Witamina B2 - Ryboflawina

Dodaj do ulubionych

Witamina B2 odgrywa ważną rolę w procesach przemiany materii. Witamina B2 jest niezbędna do tworzenia czerwonych płytek krwi, produkcji antyciał przez układ odpornościowy, oddychania międzykomórkowego i procesów wzrostu. Pomaga zmęczonym oczom i może zapobiegać powstaniu katarakty. Ryboflawina (wit B2) wspomaga też procesy rozkładu węglowodanów, tłuszczów i białek. Ryboflawina jest zaliczana do witamin z grupy B, gdyż jest prekursorem dwóch ważnych koenzymów i jest rozpuszczalna w wodzie. Jest degradowana przez UV.

 Objawy niedoboru witaminy B2 (ryboflawiny)

 Oczy: wrażliwość na ostre światło, wzrost ryzyka rozwoju zaćmy.

Wargi/ usta/ język : bolesne bruzdy i pęknięcia na zewnętrznej stronie warg (zajady) oraz zapalenia kącików ust, zapalenie i rumień języka, ból i obrzęk gardła oraz błony śluzowej jamy ustnej.

Skóra: skóra sucha i popękana, swędzące wykwity na skórze (zwłaszcza w okolicy nosa, uszu, ust oraz warg sromowych większych u kobiet i moszny u mężczyzn) wilgotne, łuszczące się zmiany zapalne (łojotokowe zapalenie skóry)

Choroby mięśniowe/ neurologiczne: osłabienie mięśni, zmęczenie, neuropatie obwodowe, depresja, letarg.

Metabolizm: zaburzenia metabolizmu żelaza, kwasu foliowego oraz witamin B3, i B6  

Gdzie znajdziemy witaminę B2

Witaminę B2 znajdziemy w  drożdżach, migdałach, podrobach, całych  ziarnach, kiełkach pszenicy, dzikim ryżu, grzybach i soi.  

Jakie jest dzienne zapotrzebowanie na witaminę B2 

Dzieci Niemowlęta 0 - 6 miesięcy: 0,3 mg (wystarczające spożycie) Niemowlęta 7 - 12 miesięcy: 0,4 mg (odpowiednie spożycie) Dzieci 1 - 3 lat: 0,5 mg (RDA) Dzieci 4 - 8 lat: 0,6 mg (RDA) Dzieci 9 - 13 lat: 0,9 mg (RDA) Chłopcy 14 - 18 lat: 1,3 mg (RDA) Dziewczęta 14 - 18 lat: 1 mg (RDA)  

Dorośli Mężczyźni 19 lat i starsze: 1,3 mg (RDA) Kobiety 19 lat i starsze: 1,1 mg (RDA) Kobiety w ciąży: 1,4 mg (RDA) Kobiety karmiące piersią: 1,6 mg (RDA)    

Autor: Adam Nelson

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑