Stosujesz kremy z filtrem grozi Ci niedobór witaminy D

Dodaj do ulubionych

Powszechny niedobór witaminy D spowodowany jest stosowaniem kremów z filtrem i chorobami przewlekłymi

Wyniki raportu medycznego opublikowane w magazynie The Journal of the American Osteopathic Association pokazują, że niemal miliard osób na świecie cierpi na niedobór witaminy D spowodowany chorobami przewlekłymi, niewystarczającą ekspozycją na promienie słoneczne oraz stosowaniem kremów z filtrem.  

Raport wskazuje także, że niemalże 95 procent Afroamerykanów zmaga się z niedoborami witaminy D. Fakt ten spowodowany jest ilością pigmentu w skórze.  

"Zauważyć należy, że na zewnątrz spędzamy coraz mniej czasu. Kiedy już zdecydujemy się na aktywny wypoczynek na świeżym powietrzu, stosujemy kremy z filtrem, które to uniemożliwiają organizmowi produkcję witaminy D." poinformowała Kim Pfotenhauer, adiunkt na Uniwersytecie Touro. "Nie ulega wątpliwości, że kremy te chronią nas przed nowotworami skóry, jednakże powinniśmy przyjąć do wiadomości, że istnieje optymalny poziom ekspozycji na promienie słoneczne, skutkujący zwiększeniem ilości produkowanej przez nasze ciało witaminy D."

Doktor Pfotenhauer stwierdziła także, że choroby przewlekłe takie jak cukrzyca typu 2, upośledzenie pracy nerek, choroba Crohna oraz celiakia mogą znacznie utrudniać pozyskiwanie witaminy D z pożywienia.  

Witamina D wytwarzana jest przez organizm przede wszystkim w sytuacji, gdy skóra wystawiona jest na działanie promieni słonecznych. Substancja ta ma niebagatelny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie organizmu, chociażby poprzez przyspieszanie rozwoju komórek mięśniowych i neuronów, zwiększanie odporności oraz redukcję ryzyka wystąpienia zapaleń.  

Niedobory witaminy D prowadzić mogą do osłabienia mięśni oraz struktury kostnej. Osoby zmagające się z rzeczonymi problemami zbadać powinny poziom rzeczonej substancji w organizmie, a w sytuacji gdy jest on niski – poddać się odpowiedniemu leczeniu. W wielu przypadkach interwencję medyczną zastąpić może jednakże spędzanie odpowiedniej ilości czasu na słońcu.  

Do uzupełnienia niedoborów wystarczy nam od 5 do 30 minut ekspozycji na promienie słoneczne dwa razy w tygodniu. Rekomendowany okres czasu zależny jest od lokalizacji geograficznej naszego miejsca zamieszkania oraz ilości pigmentu w skórze – osoby o jasnej karnacji szybciej wytwarzają bowiem witaminę D. Przebywając na świeżym powietrzu zaniechajmy również stosowania kremów z filtrem - te oznaczone symbolem SPF 15 oraz silniejsze spowalniają wytwarzanie omawianej substancji nawet o 99 procent.   

"Ekspozycja na promienie słoneczne to nie tylko opalanie się na plaży" stwierdziła doktor Pfotenhauer. "Równie skuteczny będzie spacer z odsłoniętymi ramionami i łydkami."

Za bogate źródła witaminy uznaje się także mleko, płatki śniadaniowe i pieczarki. Jak jednakże twierdzi ekspertka, należy je spożywać w umiarkowanych ilościach. Jeżeli zmagamy się z alergiami – spożywajmy je dopiero po uprzedniej konsultacji z lekarzem.  

Prowadzone przez ekspertkę i jej zespół badania mają na celu określenie stopnia, w jakim niedobór witaminy D prowadzić może do stwardnienia rozsianego, zaburzeń układu odpornościowego, infekcji, chorób układu oddechowego, problemów sercowo-naczyniowych, nowotworów oraz zwiększonego ryzyka złamań.  

"Staramy się określić korelację pomiędzy poziomem witaminy D w organizmie a ryzykiem wystąpienia poważnych chorób " podsumowała Pfotenhauer. "Jesteśmy jednakże zdania, że optymalna jej ilość z pewnością pozwoli nam utrzymać odpowiednią kondycję ogólną organizmu."

Towarzystwo Endokrynologiczne za niewystarczający poziom witaminy D przyjmuje wartości w zakresie od 21 do 30 ng/ml natomiast za niedobór tego składnika - wartości poniżej 20ng/ml.

 

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑