Jak powinna wyglądać zdrowa dieta - Najnowsze wytyczne żywieniowe

Dodaj do ulubionych

Jak powinna wyglądać zdrowa dieta? W obecnych czasach każdy ma jakąś opinię (najczęściej bardzo mocną) na temat elementów, jakie składać się powinny na zdrową dietę. Problem w tym, że wiele z tych opiera nie opiera się na wynikach najnowszych badań…ani jakichkolwiek testów naukowych.

Jako, że codziennie bombardowani jesteśmy niezbyt wiarygodnymi informacjami o korzyściach płynących ze spożywania określonych posiłków, nie trudno wykształcić w sobie pewną dozę sceptycyzmu odnośnie zaleceń dotyczących zdrowej diety. Nie wszystkie z porad powinniśmy jednakże od razu uznawać za bezwartościowe.

Najnowsza edycja Amerykańskich Wytycznych Żywieniowych opublikowana niedawno przez USDA bazuje wyłącznie na aktualnych danych naukowych oraz dostarcza rzetelnych informacji, których zastosowanie w praktyce może przyczynić się do ograniczenia ryzyka otyłości oraz innych chorób metabolicznych. Czy wskazania te są wynikiem przemian politycznych? Jak najbardziej. Nie oznacza to jednak, że należy je z tego powodu traktować jako niewiarygodne. Uważam, że wytyczne są jak najbardziej warte uwagi (choć w niektórych przypadkach zastosowałbym bardziej szczegółowe zalecenia, szczególnie w przypadku napojów słodzonych oraz czerwonego mięsa).  

A oto moja opinia odnośnie słusznych oraz nieco mniej trafionych wytycznych dietetycznych:  

Eksperci większą niż uprzednio wagę przywiązali do ogólnych schematów żywieniowych porzucając jednocześnie promowanie określonych posiłków. Jest to zmiana ze wszech miar korzystna, jako że na ludzkie zdrowie ma wpływ ogół diety, nie natomiast ilość witaminy C czy beta-karotenu dostarczanego organizmowi z danym posiłkiem.   

W raporcie określono także zalecane wartości maksymalne spożywanych dziennie tłuszczów nasyconych, cukru oraz sodu – wszystkie one mogą bowiem prowadzić do nadwagi oraz rozlicznych chorób, szczególnie w przypadku ich nadmiernego przyjmowania. Specjaliści zalecają następujące limity:  

Poniżej 10% kalorii przyjmowanych dziennie w formie cukru 

Poniżej 10% kalorii przyjmowanych dziennie w formie tłuszczów nasyconych

Poniżej 2,300 miligramów (mg) dziennie sodu dla osób powyżej 14 roku życia 

Mimo, iż zgadzam się z zaleceniami raportu, mógłby on być nieco bardziej jednoznaczne. Jak pisze Marion Nestle na swoim blogu Food Politics: “Zamiast prezentować strategie redukcji cukru w diecie, o wiele lepiej byłoby jasno poinformować zainteresowanych o korzyściach płynących z minimalizacji ilości spożywanych napojów i zastąpienia ich wodą mineralną.” Należy bowiem nadmienić, iż aż 47 procent cukru przyjmujemy właśnie z tego typu napojami. W moim domu panuje zasada braku tolerancji dla słodkich napojów. Zamiast nich pijemy wodę mineralną lub gazowaną oraz niesłodzoną herbatę. Możliwe jest także ograniczenie ilości przyjmowanego cukru poprzez zastąpienie słodzonych przekąsek i deserów owocami.  

Zaktualizowane Wytyczne Żywieniowe nie są również przygotowane optymalnie w odniesieniu do zalecanych limitów górnych spożywanego mięsa. Zamiast poinformować czytelników, iż powinni oni jeść mniej czerwonego mięsa, eksperci doradzają ograniczenie kalorii pozyskiwanych dziennie z tłuszczów nasyconych do 10 %. O wiele lepiej byłoby zalecić spożycie mniejszej ilości mięsa (szczególnie tłustego) oraz maksymalizację udziału żywności roślinnej w programie żywieniowym. Jeżeli jesteś zadeklarowanym mięsożercą, ilość potraw mięsnych ograniczaj stopniowo, natomiast warzywa dodawaj do posiłków 2 do 3 razy w tygodniu.

W ujęciu ogólnym Amerykańskie Wytyczne Żywieniowe są niezwykle użytecznym narzędziem umożliwiającym opracowanie zdrowego planu żywieniowego. Pamiętajmy jednakże, że na początku naszej drogi konieczne jest spersonalizowanie programu poprzez określenie dziennego zapotrzebowania na kalorie. Następnie określić należy dopuszczalną ilość i wartość kaloryczną posiłków każdego typu w ujęciu dziennym oraz tygodniowym. Informacje takie znaleźć można w poradnikach dotyczących diety amerykańskiej, śródziemnomorskiej oraz wegetariańskiej. 

Autor: Adam Nelson

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑