Czy picie wody ma wpływ na odchudzanie?

Dodaj do ulubionych

Często słyszymy że picie wody ma pozytywny wpływ na odchudzanie i poprawę ogólnego stanu zdrowia. Czy woda wypijana w odpowiednich ilościach naprawdę może nam pomóc? Oczywiście że tak. Naukowcy twierdzą, iż osoby pragnące w pełniejszym zakresie kontrolować swą wagę lub też zmniejszyć spożycie cukru, sodu oraz kwasów nasyconych powinny pić więcej wody.   

Picie wody a kontrola wagi

W ramach niedawno przeprowadzonego badania eksperci podjęli się analizy zwyczajów żywieniowych 18300 dorosłych mieszkańców Stanów Zjednoczonych. Rezultaty testu wskazują, iż respondenci spożywający znaczne ilości wody – niezależnie czy pochodziła ona z kranu, automatu, czy też z butelki – ograniczyli o 1 procent ogólną ilość przyjmowanych kalorii, tłuszczów nasyconych, cukru, sodu i cholesterolu. 

W przypadku badanych, którzy pili jedną, dwie lub trzy szklanki wody dziennie ilość przyjmowanych kalorii spadła o 68-205, natomiast spożycie sodu zmniejszyło się o 78-235 gram. Rzeczone wyniki przedstawił zespół badaczy pod nadzorem profesora Ruopeng An, specjalisty ds. kinezjologii oraz zdrowia społecznego wykładającego na Uniwersytecie Illinois. U respondentów zauważono także spadek przyjmowanej z posiłkami ilości cukrów o 5-18 gram dziennie oraz cholesterolu (o 7-21 gram).   

 "Spożycie wody miało istotny wpływ na dietę niezależnie od rasy, wykształcenia, statusu społecznego oraz wagi" stwierdził An. "Dowodzi to słuszności hipotezy mówiącej, iż wysoce korzystne może okazać się opracowanie uniwersalnego planu żywieniowego bazującego na zachęcaniu osób pragnących prowadzić zdrowy styl życia do picia wody w dużych ilościach oraz zastąpienia nią napojów wysokokalorycznych. Nie występuje także konieczność dostosowywania wykorzystywanych do promocji wody butelkowanej strategii marketingowych w zależności od grupy docelowej, jako że napój ten korzystnie wpływa na organizm każdego człowieka."

Analizowane dane stanowiły zbiór informacji zebranych podczas czterech faz Narodowego Testu Zdrowia oraz Zwyczajów Żywieniowych (2005-12) przeprowadzonego przez Narodowe Centrum Statystyki Zdrowotnej. Uczestników poproszono o opisanie spożytych w ciągu dwóch nienastępujących po sobie dni (odstęp pomiędzy nimi wynosił od 3 do 10 dni) posiłków oraz wypitych napojów.  

An oszacował ilość wody spożywanej przez każdego z respondentów stanowiącą określony procent przyjmowanych każdego dnia płynów. Napoje takie jak niesłodzona czarna herbata oraz kawa nie zostały przez niego uznane za bezpośrednie źródła wody, jednakże brane były one pod uwagę przy obliczaniu współczynnika ogólnego spożycia płynów przez uczestników testu.  

Respondenci pili dziennie średnio 4,2 szklanki wody, co składało się na nieco ponad 30 procent wszystkich przyjętych płynów. Osoby badane przyjmowały z napojami oraz pożywieniem średnio 2157 kalorii, z czego 125 dostarczały napoje słodkie natomiast 432 - niezdrowa żywność o niskiej wartości odżywczej obfitująca w kalorie (desery, ciasta oraz przetworzone przekąski niebędące niezbędnymi składnikami zbilansowanej diety).  

Niewielkie, jednak statystycznie istotne zwiększenie dziennego spożycia wody o jeden procent skorelowane było z redukcją przyjmowanych kalorii o 8,6, jak również z ograniczeniem ilości spożywanych słodkich napojów oraz niezdrowych przekąsek zawierających znaczne ilości tłuszczu, cukru, sodu oraz cholesterolu.  

 An odkrył także, że woda miała największy wpływ na przyzwyczajenia żywieniowe mężczyzn w średnim wieku. Zasugerował on że fakt ten może być związany z większą ilością kalorii przyjmowanych w ciągu dnia przez tę podgrupę badanych.   

 

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑