Ile wody pić dziennie? Ile wody pić w ciągu dnia - Przewodnik

Dodaj do ulubionych

Ile wody pić dziennie - Woda jest niezbędna do utrzymania zdrowia, ilość wypitej wody dziennie różni się z zależności od naszych indywidualnych potrzeb. Ile wody należy pić dziennie - To częste pytanie, a odpowiedź na nie jest prosta. Najnowsze badania,  opublikowane w tym roku ukazały nowe wytyczne, w rzeczywistości jednak Twoje potrzeby zależą od wielu czynników, w tym zdrowia, aktywności, a nawet klimatu w jakim przebywasz. Choć nie ma wzoru, który mógłby pasować każdemu, dowiedz się więcej o zapotrzebowaniu ciała w płyny - będziesz mógł łatwiej oszacować ile wody powinieneś wypić w ciągu dnia. Nasze wytyczne pomogą Ci zapewnić wystarczającą ilość płynów.

Korzyści zdrowotne wynikające z wody

Woda jest głównym składnikiem chemicznym - stanowi około 60% masy człowieka. Żaden system w organizmie nie może funkcjonować bez wody. Woda pozwala wypłukać toksyny z najważniejszych organów, transportuje składniki odżywcze do komórek, zapewnia optymalne nawilżenie śluzówki nosa i gardła.  

Brak wody prowadzi do odwodnienia

Brak wody może prowadzić do odwodnienia. Jest to stan, który pojawia się gdy nie ma wystarczającej ilości wody, odpowiadającej za podstawowe funkcje w naszym organizmie. Nawet niewielkie odwodnienie może doprowadzić do spadku energii i problemów z koncentracją - będziesz zmęczony oraz rozdrażniony.

Ile wody potrzebujemy ?

Każdego dnia tracisz wodę przy oddychaniu, poceniu, oddawaniu moczu oraz wypróżnianiu się. Aby Twoje ciało mogło poprawnie funkcjonować, musisz ciągle uzupełniać straty wody. Ile płynów średnio potrzebuje człowiek dorosły przebywający w umiarkowanym klimacie, prowadzący zdrowy tryb życia ? Instytut Medycyny ustalił, że odpowiednie spożycie dla mężczyzn to około 3 litry ( ok.13 filiżanek ) wszystkich napojów dziennie, natomiast spożycie dla kobiet wynosi 2,2 litra ( około 9 filiżanek ).

Co z informacją że powinniśmy wypijać 8 szklanek dziennie ?

Każdy z nas na pewno słyszał że powinniśmy pić 8 szklanek wody dziennie (to około 1, 9 litra). Ta ilość nie różni się znacząco od zaleceń Instytutu Medycyny Pamiętaj, że płyny przyjmujemy również z pokarmem.

Czynniki związane ze zwiększonym zapotrzebowaniem na wodę

Zwiększenie zapotrzebowania na całkowitą ilość spożywanych płynów będzie zależało od Twojej aktywności fizycznej, klimatu w którym przebywasz oraz ogólnego stanu zdrowia. Wpływ na to ma również stan ciążowy oraz karmienie piersią.

Uprawiam ćwiczenia fizyczne, ile wody powinnam wypić ?

Jeśli Twój trening sprawia, że zaczynasz się pocić, musisz wypić dodatkowe od 400 do 600 mililitrów wody (1,5 - 2,5 szklanki). To powinno wystarczyć na krótkie treningi. Intensywne ćwiczenia trwające dłużej niż godzinę wymagają przyjęcia większej ilości płynów. Jeśli wysiłek jest bardzo intensywny i mocno się pocisz -  pij napój dla sportowców, który zawiera sód. Deficyt sodu, do którego dochodzi w czasie intensywnego pocenia się, zwiększa ryzyko rozwoju hiponatremii, która jest zagrożeniem dla Twojego zdrowia a nawet życia.

Środowisko

Gorący i wilgotny klimat powoduje, że zaczynasz intensywnie się pocić. Twój organizm potrzebuje dodatkowych płynów. Wysokość powyżej 2500 metrów może spowodować zwiększenie oddawania moczu, szybszy oddech dlatego rośnie zapotrzebowanie na wodę.

Choroby

W czasie gorączki, wymiotów czy biegunki Twój organizm traci dodatkowe płyny. W tych sytuacjach należy pić więcej wody. W niektórych przypadkach wymagana jest konsultacja z lekarzem. Może on stwierdzić konieczność stosowania doustnych roztworów nawadniających. Zwiększenie przyjęcia płynów wymaga np. zakażenie pęcherza moczowego, dróg moczowych, kamienie moczowe. Chociaż są też sytuacje które wymagają ograniczenia przenikania cieczy i powinno się pić mniej wody.

Ciąża i karmienie piersią

Kobiety ciężarne i karmiące piersią potrzebują dodatkowych płynów. Instytut Medycyny zaleca kobietom w ciąży picie 2,3 litra płynów dziennie (ok.10 filiżanek). Kobiety karmiące piersią powinny pić 3,1 litra dziennie (ok.13 filiżanek).

Co pić ? Jakie są inne zródła płynów ?

Jeśli masz przy sobie butelkę wody to świetnie, nie musisz się jednak o to martwić przez cały czas. Nie tylko woda jest źródłem płynów  - wszystko co jesz dostarcza Ci średnio ok 20% wody. Wiele owoców i warzyw (np. arbuzy czy pomidory) zawierają aż 90% wody w swoim składzie ! Napoje takie jak - kawa, herbata oraz piwo również mogą uzupełnić twoje zapotrzebowanie na wodę. Pamiętaj jednak, że woda jest nadal najlepszym niskokalorycznym, tanim oraz łatwo przyswajalnym źródłem płynów.

Skąd wiem że jestem odwodniony ?

Jeśli pijesz rzadko, zwróć uwagę czy Twój organizm wydala min 1,5 litra moczu o jasnożółtym lub bezbarwnym odcieniu, jeśli tak, to wszystko jest  w porządku. Jeśli jednak obawiasz się że Twoje spożycie płynów jest niewystarczające, skonsultuj się z lekarzem lub dietetykiem. Ustali on, jaka ilość wody będzie dla Ciebie odpowiednia. Aby zapobiec odwodnieniu należy pić kiedy jest to możliwe. Dobrym pomysłem  jest wypicie szklanki wody do każdego posiłku. 

Autor: Melina Lam

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑