Wyjątkowe pomysły na śniadanie bez węglowodanów oraz cukru

Dodaj do ulubionych

Wyjątkowe pomysły na śniadanie bez węglowodanów oraz cukru

Jeżeli nie będziemy uważni, nasze śniadanie stać się może ucztą złożoną głównie z węglowodanów, zwłaszcza jeżeli uwielbiamy naleśniki, grzanki, czy też pączki. Nawet jeżeli sięgamy po nieco zdrowsze dania, na przykład po owsiankę, tosty pełnoziarniste lub szejki owocowe, w dalszym ciągu dostarczamy organizmowi sporych ilości węglowodanów. Jak przeczytać można w artykule opublikowanym w magazynie American Journal of Clinical Nutrition w roku 2007, co bardziej restrykcyjne diety bazują na ograniczeniu ilość rzeczonego składnika odżywczego w pożywieniu do poziomu 50-150 gram dziennie. Oznacza to, że w ich przypadku z programu żywieniowego usunąć należy cukier oraz produkty powstające na bazie ziaren rafinowanych. Niemniej jednak, stosowanie tych diet wcale nie musi oznaczać, że wstaniemy od stołu głodni!

Jajka – pyszna przekąska niezawierająca węglowodanów

 

Jajka posiadają śladowe ilości węglowodanów i cukru, dzięki czemu stanowić one mogą bazę sycącego oraz zdrowego śniadania. Przyrządźmy jajka sadzone z ½ szklanki gotowanego szpinaku lub posiekanej papryki z grzybami, a dostarczymy naszemu organizmowi wyłącznie 3 gramy węglowodanów. Zastępując rzeczone składniki plasterkiem awokado ograniczymy tę wartość do wyłącznie 1 grama. Jeżeli zrezygnujemy z tostów oraz naleśników, od czasu do czasu zdecydować się możemy także na jajecznicę z bekonem czy kiełbasą. Zachęcamy również do gotowania jajek na twardo, a następnie przechowywania ich w lodówce – będą one stanowić doskonałą bazę pożywnego posiłku, zwłaszcza jeżeli podamy je z warkoczami serowymi i migdałami. Co więcej, danie takie zawiera wyłącznie 6 gram węglowodanów.

 

Frittata i omlety na wyśmienity początek dnia  

 

Rekomendujemy także wzbogacenie diety o bardziej wyszukane dania jajeczne. Możemy na przykład wprowadzić do naszego programu żywieniowego omlety i frittata. Ich nadzienie stanowić mogą posiekane warzywa, szynka, boczek, grzyby, zioła oraz ser – wszystkie one zawierają bowiem marginalne ilości węglowodanów.   

 

Frittata przygotowywana jest w sposób podobny do omleta, jednakże najczęściej smaży się ją na patelni żeliwnej. Aby ją przyrządzić, rozgrzejmy patelnię, a następnie rozpuśćmy na niej niewielką ilość masła lub wlejmy na nią nieco oleju do pieczenia. Kolejnym krokiem jest podsmażenie jajek zmieszanych z naszymi ulubionymi dodatkami. Przygotowywanie dania kontynuujemy w piekarniku. Jeżeli marzy nam się nutka ekstrawagancji, podać możemy wariację opisywanego dania zawierającą cukinię i parmezan, kiełbasę i grzyby, pomidory i kapustę, czy w końcu - szparagi i kozi ser.  

 

 

Nietypowe propozycje śniadaniowe

 

Niektórzy czytelnicy mogą obawiać się, że spożywanie jajek wpłynie negatywnie na ich zdrowie. Pragniemy jednakże uspokoić – ryzyko jest wręcz minimalne. Rzeczone produkty spożywcze nie zawierają złego cholesterolu, dzięki czemu nie zwiększają ryzyka wystąpienia chorób serca. Badanie, którego wyniki opublikowano w roku 2010 w magazynie Nutrition Journal było jednym z rozlicznych eksperymentów, w ramach którego udowodniono, że codzienne spożywanie jajek nie ma negatywnego wpływu na poziom cholesterolu u osób dorosłych.  

 

Mimo, że jajka na pewno nam nie zaszkodzą, w pewnym momencie możemy po prostu mieć ich dosyć. Aby do tego nie dopuścić, zastąpmy je nietypowymi, zdrowymi kombinacjami produktów spożywczych. Naszymi faworytami są bezsprzecznie smażony kurczak z gotowanymi na parze brokułami oraz grillowany stek z gotowanymi grzybami i fasolą. Możemy także sięgnąć po łososia podanego z pomidorami i cukinią albo – po tuńczyka z plastrami awokado. Wszystkie one charakteryzują się marginalną ilością węglowodanów, na poziomie od 1 do 3 gram.

 

Wyszukane pomysły na zdrowe śniadanie

 

Poszukując niezwykłych pomysłów na przygotowanie najważniejszego posiłku dnia, pokusić się możemy o przyrządzenie jajecznicy z kozim serem lub szczypiorkiem. Zaskoczmy rodzinę lub znajomych podając jajka sadzone z plasterkami grillowanego pomidora czy też gotowanego na parze karczocha oraz skropmy całość kremowym sosem na bazie masła, żółtek jaj i soku z cytryny. Spieszymy z informacją, że niewielkich rozmiarów pomidor to tylko 2,5 grama węglowodanów, natomiast karczochy – 1 gram. Wędzony łosoś podawany na plasterkach pomidora lub ogórka, polany śmietaną i posypany świeżym koperkiem to kolejny przykład zdrowego posiłku, który przygotować możemy na specjalną okazję. Ze swojej strony zachęcamy do wzbogacenia każdego z opisanych powyżej dań o szklankę świeżych malin – są one zdrowe i pyszne, a dodatkowo zwiększą całkowitą ilość węglowodanów w posiłku do maksymalnie 14 gram. Warto także pamiętać, że cukier zawarty w malinach jest pochodzenia naturalnego - nie jest on więc szkodliwy dla naszego organizmu. Zachęcamy do wzbogacenia swojej codziennej diety o maliny!  



Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑