Dlaczego kakao i czekolada działają ochronnie na mózg?

Dodaj do ulubionych

Dlaczego kakao i czekolada działają ochronnie na mózg?

W ziarnach kakaowca zawarta jest bowiem znaczna ilość flawanoli - naturalnych składników działających ochronnie na mózg.

Kakao i czekolada to nie tylko pyszne przysmaki – poprawiają one także nasze zdolności kognitywne!  Kakao to doskonały suplement diety wspomagający naszą percepcję i niwelujący spustoszenia, jakie w naszym umyśle powoduje proces starzenia.  

Naukowcy podjęli próbę określenia wpływu regularnego przyjmowania flawanoli kokosowych na funkcjonowanie mózgu. Okazało się, że uległo ono poprawie w przypadku codziennej konsumpcji rzeczonej substancji w relatywnie dużych dawkach.  

Zbilansowana dieta to po jednej tabliczce czekolady w każdej ręce – stwierdzenie to często wypowiadamy starając się usprawiedliwić chęć podjadania pysznych, tuczących smakołyków. Okazuje się jednakże, że paradoksalnie kryje się w nim odrobina prawdy. W ziarnach kakaowca zawarta jest bowiem znaczna ilość flawanoli - naturalnych składników działających ochronnie na mózg.

W najnowszym raporcie opublikowanym w magazynie Frontiers in Nutrition, włoscy naukowcy przeanalizowali dostępną literaturę tematu celem określenia wpływu regularnej konsumpcji pokarmów zawierających flawanole kokosowe na ludzki mózg. Postanowili oni sprawdzić jak zmienia się sposób jego funkcjonowania po kilku godzinach od konsumpcji rzeczonych produktów oraz ustalić czy regularne przyjmowanie flawanoli prowadzi do ogólnej poprawy wydolności umysłowej.  

 

Mimo, że w poddanej krytycznej analizie literaturze badania randomizowane badające wpływ przyjmowania flawanoli kokosowych na organizm należały do rzadkości, w większości z nich wskazywano na fakt, iż poprawiają one wydolność mózgu. U respondentów zauważono między innymi poprawię pamięci roboczej oraz zwiększoną szybkość przetwarzania bodźców wizualnych. Badane kobiety, którym podano kakao po nieprzespanej nocy legitymowały się mniejszym osłabieniem funkcji poznawczych niż respondentki, które produktu nie spożyły. Rezultaty badania pokazują, że warto zdecydować się na ten słodki przysmak jeżeli ilość snu uległa w naszym przypadku zaburzeniu, chociażby z uwagi na bezsenność lub nocne zmiany w pracy.  

 

Naukowcy odnotowali, że wyniki prowadzonych badań w znacznym stopniu zależne były od czasu przyjmowania produktów oraz stopnia skomplikowania testów kognitywnych mających na celu określenie wpływu ich konsumpcji na wydolność mózgu. Przykładowo, w przypadku osób młodych i zdrowych, konieczne było przeprowadzenie wysoce skomplikowanego testu umożliwiającego określenie subtelnych różnic w sprawności kognitywnej u respondentów, którzy spożyli produkty zawierające flawanole kokosowe oraz u tych, którzy tego nie zrobili.  

 

Skutki długotrwałej konsumpcji flawanoli kokosowych (od 5 dni do 3 miesięcy) badano głównie u osób dorosłych. Dowiedziono, że ich przyjmowanie poprawiło zdolności poznawcze respondentów. Pozytywne zmiany zaobserwowano w takich obszarach jak: uważność, szybkość przetwarzania informacji, wydolność pamięci roboczej oraz zdolność formułowania myśli. Pozytywne rezultaty były najbardziej widoczne u osób starszych, u których zdiagnozowano problemy z pamięcią lub też upośledzenie funkcji poznawczych.  

 

Rezultaty analizy literatury zadziwiły autorów, Valentinę Socci i Michele Ferrarę z Uniwersytetu L'Aquila we Włoszech. "Wyniki sugerują, że możliwe jest stosowanie flawanoli kokosowych celem poprawy zdolności poznawczych u osób na jesieni życia. Jeżeli przyjrzymy się mechanizmom działania rzeczonych substancji, okaże się, że wpływają one korzystnie na funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego oraz zwiększają ilość krwi transportowanej do hipokampu. Nadmieniony obszar mózgu szczególnie narażony jest na zmiany związane z procesem starzenia, które to prowadzić mogą do osłabienia funkcji poznawczych."

 

Czy więc kakao powinno stać się jednym z naszych ulubionych suplementów diety? "Regularne spożywanie kakao i czekolady korzystnie wpływa na wydolność naszego mózgu, zwłaszcza w ujęciu długoterminowym. Wyróżnić należy jednakże występowanie istotnych skutków ubocznych przyjmowania ich w nadmiarze. Wraz ze smakołykami dostarczamy naszemu ciału również znacznych ilości kofeiny, teobrominy oraz substancji chemicznych stosowanych celem poprawy smaku produktu spożywczego."

 

Niemniej jednak, naukowcy informują, że "ciemna czekolada stanowi bogate źródło flawanoli. Warto więc jeść ją często, jeżeli to możliwe – nawet każdego dnia."

 

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑