Indeks Glikemiczny

Dodaj do ulubionych

Indeks glikemiczny (wskaźnik glikemiczny, IG) to klasyfikacja produktów żywnościowych na podstawie ich wpływu na poziom glukozy we krwi w 2-3 godziny po ich spożyciu. Żywność z węglowodanów, które w trakcie trawienia rozkłada się szybko uwalniając glukozę do krwiobiegu, ma zwykle wysoki indeks glikemiczny (IG), żywność rozkładająca się wolno, bardziej stopniowo uwalniając glukozę do krwi, ma zwykle niskie IG. Koncepcja ta została opracowana przez dr Davida J. Jenkinsa na przełomie 190/81 roku na Uniwersytecie w Toronto w czasie badań nad produktami spożywczymi które miały być najodpowiedniejsze dla osób z cukrzycą. Niższy indeks glikemiczny sugeruje wolniejsze tempo i wchłanianie węglowodanów z żywności.

Od czego zależy poziom indeksu glikemicznego ?

Tabele indeksu glikemicznego podają często tylko jedną wartość dla jedzenia, jednak różnice w poziomie IG dla tego samego produktu mogą się różnic w zależności od odmiany, dojrzałości, metody gotowania, przetwarzania.Godne uwagi są ziemniaki, których IG może mieć wartość od umiarkowanego do bardzo wysokiego, nawet w obrębie tej samej odmiany. Efekt glikemiczny żywności jest uzależniony od wielu czynników, takich jak rodzaj skrobi ( amylozy w porównaniu amylopektyny )fizycznego uwięzienia cząsteczek skrobi w zawartości żywności, tłuszczu, białka oraz kwasów organicznych lub ich soli. Co to oznacza? Jeśli na przykład do posiłku dodamy octu obniżymy jego wartość IG. Obecność tłuszczu lub rozpuszczalnego błonnika może wpłynąć na tępo opróżniania żołądka, a tym samym obniżenie IG.

Produkty o niskim indeksie glikemicznym - tabela IG

 

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca

Luki w pamięci: normalne zjawisko czy powód do obaw?

comments powered by Disqus

Powrót ↑