Dlaczego picie mleka nie wzmacnia kości?!

Dodaj do ulubionych

Picie mleka wcale nie jest tak zdrowe jak mawiali twoi rodzice czy babcia. Pijesz mleko myśląc że będziesz miał zdrowe kości? Nie mamy dla ciebie dobrych wiadomości, eksperci twierdzą, że zwiększenie spożycia wapnia ma nikły wpływ na poprawę struktury kości oraz minimalizację ryzyka złamań.  Lekarze nie powinni więc zalecać włączania do diety produktów zawierających wapń jako sposobu wzmacniania struktury kostnej.

Picie mleka nie wzmacnia kości

Myślisz że picie mleka wzmocni twoje kości - jesteś w błędzie. Dwa opublikowane w tym tygodniu w magazynie The BMJ artykuły naukowe dowodzą, iż zwiększenie spożycia wapnia lub jego dostarczanie wraz z dietą (np. picie mleka) w nikłym stopniu poprawia wytrzymałość kości oraz niewystarczająco chroni przed złamaniami, zwłaszcza w przypadku osób starszych. Sformułowane hipotezy sugerują więc, iż zwiększenie spożycia rzeczonego składnika lub też jego dostarczanie w postaci suplementów diety nie powinno być zalecane przez lekarzy jako sposób zapobiegania złamaniom. 

Wapń w diecie?

Wedle opracowanych zaleceń medycznych, starsze kobiety i mężczyźni powinni spożywać co najmniej 1000-1200 mg wapnia dziennie celem poprawy gęstości kości oraz minimalizacji ryzyka złamań. Wiele osób przyjmuje dodatkowo suplementy diety, by zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na rzeczony składnik. Ostatnio coraz częściej wyrażane w mediach wątpliwości dotyczące skuteczności suplementów zawierających wapń sprawiły, że eksperci zaczęli zalecać dostarczanie rzeczonego składnika z pożywieniem zamiast przy pomocy produktów chemicznych. Wpływ rzeczonego składnika na zdrowie kości jest jednak nieznany.  

Z uwagi na ten fakt, zespół badaczy z Nowej Zelandii postanowił sprawdzić czy zalecenia dotyczące zwiększenia ilości spożywanego lub dostarczanego z zewnątrz białka faktycznie mogą przyczynić się do poprawy struktury oraz wytrzymałości kości.  

Przeanalizowali oni dostępne wyniki testów oraz badań obserwacyjnych przeprowadzanych na osobach po 50 roku życia, w przypadku których zwiększeniu uległa dawka spożywanego wapnia. Wzięto także pod uwagę sposób prowadzenia eksperymentów oraz ich jakość celem minimalizacji ryzyka wystąpienia błędów systematycznych.  

Pierwszą z istotnych obserwacji było odkrycie, że zwiększenie spożycia wapnia w diecie jedynie w niewielkim stopniu (1-2 %) zwiększa gęstość kości. Nie można wartości tej uznać za istotny wskaźnik redukcji ryzyka złamania. 

Zauważono także, że ilość wapnia dostarczanego z pożywieniem nie jest powiązana z ryzykiem złamań. Co więcej, nie znaleziono dowodów klinicznie jednoznacznie wskazujących, iż zwiększenie ilości wapnia w organizmie przekłada się bezpośrednio na wzmocnienie kości. 

Profesor Karl Michaëlsson z Uniwersytetu Uppsala w Szwecji uważa, że najwyższy czas przyjrzeć się dokładniej zaleceniom przyjmowania wyższej ilości wapnia w formie suplementów lub też w sposób naturalny - z pożywieniem. 

Wskazuje on, że zwiększenie spożycia wapnia oraz witaminy D zalecane jest znacznej większości osób po 50 roku życia. Niejednokrotnie jednak zmiana zwyczajów żywieniowych nie wpływa pozytywnie na strukturę ich kości a oni sami narażeni są na efekty uboczne nadmiernego dostarczania organizmowi rzeczonych składników.  

 "Dowody stawiające pod znakiem zapytania stosowanie się do zaleceń medycznych są wysoce przekonujące, a więc w najbliższym czasie należy ponownie przeanalizować ich wysoce kontrowersyjną treść” podsumowuje profesor.  

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑