Jod

Dodaj do ulubionych

Jod jest integralnym składnikiem hormonów tarczycy, które są niezbędne dla prawidłowego wzrostu i rozwoju. W organizmie około 70 - 80% jodu znajduje się w tarczycy. Pozostała część jodu jest zlokalizowana w całym organizmie, a w szczególności jajnikach, mięśniach i we krwi. Jeśli organizm nie ma wystarczającej ilości jodu, może grozić nam niedoczynność tarczycy (niski poziom hormonów tarczycy).    

Przyczyny niedoborów/zwiększonego zapotrzebowania: ciąża, laktacja, rozwój płodu, noworodki, niemowlęta, dzieci, nastolatki, dorośli, sportowcy ( kobiety i mężczyźni),stosowanie soli ubogiej w jod, dieta makrobiotyczna, wegetariańska, zbyt małe ilości mleka, ryb morskich i wodorostów (np. wakame),duże spożycie kawy/herbaty  

Objawy niedoboru jodu

  • Ogólnie: przybieranie na wadze, zmęczenie, słaba koncentracja, obrzęk, wrażliwość na zimno, utrata włosów i suchość skóry.
  • Płód: wady rozwojowe płodu, poród martwego płodu, śmiertelność noworodków
  • Noworodki: wole wrodzone, zaburzenia rozwoju, uszkodzenie słuchu
  • Okres dojrzewania: wady młodzieńcze, niezdolność do nauki, osłabiona koncentracja.
  • Dorośli: upośledzone funkcje umysłowe, zaburzenia płodności, zaburzenia słuchu, zaburzenia snu, zaburzenia menstruacyjne, zmęczenie, suchość i szorstkość skóry i włosów.  

Źródła jodu

Sól jodowana jest głównym źródłem jodu w diecie. Morskie rośliny i zwierzęta takie jak skorupiaki, niektóre ryby i wodorosty wchłaniają jod z wody, dlatego są jego doskonałym źródłem. Czosnek, fasola lima, sezam, soja, szpinak, boćwina, i rzepa są również dobrym źródłem jodu.  

National Institute of Medicine zaleca spożycie (AI)  

Dzieci Niemowlęta w wieku 0 - 6 miesięcy: 2.200 mcg (mikrogramów) dziennie Niemowlęta w wieku od 7 miesięcy - 1 rok: 130 mcg dziennie Dzieci w wieku 1 - 8 lat: 90 mcg dziennie Dzieci w wieku 9 - 13 lat: 120 mcg dziennie Dzieci w wieku 14 - 18 lat: 150 mcg dziennie  

Dorośli Wieku 18 lat i więcej: 150 mcg dziennie Ciężarne kobiety: 220 mcg dziennie Kobiety karmiace piersia: 290 mcg dziennie   Dzieci Dzieci 1 - 3 lat: 200 mcg dziennie Dzieci 4 - 8 lat: 300 mcg dziennie Dzieci 9 - 13 lat: 600 mcg dziennie Od 14 - 18 lat (w tym kobiety w ciąży i karmiące piersią): 900 dni mcg Dla osób dorosłych i powyżej 19lat (w tym kobiet ciąży i karmiących piersią): 1.100 mcg dziennie    

Środki ostrożności: Ze względu na możliwość wystąpienia działań niepożądanych i interakcji z lekami, należy zażywać suplementy wyłącznie po konsultacji z lekarzem

Objawy przedawkowania: Duże dawki jodu mogą zablokować produkcję hormonów tarczycy, co powoduje niedoczynność tarczycy (niski poziom hormonów tarczycy). Zbyt dużo jodu może zwiększać ryzyko także innych chorób tarczycy, takich jak choroba Hashimoto, choroba Gravesa, niektóre nowotwory i nadczynność tarczycy (niebezpieczny stan w którym występuje podwyższony poziom hormonów tarczycy). Z tych względów, nie należy przyjmować preparatów z jodem bez uprzedniej konsultacji z lekarzem.  

Toksyczność: Dawki  jodu powyżej 160 - 600 mcg (mikrogramów), czyli takie, które możemy uzyskać z soli kuchennej mogą być szkodliwe. Dzienne spożycie jodu powyżej 2000 mcg może być toksyczne. Ryzyko dotyczy przede wszystkim osób z chorobami nerek i gruźlicą.              

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑