Budulec naszych komórek - Poznaj Omega 3 !

Dodaj do ulubionych

Kwasy tłuszczowe Omega 3 przede wszystkim kwas DHA  i EPA to dwa długołańcuchowe kwasy tłuszczowe należące do niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT). Kwasy tłuszczowe omega-3 mają korzystny wpływ na stan zdrowia i organizm człowieka, układ krążenia i serce. Kwasy omega 3 są również niezbędne do budowy błon komórkowych oraz spowalniają starzenie się komórek Obecne badania nad kwasami tłuszczowymi omega 3 dotyczą roli, jaką pełnią one w rozwoju i prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego, zwłaszcza mózgu i narządu wzroku.

Kwasy omega 3 źródła w diecie

Odżywianie ma bezpośredni wpływ na ilość przyswajalnych kwasów tłuszczowych omega 3 w naszej diecie.  Ryby, zwłaszcza morskie, są głównym i bezpośrednim źródłem korzystnie działających kwasów tłuszczowych z grupy omega-3. Jedzenie ryb jest jedną z możliwości poprawy sposobu żywienia. Najlepszym źródłem kwasów omega 3 jest łosoś, sardynki, tuńczyk i skorupiaki.

Kwasy omega 3 - Co o nich wiemy?

"Według badaczy Wydziału Medycyny Uniwersytetu Duke’a, myszy spożywające suplement składający się z kwasów tłuszczowych omega 3 mają zdrowsze stawy niż te, których pożywienie obfituje w tłuszcze nasycone i kwasy tłuszczowe omega 6. Wyniki badań, opublikowane w Annals of the Rheumatic Diseases [Roczniki chorób reumatycznych] sugerują, że niezdrowe tłuszcze w pożywieniu – a nie sama nadwaga – mogą przyczyniać się do pogarszającego się zapalenia kostno-stawowego (choroba zwyrodnieniowa stawów).

„Nasze wyniki sugerują, że czynniki dietetyczne odgrywają większą rolę niż czynniki mechaniczne w związku pomiędzy otyłością a zapaleniem kostno-stawowym,” mówi Farshid Guilak, profesor chirurgii ortopedycznej na Uniwersytecie Duke’a oraz główny autor badania. Otyłość jest jednym z głównych czynników ryzyka dla zapalenia kostno-stawowego, choć mechanizmy łączące te schorzenia nie są w pełni zrozumiałe. Przyjmuje się, że nadwaga niszczy stawy, lecz to nie wyjaśnia, dlaczego zapalenie stawów występuje także w dłoniach oraz innych stawach, które nie są obciążone. Guilak i jego koledzy zaczęli badać czynniki systemowe inne niż waga ciała, aby ustalić ich wpływ na zapalenie stawów. Już wcześniej badając otyłe myszy odkryli, że brak hormonu apetytu leptyny przewidywał, czy myszy mają artretyzm. „Wtedy pomyśleliśmy, że może bardziej istotne od tego jak dużo przybiera się na wadze, jest to co się spożywa” mówi Guilak.

W tym badaniu naukowcy skupili się na myszach z zapaleniem kostno-stawowym kolana spowodowanym urazem stawu. Uważa się, że zapalenie stawów wynikające z traumatyzacji lub urazu stanowi od 10% do 15% wszystkich przypadków tej choroby. Myszy poddano jednej z trzech wysokotłuszczowych diet: bogatej w tłuszcze nasycone, bogatej w kwasy tłuszczowe omega 6 oraz bogatej w kwasy tłuszczowe omega 6 z niewielkim dodatkiem kwasów tłuszczowych omega 3. Wiadomo, że tłuszcz nasycony, przeważnie pochodzący ze źródeł zwierzęcych, podnosi poziom cholesterolu. Kwasy tłuszczowe omega 6, które zazwyczaj występują w oleju kukurydzianym, oleju sojowym, orzechach i nasionach, uważa się za zdrowsze źródło tłuszczu. Kwasy tłuszczowe omega 3, powszechnie występujące w rybach lub suplementach tranowych zyskały miano „zdrowego tłuszczu,” jako że chronią serce i wykazują właściwości przeciwzapalne. Niestety większość Amerykanów spożywa znacznie więcej tłuszczów nasyconych i kwasów tłuszczowych omega 6 niż kwasów tłuszczowych omega 3. „Zdrowa dieta zawierałaby mniej więcej równe proporcje tych tłuszczów, ale dieta zachodnia w ogóle nie mieści się w skali,” mówi Guilak. Badacze odkryli, że zapalenie stawów było w znacznym stopniu powiązane z dietą mysz, a nie z wagą ciała. Myszy spożywające dużo tłuszczów nasyconych lub kwasów tłuszczowych omega 6 doświadczyły znacznego pogorszenia zapalenia stawów, podczas gdy myszy spożywające niewielki dodatek kwasów tłuszczowych omega 3 miały zdrowsze stawy. „Chociaż kwasy tłuszczowe omega 3 nie odwracają szkód, to zdają się spowalniać postęp artretyzmu w tej grupie myszy,” mówi Guilak. „W rzeczywistości kwasy tłuszczowe omega 3 eliminowały szkodliwe skutki otyłości u otyłych myszy.”

Badacze również przyjrzeli się procesowi gojenia ran u myszy, co może pomóc zrozumieć związek tego procesu z zapaleniem stawów. U myszy spożywających kwasy tłuszczowe omega 3, małe przekucie ucha stosowane w celu rozróżniania badanych myszy goiło się dwa razy szybciej niż u zwierząt nie otrzymujących tego suplementu. „Odkryliśmy, że niezależnie od wagi ciała, u otyłych myszy kwasy tłuszczowe zawarte w pożywieniu regulują gojenie się ran ucha oraz nasilenie zapalenia kostno-stawowego po urazie stawowym,” mówi Chia-Lung Wu, student inżynierii biomedycznej w Duke Orthopaedic Research Laboratories oraz główny autor badań. Naukowcy pracują nad zastosowaniem wyników swoich badań do ludzi. „Kolejnym ważnym krokiem byłoby przeprowadzenie badań klinicznych, aby przyjrzeć się działaniu kwasów tłuszczowych omega 3 w stanach pourazowych,” mówi Guilak."

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑