Witamina D - Czy przyjmowanie witaminy D jest bezpieczne?

Dodaj do ulubionych

Wiemy, że witamina D jest istotna…jednakże jak bardzo? Jak dużo jej potrzebujemy? Mimo, iż niektórzy badacze bezpośrednio powiązali niedobory witaminy D z poważnymi problemami zdrowotnymi, to inni przestrzegają przed jej przedawkowaniem i poddają pod wątpliwość korzyści jakie ze sobą niesie. 

Najnowszy eksperyment, którego wyniki opublikowano w magazynie Neurology, przywiązuje szczególną uwagę do korzyści płynących ze stosowania witaminy D oraz jej wpływu na nasz umysł. 

Aby lepiej zrozumieć rolę tego składnika w naszej diecie, zwróciliśmy się do specjalisty, Clifforda Rosena, lekarza medycyny, nadzorcy badań klinicznych i praktycznych oraz starszego naukowiec Instytutu Naukowego Centrum Medycznego Scarborough w Maine.

 Dlaczego potrzebujemy witaminy D? Co o jej istocie mówią najnowsze badania?  

Potrzebujemy witaminy D, ponieważ poprawia ona trawienie. Bez jej działania potrzebne byłoby nam także o wiele więcej wapnia, by utrzymać odpowiednią wytrzymałość kości. Witamina D czterokrotnie zwiększa przyswajalność wapnia. Wyniki badań wskazują również, że pomaga ona regulować pracę systemu immunologicznego, a więc może poprawiać naszą odporność. W niedawno opublikowanym eksperymencie, badacze zmierzyli poziom witaminy D i starali się go skorelować z ryzykiem występowania zaburzeń poznawczych. W pracy niestety brakowało jasno wykazanego ciągu przyczynowo skutkowego. 

 Czy przyjmujemy wystarczającą ilość witaminy D? Co może się stać w przypadku jej niedoboru?  

Większość z nas, za wyjątkiem osób starszych, przyjmuje jej odpowiednią dawkę. Średni poziom witaminy D w organizmie w Stanach Zjednoczonych to około 25 nanogramów na milimetr, co naukowcy uznają za ilość wystarczającą. Większość z nas przyjmuje ją wraz z promieniami słonecznymi przez skórę natomiast reszta – dzięki odpowiedniej diecie. 

W przypadku niedoborów, osłabieniu ulega masa kostna, natomiast jeżeli mówimy o ludziach starszych - obniżeniu ulegać może także wytrzymałość mięśni. 

 Czy zapotrzebowanie na witaminę D zmienia się wraz z wiekiem? 

Prawdopodobnie nie. Po prostu kiedy zaczynamy się starzeć, nie przyjmujemy pokarmów, które umożliwiłyby na utrzymanie jej zadowalającego poziomu. Doskonałym źródłem tego składnika jest także aktywność fizyczna - chociażby 10 minut szybkiego truchtu dziennie. Starsi ludzie nie mogą jednak sobie pozwolić na taki wysiłek. Dodatkowo unikają oni ekspozycji na promienie słoneczne, co uniemożliwia im pozyskanie witaminy D. W przypadku diety sytuacja wygląda podobnie, jako że przez zmniejszony apetyt istnieje mniejsze prawdopodobieństwa zaspokojenia zapotrzebowania organizmu na ten składnik. Sam fakt starzenia wpływać może więc na niedobór rzeczonej witaminy.  

Analizując jej poziom u osób starszych odkryliśmy, że respondenci cierpiący na niedobór charakteryzują się ogólnym gorszym stanem zdrowia. Nie odkryto jednakże dlaczego tak się dzieje. Możliwe, że to częste występowanie chorób obniża jej ilość w organizmie. 

 Kto powinien zażywać suplementy diety z witaminą D? Jak to określić? 

Instytut Medycyny zaleca przyjmowanie 600 do 800 jednostek witaminy dziennie. Starsi ludzie przebywający w szpitalach oraz domach opieki powinni otrzymywać najwyższą dawkę. Osoby zdrowe i cieszące się dobrą kondycją nie potrzebują dodatkowej suplementacji, jako że omawiany składnik przyjmują z dietą oraz podczas spędzania czasu na świeżym powietrzu. 300 jednostek witaminy D dostarczyć można organizmowi pijąc mleko oraz opalając się. Nadmienić jednak należy, że suplementy niezwykle potrzebne są osobom z zaburzeniami pracy jelit, nerek oraz wątroby. Dla pozostałej części populacji specyfiki takie nie są koniecznością.  

 Na jakie istotne pytania dotyczące witaminy D badacze starają się w chwili obecnej odpowiedzieć?

Najistotniejszym z nich jest poznanie odpowiedzi na pytanie czy może ona wpłynąć pozytywnie na ograniczenie zachwiań równowagi u starszych osób. Jak wiemy wszelkiego rodzaju upadki w starszym wieku prowadzą do złamań, te z kolei mogą prowadzić do poważnych powikłań. Chcielibyśmy także dowiedzieć się czy witamina D ma wpływ na leczenie nowotworów oraz chorób serca. Nie mamy jednak w dalszym ciągu odpowiedzi.   

Niektóre z badań, również te dotyczące struktury kostnej, nie wykazują jakoby suplementy z witaminą D wpływały pozytywnie na ogólny stan zdrowia. Czy mógłby pan się do tego faktu odnieść?  

Gdybym miał pokusić się o podsumowanie, chciałbym zauważyć, że witamina D zauważalnie poprawia strukturę kostną osób starszych. W przypadku zdrowych ludzi w kwiecie wieku jej przyjmowanie nie jest tak istotne. Są to jednak w dalszym ciągu wyniki szczątkowe, a rzeczywiste wnioski wyciągnąć będzie po przyjrzeniu się danym zbieranym poprzez analizę grupy 25 tysięcy osób u których badamy poziom witaminy D i kwasu tłuszczowego omega-3 oraz ich wpływ na zdrowie. Chcemy bowiem opierać się na danych bardziej przekonujących oraz określić wpływ rzeczonych składników na ogół populacji. 

 Czy istnieje szansa przedawkowania witaminy D? Z jakim ryzykiem może się to wiązać?  

Po przedawkowaniu witaminy we krwi może pojawić się nadmiar wapnia, jest to jednak sytuacja wysoce nietypowa. Nie zalecamy przekraczania dawki 10 tysięcy jednostek rzeczonej witaminy dziennie. Przyjmowanie jej na poziomie od tysiąca do trzech tysięcy jednostek nie zagraża zdrowiu. Większa ilość to jednak zagrożenie dla nerek oraz ryzyko zwiększenia poziomu wapnia we krwi. 

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑