Banany - Banan lepszy od napoju energetycznego?

Dodaj do ulubionych

Banany są doskonałym źródłem witaminy B 6 i zawierają umiarkowane ilości witaminy C , manganu i błonnika pokarmowego. Są też bogatym źródłem potasu i innych składników odżywczych. Spożywanie babanów może mieć bezpośredni wpływ na produkcię dopaminy u osób z niedoborem tyrozyny, aminokwasu obecnego w bananach. U osob u których występuje alergia na lateks banany mogą wywołać odpowiedź alargiczną. Słowo banan pochodzi prawdopodobnie od arabskiego słowa banan, co oznacza palec, lub afrykańskiego języka wolof, w którym rośliny te określa się mianem banaana

Banany od dawna są ulubionym źródłem energii dla sportowców wyczynowych i rekreacyjnych.

Badania przeprowadzone w laboratorium analizującym ludzką wydajność Human Performance Lab przy uniwersytecie Appalachian State University, w North Carolina Research Campus (NCRC) z siedzibą w Kannapolis, wykazały dodatkowe korzyści bananów.

"Chcieliśmy sprawdzić, co jest bardziej korzystne, jeżeli chodzi o spożywane podczas intensywnej jazdy na rowerze - banany czy napoje dla sportowców zawierające węglowodany", powiedział dr David C. Nieman, dyrektor laboratorium analizującego ludzką wydajność oraz członek Kolegium Wydziału Nauk o Zdrowiu w uniwersytecie Appalachian.

"Okazało się, że nie tylko wydajność była taka sama niezależnie od tego, czy spożywane były banany, czy  napoje dla sportowców, ale było też kilka zalet związanych szczególnie ze spożywaniem bananów", powiedział David C. Nieman.

Badanie wykazało, że banany były dla kolarzy źródłem przeciwutleniaczy (których nie było w napojach dla sportowców) oraz substancji odżywczych, takich jak m.in. błonnik, potas i witamina B6. Ponadto, banany zawierają zdrowszy zestaw cukrów niż napoje dla sportowców.

Badania, sfinansowane przez Dole Foods, zostały opublikowane w recenzowanym internetowym czasopiśmie PLoS ONE z ramienia niekomercyjnego przedsięwzięcia Public Library of Science.

W celu przeprowadzenia badania, wytrenowani kolarze co 15 minut pili szklankę napoju zawierającego węglowodany lub jedli pół banana podczas 75-kilometrowego symulowanego wyścigu trwającego od 2,5 do 3 godzin. Próbki krwi pobrane od kolarzy przed i po wysiłku zostały przeanalizowane w Laboratorium Metabolomicznym NCRC na obecność ponad 100 metabolitów - cząsteczek związanych z metabolizmem.

"Banany zawierają błonnik, składniki odżywcze i przeciwutleniacze", powiedział Nieman, dodając, że badania dotyczą wszelkich ćwiczeń.

"Tryb ćwiczeń nie jest istotny. Myślę, że jest wielu sportowców, którzy nie mają ochoty pić napojów sportowych z dodatkiem węglowodanów, które w zasadzie są jedynie wodą o smaku cukru", powiedział. "Ten rodzaj badań pokazuje, że są zdrowsze źródła węglowodanów dostarczanych organizmowi przed i po treningu, które będą poprawiać wyniki sportowe tak samo, jak napoje dla sportowców", stwierdził Nieman.

 

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑