Miedź

Dodaj do ulubionych

Miedź jest niezbędnym kofaktorem dla wielu enzymów zawierających ten pierwiastek, które uczestniczą w następujących procesach: metabolizm żelaza, wytwarzanie energii komórkowej, detoksykacja wolnych rodników oraz tworzenie tkanki łącznej, katecholamin i melaniny.  

Przyczyny niedoborów/zwiększonego zapotrzebowania: ciąża, karmienie piersią, wcześniaki, wzrost, sportowcy (kobiety i mężczyźni) (utrata miedzi na litr potu: 0,5-0.9mg), wysokie spożycie cynku,noworodki karmione tylko mlekiem krowim (mleko to zawiera mało miedzi), niedożywienie, zespół nerczycowy, niewydolność nerek, poparzenia  

Objawy niedoboru miedzi

  • Ogólnie: osłabienie, wyczerpanie, zaburzenia neurologiczne, bezsenność
  • Szczegółowo:
  • Płodność: upośledzona ruchliwość plemników
  • Krążenie: pękanie naczyń, tętniaki
  • Tkanki/kości: uszkodzenia tkanki łącznej, złamania kości, osteoporoza, choroby wzrostowe
  • Skóra / Włosy: hipopigmentacja skóry (bielactwo) i włosów
  • Metabolizm: nieprawidłowości w metabolizmie glukozy i cholesterolu
  • Zespół Menkesa (choroba kręconych włosów): zwyrodnienia neurologiczne, odbarwienia, skręcone włosy na głowie, tętniaki, zapalenia kości.

Źródła miedzi: Owoce morza: ostrygi, kalmary, homary, małże, kraby. Podroby: wątroba wołowa, nerki, serca. Rośliny strączkowe: soja, soczewica, fasola, orzeszki ziemne orzechy i masło orzechowe orzechy nerkowca, orzechy laskowe, orzechy makadamia, pekan, migdały i pistacje. Czekolada: czekolada niesłodzona lub półsłodka, wyroby piekarnicze i kakao. Zboża wzbogacone: płatki otręby, pszenica Owoce i warzywa: suszone owoce, grzyby, pomidory, ziemniaki, słodkie ziemniaki, banany, winogrona i awokado, melasa czarny pieprz.  Najlepszym sposobem na dostarczenie wystarczającej ilość miedzi jest prawidłowa dieta.  

Zalecane dzienna dawka:  

Dzieci Dla niemowląt od urodzenia - 6 miesięcy: 200 mcg dziennie Dla niemowląt w wieku 7 - 12 miesięcy: 220 mcg dziennie Dla dzieci w wieku 1 - 3 lat: 340 mcg dziennie Dla dzieci w wieku 4 - 8 lat: 440 mcg dziennie Dla dzieci w wieku 9 - 13 lat: 700 mcg dziennie Dla dzieci w wieku 14 - 18 lat: 890 mcg na dobę  

Dorośli Dla dorosłych w wieku 19 lat i starszych: 900 mcg dziennie Dla kobiet w ciąży: 1.000 mcg dziennie Dla kobiet karmiących piersią: 1.300 mcg dziennie  

Środki ostrożności: Ze względu na możliwość wystąpienia działań niepożądanych i interakcji z lekami, należy zażywać suplementy wyłącznie po konsultacji z lekarzem  

Objawy przedawkowania: nudności, wymioty, ból brzucha, ból głowy, zawroty głowy, osłabienie, metaliczny smak w ustach  

Toksyczność: Ogólnie miedź jest dobrze tolerowana. Dawki do 5 mg/d nie są szkodliwe. Długotrwałe stosowanie dużych dawek może powodować problemy z sercem, żółtaczkę, śpiączkę, a nawet śmierć.Woda zawierająca stężenia miedzi powyżej 6 mg/l może powodować problemy żołądkowe, takie jak nudności i wymioty. Jeśli pijesz dużo wody, sprawdź ją pod kątem zawartości składników mineralnych.    

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑