Ser - Czy ser jest zdrowy?Jaki ser wybrać? Twój przewodnik po serach.

Dodaj do ulubionych

Ser to świetne źródło białka i wapnia. Białko obniża nasz apetyt i daje nam uczucie sytości po posiłkach i przekąskach. Ten fakt może pomóc ci zrzucić wagę. Jako część dobrze zbilansowanej diety, białko w serze może spowolnić wchłanianie węglowodanów, które znajdują się w tej samej potrawie lub przekąsce przez co pomaga zbilansować poziom cukru we krwi i jest w stanie nawet polepszyć nasz humor. 

Wapno w serze może pomóc utrzymać twoje zęby i kości w dobrym stanie a także może pomóc w umocnieniu ich i może obronić je przed osteoporozą. Jeśli chodzi o kobiety, to może pomóc w ulżeniu symptomów ZNP (Zespołu napięcia przedmiesiączkowego). Poza tym, ser zawiera dodatkowe składniki odżywcze takie jak cynk i biotyna. Cynk odpowiada za różne funkcje w ciele, take jak: Pomaga w odbudowywaniu tkanki i jej naprawie, zapobiega i leczy zwyrodnienia plamki żółtej, ochrania twoją skórę i pomaga rosnąć naszym paznokciom żeby były mocne. Ponadto cynk i biotyna odpowiedzialne są za zdrowie włosa. 

Problem z serem jest taki, że zawiera on dużą ilość nasyconych tłuszczów, które w dużej spożywanej ilości mogą zwiększyć ryzyko choroby układu krążenia, zwiększyć poziom cholesterolu, spowodować artretyzm (zapelenie stawu), a także utrate pamięci. Dodatkowo może utrudnić nam zrzucenie wagi ze względu na to że sery pełno tłuste mają dużą zawartość kalorii jak i nasyconych tłuszczów. Jeśli planujesz się odchudzać to szukaj serów zawierających obniżony poziom tłuszczu lub jego brak. Da ci to pozytywne właściwości sera a obniży te negatywne (lub wyeliminuje je praktycznie całkowicie).Warto uważać także na sód! Ser może zawierać go dużo, a niestety jest on problematyczny jeśli uważasz na swoje ciśnienie krwi. Czytaj etykiety i szukaj serów które mają niską zawartośc sodu. 

Nabiał w serze może wywołać negatywne objawy przy osobach cierpiących na  Zespół jelita drażliwego (ang. IBS).  Sery dojrzewające mogą także wywołać reakcje u osób cierpiących na migrene. Osoby z celiakią muszą sprawdzać wszystkie etykiety na serach, ze względu na to, że niektóre sery, w tym wszystkie niebieskie, są robione z czarnej pleśni (ang. bread mold). 

 

Niebieski Ser 

Ser niebieskie z obniżoną zawartością tłuszczu lub z jego brakiem  są dobre dla osób z artretyzmem i osteoporozą. Dodatkowo, pomaga także zachować mocne, zdrowe zęby. Normalny, niebieski ser posiada wysoką zawartość tłuszczy nasyconych, więc uważaj na swoje dzienne spożycie kiedy próbujesz zrzucić wagę albo masz wysoki poziom cholesterolu, problemy z sercem, curzyce (typ 2), artretyzm (zapelenie stawu) lub problemy z pamięcią. Jeśli zaobserwowałeś relacje między serami dojrzewającymi a migreną, lub ser w pojęciu ogólnym dający negatywne skutki dla Zespołu jelita drażliwego, powinieneś zacząć kompletnie unikać niebieskiego sera. 

 

Ser Cheddar

Ser cheddar, to ostro smakujący ser, który tak jak inne sery, jest dobrym źródłem białka i wapnia, ale także posiada dużą zawartość kalorii i jest wysoki w nasycone tłuszcze, które mogą zwiększyć ryzyko choroby układu krążenia, cukrzycy (typ 2), artretyzmu i problemy z pamięcią. Nie wspominajać już o negatywnych skutkach przy odchudzaniu. Wybierając ser o obniżonej zawartości tłuszczu lub z jego brakiem, to świetny sposób by przyswoić pozytywne dla naszego ciała składniki odżywcze podczas gdy w tym samym czasie możemy zminimalizować te negatywne. Wapń znajdujący się w tym serze pomaga zachować mocne kości i zdrowe zęby, może obniżyc symptomy Zespółu napięcia przedmiesiączkowego (ang. PMS) i może pomóc w zachowaniu zdrowego poziomu ciśnienia krwi w naszym organiźmie. Jeśli odczuwasz migrenowe bóle głowy, ważne jest żebyś wiedział, że sery dojrzewające, takie jak Cheddar, są częstym powodem tego problemu. Dla osób z ZJD: Osoby z Zespółem jelita drażliwego są przewrażliwione na produkty nabiałowe i mogą odczuwać dyskomfort po jego spożyciu. 

 

Ser twarogowy

Twaróg jest dobrym źródłem białka i może on być częścią zdrowej diety, jeśli zdecydujesz się na wybranie opcji bez tłuszczowej lub takiej, gdzie jest on obniżony. ( Twaróg pełnotłusty zawiera dodatkowe kalorie i nasycony tłuszcz, co może zwiększyć poziom cholesterolu i przyczynić się do zwiększenia wagi, jeśli jest jedzony w nadmiarze.) Twaróg dodatkowo jest dob rym źródłem selenu, przeciwutleniaczy które mogą pomów z zapobieganiu zapelaniu stawów, a także witaminy B12, która może zmniejszyć ryzyko chorób sercowo-naczyniowych i utrat pamięci. Dla osób z ZJD: Osoby z Zespółem jelita drażliwego są przewrażliwione na produkty nabiałowe i mogą odczuwać dyskomfort po jego spożyciu. 

 

Ser topiony

Sero topiony to miękki ser do smarowania, który nie zawiera tak dużej ilości białka lub wapnia jak inne sery. Przeciętnie, ser topiony zawiera bardzo dużą ilość tłuszczu, szczególnie tych nasyconych, co może się przyczynić do ryzyka chorób sercowo-naczyniowych, cukrzycy (typu 2), zapelania stawów i utraty pamięci, nie wspominając o byciu utrudnieniem dla osób probójących zrzucić wagę. 

 

Ser Feta

Ser Feta to kruchy, słony ser, powszechnie stosowany w greckich potrawach. Przeciętnie, ser Feta posiada stosunkowo wysoką zawartość tłuszczu, szczególnie tłuszczów nasyconych, które mogą zwiększyć ryzyko chorób układu krążenia, cukrzycy (typu 2), zapelania stawów i utraty pamięci. Jest także utrudnieniem dla ludzi na odchudzającej diecie. Aby utrzymać kalorie na dobrym poziomie, ciesz się tym serem z umiarem - ogranicz się do mniejszych porcji na posiłek i weź pod uwagę wybranie sera o obniżonej zawartości tłuszczu. Dla osób z ZJD: Osoby z Zespółem jelita drażliwego są przewrażliwione na produkty nabiałowe i mogą odczuwać dyskomfort po jego spożyciu. 

 

Ser kozi

Taj jak inne sery, ser koci jest dobrym źródłem białka i wapnia, ale jest także wysoki w tłuszcz, szczególnie w tłuszcze nasycone, które mogą zwiększyć ryzyko chorób układu krążenia, cukrzycy (typu 2), zapelania stawów i utraty pamięci. Jest także utrudnieniem dla ludzi na diecie udchudzającej. Aby utrzymać kalorie na dobrym poziomie, ciesz się tym serem z umiarem - ogranicz się do mniejszych porcji na posiłek i weź pod uwagę wybranie sera o obniżonej zawartości tłuszczu. Jeśli odczuwasz migrenowe bóle głowy, ważne jest żebyś wiedział, że sery dojrzewające, takie jak kozi, są częstym powodem tego problemu. Dla osób z ZJD: Osoby z Zespółem jelita drażliwego są przewrażliwione na produkty nabiałowe i mogą odczuwać dyskomfort po jego spożyciu. 

 

Ser Mozarella

Ser Mozarella jest dobrym źródłem białka i wapnia, ale posiada także dużą zawartość kalorii i dużą ilość nasyconych tłuszczy, które mogą zwiększyć ryzyko chorób układu krążenia, cykrzycy (typu 2), zapalenia stawów i utraty pamięci. Jes także utrudnieniem dla ludzi na diecie odchudzającej. Wybierając ser o obniżonej zawartości tłuszczu lub z jego brakiem, to świetny sposób by przyswoić pozytywne dla naszego ciała składniki odżywcze podczas gdy w tym samym czasie możemy zminimalizować te negatywne. Wapń w Mozarelli pomaga zachować zdrowy poziom ciśnienia krwi. Jeśli odczuwasz migrenowe bóle głowy, ważne jest żebyś wiedział, że sery dojrzewające, takie jak Mozarella,  są częstym powodem tego problemu. Dla osób z ZJD: Osoby z Zespółem jelita drażliwego są przewrażliwione na produkty nabiałowe i mogą odczuwać dyskomfort po jego spożyciu.

 

Parmezan

Parmezan jest popularnym twardym serem używanym w sałatkach i potrawach z makaronem. Ze wględu na jego intensywne smak, mała cząstka tego sera może nam wystarczyć na zaspokojenie naszych kubków smakowych. Jeśli odczuwasz migrenowe bóle głowy, ważne jest żebyś wiedział, że sery dojrzewające, takie jak Parmezan,  są częstym powodem tego problemu. Dla osób z ZJD: Osoby z Zespółem jelita drażliwego są przewrażliwione na produkty nabiałowe i mogą odczuwać dyskomfort po jego spożyciu. Dla osób z ZJD: Osoby z Zespółem jelita drażliwego są przewrażliwione na produkty nabiałowe i mogą odczuwać dyskomfort po jego spożyciu.

 

Ser Ricotta

Ser Ricotta to miękki rodzaj sera, który jest dobrym źródłem białka i wapnia. Ser Ricotta może być częścią twojej zdrowej diety, jeśli zastąpisz wersję podstawową na taką gdzie tłuszcz jest obniżony, lub nie ma go tam wcale. (Pełnotłusty ser Ricotta zawiera dodatkowe kalorie i nasycony tłuszcz, co może zwiększyć poziom cholesterolu i przyczynić się do zwiększenia wagi, jeśli jest jedzony w nadmiarze.) Ricotta dodatkowo jest dobrym źródłem selenu, a także przeciwutleniaczy które mogą pomów z zapobieganiu zapelaniu stawów. Dla osób z ZJD: Osoby z Zespółem jelita drażliwego są przewrażliwione na produkty nabiałowe i mogą odczuwać dyskomfort po jego spożyciu.

 

Ser Romano

Ser Romano to twardy rodzaj sera z ostrym, słonym smakiem, podobnym do Parmezanu. Ze wględu na jego intensywne smak, mała cząstka tego sera może nam wystarczyć na zaspokojenie naszych kubków smakowych. Jeśli odczuwasz migrenowe bóle głowy, ważne jest żebyś wiedział, że sery dojrzewające, takie jak Romano, są częstym powodem tego problemu. Dla osób z ZJD: Osoby z Zespółem jelita drażliwego są przewrażliwione na produkty nabiałowe i mogą odczuwać dyskomfort po jego spożyciu.

 

Ser szwajcarski

Ser szwajcarski jest dobrym źródłem białka i wapnia, ale jest także serem wysoki w kalorie i w tłuszcze nasycone, które mogą zwiększyć ryzyko chorób układu krążenia. Wybierając ser o obniżonej zawartości tłuszczu lub z jego brakiem, to świetny sposób by przyswoić pozytywne dla naszego ciała składniki odżywcze podczas gdy w tym samym czasie możemy zminimalizować te negatywne. Wapń w serze szfajcarskim pomaga zachować zdrowy poziom ciśnienia krwi. Dla osób z ZJD: Osoby z Zespółem jelita drażliwego są przewrażliwione na produkty nabiałowe i mogą odczuwać dyskomfort po jego spożyciu.

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca

Luki w pamięci: normalne zjawisko czy powód do obaw?

comments powered by Disqus

Powrót ↑