Witamina B Complex

Dodaj do ulubionych

Do tej grupy należą : witaminy z grupy B: witamina B1, B2, B3, B5, B6, B7, B8, B9, B12

Naukowa/Medyczna nazwa/y witamin z grupy B : tiamina (B1), ryboflawina (B2), niacyna (B3), kwas pantotenowy (B5), pirydoksyna (B6), biotyna (B7), kwas foliowy (B9), kobalamina (B12) Kompleks witamin B należy do grupy witamin rozpuszczalnych w wodzie.

Funkcje - Regulacja procesów energetycznych, metabolizmu tłuszczów, węglowodanów, aminokwasów i kwasów nukleinowych - Wspomaganie układu nerwowego - Wspieranie działania hormonów - W układ odpornościowy – np. udział w produkcji komórek układu immunologicznego i białek.  

Zastosowanie Witaminy z grupy B są ważną częścią diety, gdyż przeciwdziałają i pomagają uniknąć wielu problemów związanym ze zdrowiem. Nie ma wystarczających dowodów naukowych na to, by witaminy B miała związek ze zmniejszeniem ryzyka zachorowania na raka, są jednak prowadzone badania w tym kierunku. Wyjątek w tej grupie stanowi witamina B9 (kwas foliowy). Osoby z niskim spożyciem kwasu foliowego są narażone na zwiększone ryzyko zachorowania na niektóre rodzaje nowotworów. Dieta bogata w warzywa dostarczające witaminę B9 lub/i zalecane dodatkowe suplementy witaminowe zawierające odpowiednia dawkę kwasu foliowego są zalecane przez niektórych ekspertów, by zapobiec rozwojowi raka.

Objawy niedoboru witamin z gruby B Niedobór niektórych witamin z grupy B może spowodować anemię, zmęczenie, utratę apetytu, bóle brzucha, depresję, drętwienie i mrowienie w rękach i nogach, skurcze mięśni, zakażenia układu oddechowego, wypadanie włosów, wyprysk, zahamowanie wzrostu u dzieci oraz wady wrodzone. Niektórzy lekarze uważają, że brak witamin z grupy B osłabia układ odpornościowy, co zwiększa prawdopodobieństwo zachorowania na raka. Zalecają duże dawki witamin z grupy B jako jedną z metod w leczeniu osób z chorobą nowotworową. Co więcej, wielu naukowców bada relację nie tylko między spożyciem witaminy B a leczeniem niektórych nowotworów, ale także ich rozwojem czy zahamowaniem go.

Profilaktyka w zapobieganiu niedoborom Specjaliści od spraw żywienia uważają, że zrównoważona dieta, czyli taka, która obejmuje 5 porcji owoców i warzyw w ciągu dnia, a także ziarna zbóż zapewnia wystarczającą dawkę wszystkich witamin z grupy B. Choć już niewielka część zawarta w pożywieniu zapewnia wystarczające zapasy to niestety niewiele ludzi przestrzega prawidłowo zbilansowanej diety. Amerykańska Akademia Nauk (NAS) zaleca dorosłym w wieku powyżej 50 lat spożywanie dodatkowych suplementów witamin B, lub spożywanie pokarmów wzbogacone tymi witaminami. Niedobory tej witaminy są powszechne w tej grupie wiekowej. Kobiety w ciąży lub karmiące piersią potrzebują więcej kwasu foliowego. Public Health Service zaleca aby kobiety planujące zajść w ciąże spożywały co najmniej 400 mikrogramów kwasu foliowego dostarczanego przez suplementy diety oraz ość wzbogaconą kwasem foliowym. Przyjmowanie odpowiedniej dawki tej witaminy pozwala zapobiec wadom rozwojowym ich dzieci

Źródła witamin z grupy B B1 i B2 występują w zbożach i pełnych ziarnach. Witaminę B1 zawierają ziemniaki, wieprzowina, owoce morza, wątroba i fasola. B2 znajduje się we wzbogaconym chlebie, produktach mlecznych, wątrobie i zielonych warzywach liściastych B3 znajduje się w wątrobie, rybach, kurczaku, chudym czerwonym mięsie, orzechach, pełnych ziarnach zbóż i fasoli B5 możemy znaleźć w prawie wszystkich produktach spożywczych B6 jest w rybach, wątrobie, wieprzowinie, kurczaku, ziemniakach, kiełkach pszenicy, bananach B7 jest produkowana przez bakterie jelitowe. Jeśli zaś chodzi o żywność - występuje w orzeszkach ziemnych, wątrobie, żółtkach jaj, bananach, grzybach, arbuzie i grejpfrucie B9 jest w zielonych warzywach liściastych, wątrobie, owocach cytrusowych, orzechach, grzybach, fasoli, chlebie pszennym B12 znajduje się w jajach, mięsie, drobiu, skorupiakach, mleku i przetworach mlecznych.

Jakie są dowody na korzystny wpływ witaminy B w zapobieganiu i leczeniu nowotworu? Dostępne dane dotyczące zastosowania witaminy B w leczeniu raka pochodzą głównie z badań przeprowadzonych na zwierzętach i z badań obserwacyjnych epidemiologicznych. Badania nie są przeprowadzone w warunkach klinicznych i należy je interpretować z ostrożnością. Badania obserwacyjne dostarczyły pewne dowody świadczące, że zwiększenie spożycia witaminy B9 (kwasu foliowego) jest związane z niższym ryzykiem zachorowania na raka jelita grubego. Na niedobór tej witaminy muszą uważać przede wszystkim osoby pijące nadmierne ilości alkoholu. Większość badań epidemiologicznych wykazała również związek między spożyciem witaminy B6 (oraz jej stężeniem we krwi) a zmniejszeniem ryzyka zachorowania na raka jelita grubego.  Kilka rekomendowanych badań potwierdziło zmniejszenie ryzyka choroby nowotworowej przy zastosowaniu witamin z grupy B. Jednakże nie jest jeszcze jasne, czy częste i długotrwałe przyjmowanie kwasu foliowego i witaminy B6 nie naraziłoby jeszcze bardziej na rozwój choroby.

Skutki przedawkowania witamin z grupy B Witaminy z grupy B są rozpuszczalne w wodzie, co oznacza, że są wydalane głównie z moczem. Suplementy diety zawierające witaminy z grupy B są uważane za bezpieczne, ale nie powinny być przyjmowane w dużych dawkach. Skutki uboczne przedawkowania to dna, wysoki poziom cukru i problemy skórne. Duże dawki witaminy mogą czasami prowadzić również do zaburzeń widzenia, nudności, wymiotów czy wrzodów żołądka.  

Autor: Melina Lam

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑