - 140 kalorii.

 

Zawartość białka

Wedle specjalistów z Uniwersytetu Purdue, sorgo legitymuje się zawartością białka wysoce zbliżoną do innych popularnych zbóż. Niemniej jednak, nie jest ono tak szybko przyswajalne przez organizm , a jego pełne przetworzenie zajmuje ciału o wiele więcej czasu. Badacze wykazali, że nasze ciało jest w stanie przyswoić 46 procent białka pochodzącego z sorgo, 81 z pszenicy oraz 73 z kukurydzy. Warto również wiedzieć, że 1/4 szklanki sorgo zawiera 5 gramów białka.  

 

 Ilość węglowodanów

Większość kalorii w ziarnach sorgo pochodzi z zawartych w nich węglowodanów, będących jednocześnie doskonałym źródłem energii. 1/4 szklanki tego produktu to 36 gram węglowodanów oraz 4 gramy błonnika. Drugi z nadmienionych składników jest węglowodanem, którego nasze ciało nie jest w stanie przetrawić. Pozwala on szybciej formować oraz skuteczniej usuwać masy kałowe z organizmu. Co więcej, błonnik zawarty w ziarnach sorgo obniża ryzyko wystąpienia chorób serca, przede wszystkim poprzez redukcję poziomu szkodliwego cholesterolu. Jedna porcja sorgo to równowartość 16 procent dziennej zalecanej dawki błonnika.  


Zawartość tłuszczu

Sorgo jest zbożem o niskiej zawartości tłuszczu – równa się ona wyłącznie 1,6 grama. Na wartość tę w jednej porcji produktu składa się 0,2 grama tłuszczu nasyconego, 0,5 grama tłuszczu jednonienasyconego oraz 0,7 grama tłuszczu wielonienasyconego. Dzięki regularnej konsumpcji ziaren rzeczonego zboża zminimalizujemy ogólną ilość przyjmowanego tłuszczu, co z kolei skutecznie przełoży się na ograniczenie ryzyka wystąpienia chorób serca, nowotworów, czy otyłości.   

 

Korzystne dla organizmu minerały

Swoją popularność sorgo zawdzięcza między innymi ponadprzeciętnej zawartości minerałów. 1/4 szklanki tego produktu to 13 miligramów wapnia, 2,1 miligrama żelaza, 138 miligramów fosforu oraz 168 miligramów potasu. Wapń i fosfor stanowią niezwykle istotne materiały budulcowe naszych kości. Odpowiednia ilość żelaza w organizmie usprawnia z kolei transport tlenu w organizmie oraz przyspiesza rozwój komórek. Zdaniem Amerykańskiego Towarzystwa ds. Chorób Serca, potas przyczynia się do utrzymania równowagi płynów na zadowalającym poziomie, jak również pomaga regulować ciśnienie krwi.  

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑