Dlaczego marchew jest najlepsza na wzrok?

Dodaj do ulubionych

Co jest najlepsze na wzrok? Kiedy rodzice mówili ci, abyś jadł marchewkę bo jest ona dobra na wzrok - wiedzieli  co mówią! Jak wskazują badania, marchewki pomagają przeciwdziałać pogarszaniu się wzroku. Rośliny zielone oraz warzywa kolorowe takie jak papryka pomarańczowa mogą dodatkowo ograniczać ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej

Co najlepiej działa na wzrok?

Pigmenty zwane karotenoidami, które to nadają marchwi, słodkim ziemniakom oraz papryce pomarańczowej odcień czerwonawy oraz kolor ciemnozielony szpinakowi, brokułom i kapuście, minimalizują ryzyko wystąpienia związanego z procesem starzenia zwyrodnienia plamki żółtej. 

Mimo, iż badanie dowodzące tego faktu nie wyjaśnia ciągu przyczynowo skutkowego tego zjawiska, pewien okulista nie był zaskoczony wynikami.  

"Mówię moim pacjentom nagminnie, że spożywanie owoców i warzyw ma wysoce pozytywny wpływ na ich wzrok. Badanie to potwierdza moje przekonania” mówi doktor Paul Bernstein, profesor nauk okulistycznych Szkoły Medycznej Utah w Salt Lake City.

Spowodowane starzeniem się organizmu zwyrodnienie plamki żółtej (AMD) stanowi jeden z najpowszechniejszych powodów utraty wzroku u osób starszych. Choroba ta dotyka przede wszystkim plamki żółtej, środkowej części siatkówki oka. Może ona prowadzić do obniżenia ostrości widzenia lub nawet do ślepoty. 

Co psuje Twój wzrok?

Badacze przywołują w swoich pracach wiele czynników odpowiedzialnych za ten stan rzeczy. Są to między innymi aspekty genetyczne, palenie tytoniu oraz niewłaściwe odżywianie. Wnioski te potwierdza Bernstein, który to był zaangażowany w prowadzone nad AMD badania. Niemniej jednak, nadmienić należy, że możliwości leczenia tejże przypadłości mogą być do pewnego stopnia ograniczone - w zależności od typu zwyrodnienia zdiagnozowanego u pacjenta. 

Wcześniejsze eksperymenty nie wyjaśniły w sposób wyczerpujący korelacji występującej pomiędzy karotenoidami a zwyrodnieniem. Zespół naukowców pod wodzą Joanne (Juan) Wu, byłej studentki epidemiologii żywienia na uniwersytecie Zdrowia Publicznego Harvarda w Bostonie, postanowił lepiej poznać i zrozumieć nadmienioną zależność. 

 W ramach eksperymentu naukowcy analizowali wyniki badań przeprowadzonych na pacjentach w wieku 50 lat i starszych w latach 1984 lub 1986-2010. Było to ponad 63 tysiące kobiet i 39 tysięcy mężczyzn. Uczestnikami były zarówno pielęgniarki jak i eksperci ds. zdrowia. 

W ujęciu ogólnym, u około 2,5 procenta badanych zdiagnozowano lekkie lub poważne choroby wzroku. 

Marchew najlepsza na wzrok

Badacze odkryli, że osoby dostarczające organizmowi wraz z pożywieniem najwyższe ilości karotenoidów takich jak luteina oraz zeaksantyna legitymowały się o czterdzieści procent niższym ryzykiem wystąpienia zaawansowanego AMD od osób, które spożywały ich najmniej. 

"Pozostałe karotenoidy, jak na przykład kryptoksantyna, alfakaroten oraz betakaroten również odgrywają istotną rolę w procesie ochrony narządu wzroku” dodała Wu. Osoby spożywające ich najwięcej (znajdują się one między innymi w marchewkach oraz słodkich ziemniakach) charakteryzowały się o 25 do 35 procent niższym ryzykiem wystąpienia poważnych chorób oczu.  

Badaczom nie udało się jednak określić bezpośredniego powiązania pomiędzy zażywaniem karotenoidów a poprawioną ochroną narządu wzroku przed zwyrodnieniem plamki żółtej. 

Luteinę znaleźć można w jajkach oraz warzywach takich jak brokuły, kapusta I szpinak. Zeaksantynę o wiele trudniej wprowadzić do diety. Zawarta jest ona przede wszystkim w kukurydzy, papryce pomarańczowej oraz jagodach goi. 

Wu zauważyła, że zarówno luteina jak i zeaksantyna koncentrują się w plamce żółtej, chroniąc ją przed uszkodzeniem na skutek działania nadmiaru tlenu oraz światła. 

Doktor Bernstein naświetlił jednak pewne ograniczenia dotyczące przeprowadzonego eksperymentu. Opierał się on bowiem na subiektywnej ocenie diety przez badanych oraz nie analizował dokładnego poziomu dostarczanych wraz z pożywieniem karotenoidów. Jest to jednakże eksperyment ze wszech miar warty uwagi.  

Tabletki na wzrok?

Czy suplementy zawierające karotenoidy mogą poprawiać kondycję naszych oczu? Bernstein przyznaje, że często zaleca on tego typu produkty osobom z lekkim lub poważnym zwyrodnieniem plamki żółtej. Nie stwierdzono jednak czy rzeczone specyfiki są w stanie pomóc osobom z grupy ryzyka.  

Dieta na wzrok

Dieta obfitująca w warzywa oraz owoce jest wysoce korzystna dla naszego zdrowia wpływając bezpośrednio na wzrok. Zalecamy  spożywanie ich co najmniej kilka razy dziennie.

 „Najbardziej martwimy się o zdrowie osób spożywających wyłącznie jedną lub dwie dawki warzyw i owoców dziennie” podsumował Bernstein.  

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑