Osiem porcji warzyw dziennie pozwoli nam zadbać o kondycję serca?

Dodaj do ulubionych

Osiem porcji warzyw dziennie pozwoli nam zadbać o kondycję serca

Kompleksowa analiza 142 artykułów, w ramach których przebadano przedstawicieli 95 różnych populacaji wykazała, iż ryzyko przedwczesnego zgonu można ograniczyć nawet o jedną trzecią, natomiast ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego o jedną czwartą, jeżeli spożywać będziemy  800 gram owoców i warzyw – lub 8 porcji dziennie.  

Zapewne niejednokrotnie mieliśmy styczność z artykułami czy programami edukacyjnymi zachęcającymi do spożywania co najmniej pięciu porcji warzyw i owoców celem poprawy kondycji ogólnej organizmu. Jak się jednakże okazuje, magiczna liczba to nie pięć a…osiem. Informacje takie podali naukowcy w raporcie opublikowanym w magazynie International Journal of Epidemiology.

Badanie przeprowadzone pod nadzorem Dagfinn Aune i zrzeszające naukowców z Politechniki Norewskiej (NTNU) oraz Londyńskiego Uniwersytetu Imperial College wykazało, że aż 7,8 miliona zgonów występujących w ujęciu globalnym można by uniknąć poprzez zwiększenia spożycia warzyw i owoców. Aune stwierdził, że im więcej ich jemy, tym mniejsze jest ryzyko chorób serca, zawału, wykształcenia się nowotworów oraz przedwczesnego zgonu.  

"Uzyskane wyniki dowodzą słuszności zaleceń nakłaniających nas do konsumpcji większych ilości warzyw oraz owoców" dodał ekspert.

W ramach eksperymentu dowiedziono, iż ryzyko przedwczesnego zgonu można ograniczyć nawet o jedną trzecią, natomiast ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego o jedną czwartą. Wystarczy tylko przyjmować  800 gram owoców i warzyw (równowartość 8 porcji) dziennie.  

"Im więcej ich spożywamy, tym bardziej wymierne korzyści dla naszego organizmu. Przyjąć więc można, że umiarkowana lub marginalna konsumpcja warzyw oraz owoców jest dla organizmu o wiele lepsza niż całkowite unikanie ich spożywania " poinformował ekspert.

 

Ni mniej, ni więcej, a właśnie osiem porcji dziennie…

Powszechnie wiadomo, że konsumpcja owoców i warzyw przyczynia się do poprawy ogólnego stanu zdrowia. Niemniej jednak, wcześniejsze analizy naukowe nie określały jednoznacznie zalecanego dziennego ich spożycia.  

Badanie przeprowadzona przez Aune i jego współpracowników uznać należy za statystycznie istotne, jako że w jego ramach naukowcy przyjrzeli się aż 142 publikacjom opisującym eksperymenty, w których udział wzięli przedstawiciele 95 zróżnicowanych populacji. Publikacje opisywały rezultaty testów mających na celu określenie korelacji pomiędzy spożywaniem owoców i warzyw a ryzykiem wystąpienia chorób przewlekłych. W każdym z nich brało udział co najmniej kilkaset osób.  

"Ryzyko wystąpienia chorób serca, zawału oraz przedwczesnego zgonu spada o 10,8 procenta co każde 200 gram spożytych owoców i warzyw. Wartością graniczną jest 800 gram tych produktów konsumowanych dziennie" stwierdził Aune.

Ekspert podkreślił, że zwiększenie porcji konsumowanych warzyw i owoców najkorzystniej wpłynie na stan zdrowia osób, które do tej pory nie spożywały nadmienionych produktów spożywczych lub też dostarczały ich organizmowi w bardzo ograniczonych ilościach.  

Wiele instytucji działających na rzecz ochrony zdrowia zaleca spożywanie warzyw i owoców co najmniej pięć razy dziennie (około 500 gram). Wyniki najnowszego badania pokazują jednakże, że korzyści zdrowotne wynikające ze stosowanej diety zmaksymalizujemy przyjmując ich więcej niż rekomendują nadmienione organizacje.  

 

Czy warzywa i owoce naprawdę chronią nasz organizm przed chorobami?

Osoby spożywające ich znaczne ilości legitymują się o wiele lepszym stanem zdrowia. Jak wynika z analiz, są one także skłonne do uprawiania większych ilości wysiłku fizycznego, palą marginalne ilości produktów tytoniowych, jak też spożywają niewielkie ilości alkoholu oraz czerwonego i przetworzonego mięsa, zwłaszcza w porównaniu z respondentami unikającymi regularnej konsumpcji warzyw i owoców.  

Czy możemy jednak mówić o występowaniu także innych niż konsumpcja warzyw i owoców czynników, które przekładać się mogą na zmniejszenie ryzyka chorób układu sercowo-naczyniowego, wykształcenia się nowotworów oraz przedwczesnego zgonu?  

"W większości publikacji czynniki drugorzędne poddano dokładnej analizie, jednakże nie miały one istotnego wpływu na uzyskane rezultaty końcowe. Nie można jednakże całkowicie wykluczyć ich korzystnego działania" powiedział Aune.

 

Konsumpcja warzyw i owoców a ryzyko przedwczesnego zgonu

Eksperci oszacowali także ilość zgonów, których można by było uniknąć, gdyby spożycie owoców i warzyw wzrosło w ujęciu globalnym do 800 gram dziennie. Okazuje się, że wartość ta wyniosłaby aż 7,8 miliona. Byłaby ona równa 5,4 miliona gdyby ogół populacji konsumował omawiane produkty pięć razy dziennie.   

Osiem porcji warzyw i owoców przyjmowanych dziennie pozwoliłoby także uniknąć aż czterech milionów zgonów spowodowanych chorobami układu sercowo-naczyniowego oraz 660 tysięcy będących skutkiem nowotworów.  

"Co niezwykle fascynujące, udało nam się odkryć bardzo silny wpływ spożywania warzyw i owoców na redukcję śmiertelności spowodowanej chorobami układu sercowo-naczyniowego oraz nowotworami. Pokazuje to, że omawiane produkty hamują rozwój oraz dotkliwość wspomnianych problemów zdrowotnych."

 

Które z owoców i warzyw mają największy wpływ na nasz organizm?

Eksperci nie poprzestali na zaprezentowanych powyżej obliczeniach. Postanowili oni także określić typy produktów gwarantujące organizmowi najbardziej wymierne korzyści.

Okazało się, że w największym stopniu do ograniczania ryzyka przedwczesnego zgonu przyczyniały się jabłka i gruszki, owoce cytrusowe, soki owocowe, warzywa zielone oraz produkty obfitujące w witaminę C.  

Ustalono również, że konsumpcja owoców z puszek zwiększa ryzyko wystąpienia chorób oraz przedwczesnej śmierci u osób je spożywających.

"Niezbędne jest prowadzenie dalszych badań odnośnie najkorzystniejszych typów warzyw i owoców, jako że jedynie niewielka część publikacji analizowanych w ramach naszego raportu zorientowana była na tę kwestię."

Warzywa oraz owoce zawierają błonnik, witaminę C, przeciwutleniacze, potas i flawonoidy – wszystkie one poprawiają naszą kondycję ogólną. Regularne przyjmowanie błonnika obniża cholesterol, ciśnienie krwi, ogranicza ryzyko zapaleń, zwiększa wydolność naczyń krwionośnych oraz przyspiesza przemianę materii.  

Przeciwutleniacze z kolei chronią organizm przez uszkodzeniem materiału genetycznego na skutek działania wolnych rodników i innych drobnoustrojów. Warzywa i owoce korzystnie wpływają także na stan flory jelitowej.  

"Suplementacja przeciwutleniaczami oraz witaminami nie jest tak skuteczna jak ich przyjmowanie w formie naturalnej, a więc poprzez konsumpcję warzyw i owoców" podsumował Aune, który to otrzymał tytuł doktora na Uniwersytecie NTNU. Pracuje on obecnie jako profesor zwyczajny na Uniwersytecie Bjørknes w Oslo.

 

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca

Luki w pamięci: normalne zjawisko czy powód do obaw?

comments powered by Disqus

Powrót ↑