6 prostych sposobów na przygotowanie jajek

Dodaj do ulubionych

Przygotowaliśmy specjalnie dla Ciebie 6 prostych sposobów na przygotowanie jajek

Jajka w koszulkach

Kto skusi się na grzanki z jajkami, szynką i sosem holenderskim, jeżeli zamiast nich spróbować można sycących i smacznych jajek w koszulkach po włosku? Świeża cukinia oraz pomidory koktajlowe doskonale zastąpią sos i szynkę. Aby jajka miały perfekcyjną konsystencję, zalej duży rondel w połowie wodą i doprowadź ją do wrzenia. Następnie wyłącz kuchenkę. Wrzuć jajka do wody. Gotuj je przez trzy do pięciu minut tak, aby żółtko stwardniało. Wyjmij jajka z wody przy pomocy łyżki durszlakowej.    

 

Wyśmienity Brunch

Porządny brunch nie może obejść się bez jajek. Warto jednak zastanowić się nad zamianą standardowych omletów na polentę i duszone jajka. Potrawa ta łączy w sobie włoską kiełbasę indyczą i dwa rodzaje sera. Polenta, włoskie danie na bazie mąki kukurydzianej, doda całości kremowego posmaku. Dodaj do dania szparagi lub pomidory, a uzyskasz sycące danie w sam raz na słoneczne popołudnie.   

 

Wyjątkowe bezy

Chrupiące bezy są nie tylko piękne prezentują się na talerzu ale i są wyjątkowo smaczne. Stanowią one prosty w przygotowaniu oraz niezwykle sycący deser. Potrzebne do ich wykonania są tylko cztery składniki – białka jajek, winian potasu, cukier oraz ekstrakt waniliowy. Aby odpowiednio oddzielić żółtka od białek rozbij jajko na łyżce durszlakowej umieszczonej nad miską. Żółtko zostanie na łyżce natomiast białko spadnie do miski.  

 

Śniadanie mistrzów

Pragniemy ci też zaprezentować intrygujący sposób na rozpoczęcie dnia. Jabłkowo-cynamonowe tosty francuskie przyrządza się z miodu, gałki muszkatołowej oraz cynamonu. Najpierw zmieszać należy ze sobą wszystkie składniki, a następnie włożyć je do piekarnika. Co ciekawe, grzanki mają o wiele mniej kalorii niż mogłoby się wydawać.  

 

Jajka na ostro

Jajka na ostro stanowią niezbędnik każdego pikniku. Spróbuj ograniczyć ilość tłuszczu usuwając żółtka jajek i zastępując je odtłuszczonym twarożkiem. Warto też wzmocnić smak dania dodając do niego przyprawy orientalne. 

 

Warzywa Mu Shu

Potrzebujesz pomysłu na obiad, który będziesz w stanie przyrządzić w przeciągu kilku minut? Przygotuj kiełki fasoli, potarkowane warzywa oraz 4 jajka. Po ich zmieszaniu otrzymasz mieszankę Mu Shu – bezmięsną wariację klasycznego chińskiego dania. Podsmaż na patelni imbir oraz czosnek i ciesz się ich niepowtarzalnym aromatem. Aby zaoszczędzić nieco czasu, przed przystąpieniem do przygotowywania dania, zetrzyj warzywa na tarce. Podawaj mieszankę na pszenicznych tortillach z odrobiną sosu, który na pewno rozgrzeje wszystkich smakoszy orientalnych potraw.  

 

Sekret jajek na twardo

Jeżeli chcesz przyrządzić jajka na twardo – nie gotuj ich od razu. Umieść je w garnku i zalej zimną wodą. Następnie włącz palnik. Kiedy woda zacznie wrzeć, zdejmij garnek z palnika i przykryj pokrywką. Zostaw je na określony czas w gorącej wodzie. Duże jajka potrzebują około 15 minut, duże 12, natomiast średnie – przez 9. Aby usunąć skorupkę, delikatnie uderz jajkiem o krawędź garnka i delikatnie ugniataj je palcami. Obieranie zacznij od grubszego końca, trzymając jajko nad zimną wodą.  

 

Jajka sadzone

Podgrzej odrobinę masła na średnim ogniu używając w tym celu nieprzywieralnej patelni. Rozbij skorupki jajek i wylej zawartość na patelnię. Zmniejsz ogień. Przykryj naczynie pokrywką i smaż przez 5 do 6 minut, aż żółtko oraz białko nabiorą stałej konsystencji. Taką samą zasadę zastosuj gotując jajecznicę, jednakże w tym przypadku nie zakrywaj patelni. Następnie przy pomocy szpachelki odwróć jajka i smaż przez 30 sekund do 1 minuty.  

 

Niepokojąco zielona barwa jajek?

Zielone zabarwienie jajek cię niepokoi? Nie ma ku tego powodu - nie zawsze oznacza to, że są one zepsute. Jajka sadzone przygotowywane na żeliwnej patelni mogą się nieco zazielenić, ponieważ żelazo zawarte w naczyniu reaguje z siarką obecną w białkach. Zielony pierścień otaczający żółtko jajek gotowanych na twardo oznacza, że przygotowywane były one za długo lub w zbyt wysokiej temperaturze 

 

Skarbnica składników odżywczych

Niezależnie czy sadzone, gotowane w koszulkach, czy podawane w formie omletu, jajka niezwykle łatwo przyrządzić, są one niedrogie i pozwalają kucharzowi wykazać się kreatywnością. Jedno duże jajko to aż 6 gram białka, multum witamin i minerałów…oraz tylko 70 kalorii. Co więcej, nie są one tak szkodliwe dla zdrowia jak wcześniej sądzono. Większości z nas zupełnie nie zaszkodzi spożycie jednego jajka dziennie. Jeżeli jednak martwisz się o poziom cholesterolu, spożywać powinieneś wyłącznie białka. 

 

Zdrowotne różnice pomiędzy żółtkami i białkami jajek

Większość cholesterolu oraz tłuszczu zawarta jest w żółtku. Duże jajko legitymuje się ilością cholesterolu zbliżoną do tej jaką znajdziemy w jednej porcji wątróbki, krewetek, czy kaczego mięsa. Nie jest ono jednak tak niekorzystne dla zdrowia jak uważano. W żółtku znajdziemy bowiem także wiele witamin, na przykład A, D oraz E. Ponad połowa protein pochodzi z kolei z białka jajek, które jest dodatkowo niskokaloryczne i niemalże nie zawiera tłuszczu. 

 

Zalecany sposób przechowywania jajek

Trzymaj jajka na półkach wewnętrznych lodówki, nie natomiast w drzwiczkach (nawet jeżeli posiadają odpowiednie otwory na jajka). Pozwoli to na stałe utrzymywanie ich niskiej temperatury. Warto je też przechowywać w kartonowym pojemniku. W ten sposób nie tylko zabezpieczysz skorupki, ale też będziesz mieć pewność, że nie przejdą one aromatem ryb czy też innych dań znajdujących się w pobliżu.  Jajka spożyć należy w przeciągu 3 tygodni od zakupu.  

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑