Witamina D

Dodaj do ulubionych

Witamina D - witamina D określa cała grupę witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, które są wytwarzane przez organizm w wyniku działania promieni słońca. Mogą być przyjmowane z pożywieniem. Witamina D odgrywa ważną rolę w gospodarce wapniem, ponieważ wspiera jego wchłanianie i mineralizację kości i zębów.

Przyczyny niedoborów/zwiększonego zapotrzebowania na witaminę D: osoby starsze, niemowlęta, ciąża, karmienie piersią, otyłość, ciemny kolor skóry, niedobór wapnia, niskie spożycie witaminy D, ścisła dieta wegetariańska, niska ekspozycja na światło słoneczne

Niedobór witaminy D - Objawy:

Ogólnie: drażliwość, nastrój depresyjny, osłabienie, niepokój ruchowy, zaburzenia snu

Szczegółowo: Układ odpornościowy: wzrost ryzyka zakażeń (przeziębienie, grypa), wzrost rozwoju chorób autoimmunologicznych (np. stwardnienie rozsiane, cukrzyca typu 1)

- Kości: krzywica, wzrost ryzyka złamań, opóźnienie wzrostu i rozwoju dzieci

- Zęby: utrata zębów

- Mięśnie: ogólne osłabienie mięśni, wzrost ryzyka upadków u osób starszych, , miopatie, tężyczka

W czym jest witamina D?

Naturalną witaminę D możemy znaleźć w żywności - dodaje się ją do mleka. Nie wszystkie jogurty i sery są wzbogacone w witaminę D. Poza tym, najlepszym źródłem tej witaminy jest olej z wątroby dorsza. Zawiera on często bardzo wysoki poziom witaminy, który może być toksyczny jeśli jest przyjmowany prze dłuższy czas . Dobre źródła witaminy D to również jajka a także tłuste ryby, takie jak: łosoś, makrela, tuńczyk, sardynki, śledzie.

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę D

Dzieci: Niemowlęta od urodzenia do 12 miesięcy: 400 jm (prawidłowe pobranie) Dzieci 1 - 18 lat: 600 jm (zalecany dodatek diety)

Uwaga: American Academy of Pediatrics (AAP) zaleca: 400 jm witaminy D na dobę dla niemowląt karmionych piersią, po odstawieniu karmienia piersią - picie co najmniej 1 litra mleka lub mieszanki wzbogaconej w witaminę D. AAP zaleca również, aby dzieci i młodzież, które piją mniej niż 1 litr mleka w ciągu dnia przyjmowały dodatkowe 400 jm witaminy D. Przed podaniem witaminy D dziecku skonsultuj się z lekarzem.

Dorośli 19 - 50 lat: 600 jm (zalecany dodatek diety) 70 lat i powyżej : 800 jm (zalecany dodatek diety) Kobiety w ciąży i karmiące piersią : 600 jm (zalecany dodatek diety)      

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑