Jakie jest dzienne zapotrzebowanie na białko?

Dodaj do ulubionych

Dzienne zapotrzebowanie na białko zależy od statusu metabolicznego. Organizm potrzebuje białka do naprawy i utrzymania podstawowych funkcji. Wszystkie komórki i tkanki zbudowane są z białka. Dostarczamy je organizmowi wraz z pożywieniem. W ich skład wchodzi 20 różnych aminokwasów, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania. 

Dzienne zapotrzebowanie na białko

Dzienne zapotrzebowanie na białko u dorosłych zależy od statusu metabolicznego:

 -prawidłowy metabolizm: 0,9-1 g/kg m.c./d;

- lekki kataboilzm (z powodu zabiegów chirurgicznych; np. o średniej inwazyjności); 1,0-1,3 g/kg m.c./d;

- wyraźny katabolizm (z powodu np. skomplikowanych zabiegów chirurgicznych, sepsy); 1,3-1,5 g/kg m.c./d;

- ekstremalny katbolizm z utratą białka (z powodu np. cięzkich poparzeń): do 2,0 g/kg m.c./d

Dzieci w pierwszych miesiącach życia ze względu na rozwój mają zwiększone zapotrzebowanie na białko (2,7 g/kg m.c.). Zwiększone zapotrzebowanie na białko występuje także podczas ciąży, kiedy to w organizmie matki tworzy się płód i masa ciała matki zwiększa się o około 12 kg. Zapotrzebowanie na białko matek karmiących piersią jest również podwyższone i zależy od wytwarzanego mleka. Wytwarzanie 900ml mleka skutkuje utratą około 10g białka organizmu.

Zapotrzebowanie na białko a ćwiczenia (np. sporty wyczynowe)

Według opinii International Society of Sports Nutrition (2007) osoba ćwicząca potrzebuje średnio 1,4-2,0 g białka na kilogram masy ciała na dzień, ilość zależy d sposobu i intensywności ćwiczeń, jakości spożywanego białka, statusu energetycznego oraz spożywanych węglowodanów. Obawy że spożycie białka w takiej ilości jest szkodliwe, są bezpodstawne w przypadku zdrowych wysportowanych osób.

Zwiększone ryzyko niedoboru białka

Leki: antybiotyki, acetaminofen (-> glutanion), radioterapia, chemioterapia przeciwnowotworowa

Zwiększone zapotrzebowanie: wcześniaki, ciąża, karmienie piersią, wzrost, regeneracja po zabiegach chirurgicznych, poparzeniach.

Dieta/styl życia: nadużywanie alkoholu, niezrównoważona dieta wegetariańska (białko w ryżu i płatkach zbożowych zawiera mniej lizyny = ograniczone spożycie aminokwasów), przetworzona żywność, odchudzanie, niedożywienie, sportowcy (np. wytężony wysiłek fizyczny)

Niedobór mikroskładników odżywczych: witamina B6, kwas foliowy, witamina C, żelazo, cynk

Objawy niedoboru białka

Ogólnie: utrata wagi ciała, osłabienie mięśni, skłonność do depresji, zmniejszona wydolność organizmu, wzrost zachorowalności i śmiertelności, niewydolność narządów, zaburzenia metabolizmu hormonów, zahamowanie wzrostu.

Skóra: utrudnione gojenie się ran.

Układ immunologiczny: niedobory immunologiczne, skłonność do infekcji, zaburzenia hormonalnej i komórkowej odpowiedzi immunologicznej

Katabolizm: wskaźnik rozkładu białka przewyższa wskaźnik ich syntezy

Niedożywienie: fizyczne wychudzenie, nowotworowa kacheksja

 

Autor: Melina Lam

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑