Fascynujące fakty na temat owsianki „Szał otrębów owsianych”

Dodaj do ulubionych

Płatki owsiane dlaczego są tak zdrowe? Po upublicznieniu informacji, że owies może pomóc obniżyć poziom cholesterolu w latach 1980- 1989  w USA odnotowano "szał otrębów owsianych". To ogromne zainteresowanie gwałtownie spadło na początku lat 90. W styczniu 1997 dzięki informacji wydanej przez Food and Drug Administration popularność owsa i innych produktów owsianych (np. owsianki) ponownie wzrosła. Informacja ta dotyczyła możliwości dodania na etykietach produktów  uwagi o możliwości zmniejszenia ryzyka chorób serca (owies zawiera m.in. beta-glukan).

Płatki owsiane w diecie

Płatki owsiane od dawna były podstawą diety wielu sportowców. Owies (platki owsiane, owsianka) jest również podstawą diety  odchudzającej zalecanej przez dietetyków ze względu na niski indeks glikemiczny o wysokim ładunku IG (węglowodany złożone). Owies jest bardzo dobrym źródłem błonnika. Błonnik zaś spowalnia trawienie i stabilizuje poziom glukozy we krwi.

Czym owies różni się od innych ziaren?      

Owies stanowi jeden z najbogatszych źródeł diety. Rozpuszczalny błonnik (beta-glukan) dostarcza 5,0 g (płatki owsiane) do 7,2 g (otręby owsiane) na 100 g porcji.  

Białko owsa

W porównaniu do innych zbóż białko owsa jest lepszej jakości. Natomiast owsianka jest łatwa do przygotowania i łatwo można ją łączyć z innymi źródłami białka (mleko, jogurt). Owies zawiera także znacznie więcej białka niż inne zboża. Tradycyjny owies dostarcza 5g białka na 40g porcji - odpowiednik 1/2 szklanki owsa. Błyskawiczne płatki owsiane zapewniają 4g białka w porcji. Jakość białka owsa według WHO jest równa mące sojowej. Wartość białka owsa jest porównywalna do roślin strączkowych takich jak soczewica czy groch suszony.  

Włókna w płatkach owsianych 

Płatki owsiane są bardzo dobrym źródłem zarówno rozpuszczalnego jak i nierozpuszczalnego błonnika. Błonnik zawarty w owsie jest bardzo sycący, dlatego pomaga ograniczyć spożycie dodatkowych kalorii podczas dnia. Jedzenie owsianki na śniadanie dostarcza wystarczająco dużo energii w pierwszej połowie dnia, by łatwo można było uniknąć spożywania szybkich niezdrowych przekąsek. Badania naukowe potwierdzają, że szybkie przekąski to często żywność o podwyższonej zawartości kalorii zawierająca  tłuszcz i cukier. Dzięki płatkom owsianym możemy tego problemu uniknąć, oszczędzając nie tylko swój portfel, ale przede wszystkim zdrowie.  

Błonnik rozpuszczalny

Obniża cholesterol i glukozę we krwi, jest zdrowy dla serca i pomaga ustabilizować poziom cukru we krwi.

Błonnik nierozpuszczalny

Pomaga w trawieniu pokarmów, przeciwdziała zaparciom i wzdęciom.  

Owies i lipidy

Owies zawiera więcej lipidów (5-9%) niż inne uprawy. Jest bogaty w tłuszcze nienasycone, w tym niezbędne kwasy tłuszczowe, np. kwas linolowy.  

Owies i przeciwutleniacze

Owies zawiera wyjątkowe przeciwutleniacze, zwane avenanthramides, jak również witaminę E oraz podobne związki: tokotrienole i toco-pherols.  

 

 

Autor: Melina Lam

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑