Baton energetyczny - Sposób na dobrą energię

Dodaj do ulubionych

Baton energetyczny - Sposób na dobrą energię Jakie batony wybrać gdy pragniemy dostarczyć naszemu ciału energii?

 

Najskuteczniejsze programy zwiększania masy tłuszczowej i mięśniowej zdają się niejednokrotnie dyskwalifikować osoby zapracowane. Spożywanie większych ilości posiłków, maksymalizacja porcji konsumowanych dań oraz wzbogacenie diety o awokado, produkty pełnoziarniste, czy też posiłki zawierające znaczne ilości zdrowych tłuszczów bez wątpienia pomogą nam zwiększyć masę tłuszczową. Niestety jednak, często wprowadzenie takich zmian jest po prostu niemożliwe, zwłaszcza gdy jesteśmy w ciągłym biegu. Zastępując wysokiej jakości posiłki batonami energetycznymi zaspokajającymi zapotrzebowanie organizmu na energię, starajmy się wybierać możliwie najlepsze dostępne produkty…lub też przygotujmy wysokokaloryczne przysmaki samodzielnie!

Słów kilka o zdrowym przybieraniu na wadze - Jak podaje literatura tematu, aby możliwe było szybkie przybranie na wadze, konieczne jest wytworzenie naddatku przyjmowanych kalorii rzędu 3500 kalorii – pozwoli nam on przytyć około pół kilograma. Oznacza to zwiększenie dostarczanych organizmowi z posiłkiem kalorii o co najmniej 500 dziennie oraz zmniejszenie ilości uprawianego wysiłku fizycznego. Niemniej jednak, pamiętać musimy, że każdy z nas przybiera i traci na wadze w innym tempie. Z uwagi na ten fakt wysoce zalecana jest konsultacja z dietetykiem, który to opracuje plan żywieniowy dostosowany do naszych wymogów oraz możliwości. Zależnie od tego z jakiego powodu planujemy przybrać na wadze, ekspert może nam zalecić bardziej lub mniej ekstremalny program żywieniowy. Drugi z nich jest o wiele bardziej korzystny, jako że zakłada stopniowe zwiększanie ilości tkanki tłuszczowej i mięśniowej poprzez wytwarzanie naddatku na poziomie 250 kalorii dziennie.  

 

Specjaliści ds. żywienia zalecają najczęściej wzbogacenie programu żywieniowego o sycące, wysokokaloryczne posiłki, takie jak frytki czy tłuste desery, które to pozwolą zwiększyć ogólną ilość przyjmowanych z pożywieniem kalorii. Musimy jednakże wziąć pod uwagę fakt, że mimo iż dostarczają one energii, ubogie są one w korzystne dla organizmu składniki odżywcze. W wielu przypadkach zawierają także wyłącznie śladowe ilości białka, będącego budulcem mięśni. W ujęciu długoterminowym, dieta zorientowana na spożywanie dużych ilości cukru, węglowodanów rafinowanych oraz pustych kalorii sprawi, że przybierzemy na wadze…może jednakże stać się również przyczyną poważnych problemów metabolicznych.  

 

Składniki batonów energetycznych

Wybierając produkty dostępne na sklepowych półkach, należy w pierwszej kolejności przestudiować etykietę na opakowaniu pod kątem ich wartości kalorycznej i odżywczej. Jeżeli planujemy zastąpić posiłek tradycyjny taką właśnie przekąską, sięgać powinniśmy po produkty zawierające co najmniej 300 kalorii. Jak wywnioskować można z danych przedstawionych przez agencję Consumer Reports, niektóre z nich legitymują się ich liczbą na poziomie poniżej 140 – produktów takich należy unikać, z uwagi na nieoptymalny stosunek kalorii do ceny.  

 

Produkt charakteryzujący się wysoką wartością energetyczną może obfitować jednakże w sztuczne dodatki. Batony komercyjne, podobnie jak pozostałe produkty przetworzone, zawierają duże ilości substancji sztucznych oraz częściowo uwodornionego oleju pochodzenia roślinnego – jest on o tyle niebezpieczny, że powodować może poważne choroby układu sercowo-naczyniowego. Dostępne na sklepowych półkach smakołyki mogą także zawierać cykorię korzeniową obfitującą w błonnik – w nadmiarze powodować on może zaparcia. Ze swojej strony zalecamy konsumpcję batonów przygotowywanych na bazie składników naturalnych, takich jak orzechy, nasiona, czy suszone owoce. Są to bowiem zdrowe i pożądane źródła tłuszczów, błonnika i białka.

 

W składzie batoników dostępnych w sklepie znajdziemy przede wszystkim cukier stanowiący podstawowe źródło kalorii. W jednym batoniku legitymującym się wartością energetyczną na poziomie 370 kalorii może znajdować się aż 19 gram cukru – jest to równowartość aż 5 łyżeczek tej substancji. Nie zapominajmy, że jej nadmiar w diecie prowadzić może do bardzo poważnych problemów zdrowotnych, spośród których wymienić można zbyt wysokie stężenie trójglicerydów, choroby serca, zapalenia organów wewnętrznych, czy cukrzycę typu 2. Amerykańskie Towarzystwo ds. Chorób Serca informuje, że optymalna dzienna dawka cukru wynosi 6 łyżeczek dla kobiet oraz 9 dla mężczyzn. Warto unikać produktów, na których etykiecie znajdziemy takie frazy jak „zawiera cukier”, „z dodatkiem syropu”, „ze słodzikiem”, „z dodatkiem koncentratu owocowego” oraz przysmaków zawierających w składzie substancje, których nazwa kończy się na “-oza.”

 

Sztuczne słodziki nie pomogą nam przybrać na wadze…co więcej - mogą one wzmacniać chęć podjadania. Najkorzystniejsze dla naszego organizmu bezsprzecznie będą produkty, w przypadku których cukier pochodzi z naturalnych źródeł, jak chociażby – z suszonych owoców.  

 

Białko pozwala zwiększyć masę ciała

Wysokiej jakości białko pozwoli nam zbudować masę mięśniową, o wiele korzystniejszą od jej tłuszczowego odpowiednika. Jak wynika z informacji podanych przez przedstawicieli Akademii Żywienia i Dietetyki, nie powinno się przekraczać dziennej zalecanej dawki tego składnika. Białko stanowić powinno od 10 do 35 procent przyjmowanych dziennie kalorii lub też - około 46 gram dla kobiet oraz 56 gram dla mężczyzn.  

 

Przypominamy - jeżeli nasz program żywieniowy obfituje w zdrowe źródła białka, takie jak mięso ryb, jaja, czy rośliny strączkowe, nie musimy go dodatkowo dostarczać z batonami energetycznymi. Jeżeli jednak nie mamy czasu na spożycie wysokiej jakości posiłku, możemy pokusić się o rzeczoną alternatywę. Wybierajmy produkty zawierające poniżej 30 gram białka w jednej porcji. W ramach jednego z badań, którego wyniki opublikowano w roku 2009 w magazynie prowadzonym przez Amerykańskie Towarzystwo Dietetyczne, przyjmowanie 30 gram białka dziennie pozwala w sposób optymalny budować masę mięśniową.

 

W batonach z najwyższej półki znajdziemy wyłącznie białko pochodzące z korzystnych źródeł, między innymi z orzechów, ziaren zbóż, czy też żółtek jaj. Nie będą one również zawierać jakichkolwiek sztucznych, wysoce przetworzonych źródeł rzeczonej substancji.  

Przybrać na wadze możemy też przybrać bez batonów!

Wysokokaloryczne batoniki kosztują od kilku do kilkunastu złotych za sztukę. Pamiętajmy jednak, że te dostępne w sklepie to nic innego jak wysoko przetworzone produkty spożywcze, których ilość w diecie należy ograniczać w możliwie najwyższym stopniu. Możemy zaoszczędzić pieniądze oraz jeszcze lepiej zadbać o zdrowie zastępując je zdrowymi przekąskami, z których bezsprzecznie najkorzystniejszą są mieszanki orzechów i suszonych owoców, które to przyrządzić możemy samodzielnie i zabrać ze sobą gdziekolwiek tylko się wybieramy. Możemy także spróbować we własnym zakresie przygotować batony energetyczne, wykorzystując w tym celu wysokokaloryczne produkty, na przykład: masło orzechowe, zboża, komosę ryżową, suszone owoce, wiórki kokosowe, czy też ciemną czekoladę.

Przepis na pyszne bananowo-owsiane batoniki

http://stylnazdrowie.pl/przepisy/bananowo-owsiane-batoniki-20

 

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑