Dlaczego smażenie jest niezdrowe?

Dodaj do ulubionych

Dlaczego smażenie jest niezdrowe?

Smażone i pieczone potrawy zwiększają ryzyko wykształcenia się cukrzycy. Eksperci zalecają gotowanie żywności na parze, we wrzątku oraz duszenie – rzeczone metody przyrządzania posiłków są bowiem korzystne dla naszego zdrowia.

Smażąc, grillując oraz piekąc produkty żywnościowe, uwalniamy znajdujące się w nich zaawansowane produkty glikacji białek (AGE).

Wysoki poziom AGE w organizmie prowadzić może do nadmiernej odporności ciała na insulinę oraz zapaleń. Obydwa te problemy zdrowotne znacznie zwiększają ryzyko cukrzycy.
 

Insulina jest hormonem ułatwiającym cukrowi z pożywienia przedostawanie się do komórek celem dostarczenia im energii. Nadmierna odporność na insulinę sprawia, że we krwi pozostaje zbyt wiele cukru. Fakt ten może negatywnie wpływać na kondycję naszego serca, oczu, nerek oraz innych kluczowych organów ciała.  

 

"Badając osoby cierpiące na choroby przewlekłe takie jak cukrzyca typu 2 czy demencja, zauważamy, że zmiana diety na program żywieniowy charakteryzujący się ograniczoną ilością przyjmowanych AGE znacznie zmniejsza częstotliwość występowania zapaleń" powiedział główny autor badania, doktor Jaime Uribarri, profesor medycyny na Uniwersytecie Medycznym Mount Sinai w Nowym Jorku.  

 

W ramach opisywanego badania naukowcy sprawdzili czy dieta mająca na celu obniżenie poziomu przyjmowanych z posiłkami AGE może uchronić organizm przed wykształceniem się cukrzycy typu 2.  

 

Naukowcy losowo przydzielili badanych do jednej z dwóch grup. W grupie spożywającej pożywienie o standardowym poziomie AGE znalazło się 49 osób, natomiast w grupie, w której starano się ograniczyć ilość zaawansowanych produktów glikacji białek – 51 zainteresowanych.

 

Wszyscy respondenci biorący udział w badaniu skończyli 50 lat. Zidentyfikowano u nich także co najmniej dwa a następujących pięciu problemów zdrowotnych: zbyt duży obwód pasa (101 cm dla mężczyzn oraz 89 centymetrów dla kobiet), wysokie ciśnienie krwi, niski poziom HDL, podniesiony poziom trójglicerydów we krwi oraz zwiększony poziom cukru we krwi.  

 

Przedstawiciele grupy stosującej zdrowszą dietę otrzymali wskazówki mające pomóc im ograniczyć ilość AGE w spożywanych posiłkach. Poproszono ich, aby unikali smażenia, pieczenia oraz grillowania żywności. Zalecono im, aby posiłki przygotowywali na parze, we wrzątku oraz dusili.

 

Respondentom zalecono na przykład, aby spożywali jajka na miękko zamiast jajecznicy, gotowanego kurczaka zamiast smażonego, gulasz wołowy zamiast steków.  

 

Osoby uczestniczące w badaniu przez trzy dni zapisywały rodzaj i skład spożywanych posiłków, tak aby eksperci mogli uwzględnić w swoich badaniach typy przyjmowanego pożywienia. Naukowcy zalecili respondentom, aby nie zmieniali oni swoich przyzwyczajeń żywieniowych, a jedynie zmodyfikowali sposób przyrządzania posiłków. Zalecono im także, aby starali się spożywać stałą ilość kalorii dziennie.

 

Z grupą przyjmującą mniejsze ilości AGE z pożywieniem dietetyk spotykał się dwa razy w tygodniu, a także dodatkowo co trzy miesiące celem sprawdzenia stosowanych sposobów przygotowywania żywności.

 

Przedstawiciele drugiej grupy mieli za zadanie przyrządzać posiłki w typowy dla siebie sposób. Eksperyment prowadzony był przez okres jednego roku.  

 

W przypadku grupy, u której przedstawicieli postanowiono ograniczyć poziom przyjmowanych AGE, "wszelkie zmienne poddane badaniu uległy poprawie. Zmniejszyła się także odporność na insulinę" powiedział Uribarri "Uzyskane wyniki wskazują na występowanie związku przyczynowo skutkowego, jednakże konieczne jest przeprowadzenie badań uzupełniających na innej grupie respondentów charakteryzującej się innymi zwyczajami żywieniowymi, aby dowieść ich słuszności."

 
W grupie, która zmieniła sposób przyrządzania posiłków zaobserwowano także obniżenie ogólnej masy ciała przy jednoczesnym braku efektów ubocznych.
 

"Uważamy, że im dłużej przygotowuje się potrawy w zalecany przez nas sposób, tym większe są korzyści dla organizmu" wyznał Uribarri.

 

Jeden z ekspertów uważa jednakże, że zmiana technik przyrządzania posiłków nie wystarczy, aby ograniczyć ryzyko cukrzycy.  

"Wiemy już, że poziom AGE w żywności zwiększyć można poprzez jej smażenie lub pieczenie, jednakże wiele produktów spożywczych sprzedawanych w stanie surowym zawiera znaczne ich ilości. Nie wystarczy więc zmienić sposobu przygotowywania posiłków, konieczne jest także nabywanie lepszej jakości produktów" powiedziała Samantha Heller, starsza specjalistka ds. żywienia klinicznego Centrum Medycznego Langone w Nowym Jorku.  

 

"Uważam, że niezwykle istotne jest przywiązywanie większej wagi również do jakości posiłków. Znacznie niższy ogólny poziom AEG specjaliści zidentyfikowali na przykład w warzywach i roślinach strączkowych."

Jak dodała Heller, eksperci ds. żywienia zalecają wprowadzanie w diecie niewielkich, stopniowych zmian. Jedną z nich może być przyrządzanie posiłków sposób pozwalający na ograniczenie ilości przyjmowanych AGE.  

 

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑