Zdrowe jedzenie - Czyli żywnościowe oszustwa!

Dodaj do ulubionych

Zdrowe jedzenie to przede wszystkim produkty świeże i nie przetworzone. Żywność która nas otacza, bardzo często nie ma nic wspólnego ze zdrowym jedzeniem. Nawet idealnie zbilansowana dieta nie może nazywać się zdrową, jeśli produkty żywnościowe w niej zawarte są nafaszerowane chemią. Istnieje pewna grupa pokarmów podszywająca się pod "zdrowe i często niskokaloryczne jedzenie" . Przygotowaliśmy dla ciebie specjalną listę jedzenia, które choć wydaje się zdrowe wcale takie nie jest.

Zdrowe jedzenie które wcale takie nie jest...

Sałatka typu cezar

Niektóre posiłki, które naszym zdaniem są ze wszech miar zdrowe mogą w rzeczywistości utrudnić ci dbanie o sylwetkę. Jedną z takich potraw jest sałatka typu Cezar. Mała jej miska to aż 300-400 kalorii oraz 30 gram tłuszczu - głównie przez stosowany sos. 

Rozwiązanie: Dodaj do sałatki jedną łyżkę stołową sosu sałatkowego oraz dwie łyżki parmezanu. 

 

Świeże koktajle owocowe

Dostępne w sklepach koktajle jagodowe zawierać mogą aż 80 gram cukru, ponad 350 kalorii, niewielką ilość białka oraz…śladowe ilości owoców. Najczęściej zamiast świeżych owoców stosowane są specjalne koncentraty. Są one dodawane do sorbetów, lodów oraz szejków owocowych. 

Rozwiązanie: Kup mały koktajl. W restauracji poproś o napój ze świeżymi owocami, beztłuszczowym jogurtem lub mlekiem. Tak złożone zamówienie to gwarancja dostarczenia organizmowi odpowiedniej ilości składników odżywczych i białka.  

 

Batony energetyczne

Wiele z nich to po prostu tradycyjne batony o nieco zmodyfikowanym składzie. Wyróżnia je większa ilość kalorii (ponad 500) oraz wyższa cena. Co więcej, wielu klientów nie satysfakcjonuje stosunek wagi do ceny takich produktów. Po kilku gryzach batona już nie ma…  

Rozwiązanie: Wybieraj batony mające maksymalnie 200 kalorii, błonnik oraz co najmniej 5 gram białka - pozwoli ci to cieszyć się dodatkową energią o wiele dłużej. 

 

Burrito z kurczakiem

Nie dodajemy do niego fasoli oraz czerwonego mięsa, więc w czym problem? Posiłek taki to ponad 1000 kalorii oraz wiele źródeł tłuszczów nasyconych – ser, śmietana oraz użyta do przygotowania tortilli mąka są wysoce kaloryczne. Kiedy burrito jest większe niż twoje ramię…wiedz, że zamówiłeś zbyt dużą porcję.

Rozwiązanie: Podziel się posiłkiem ze znajomymi lub też spróbuj burrito z grillowanym mięsem, warzywami oraz niskokaloryczną salsą.  

 

Produkty bez cukru

Produkty bez cukru powinny ułatwiać utrzymanie doskonałej sylwetki. Musisz jednak pamiętać, że nie powinny one stanowić pretekstu do zamówienia frytek czy dużego deseru. Powiększenie frytek zwiększa wartość energetyczną twojego zestawu obiadowego o aż 300 kalorii. Jeżeli zjadasz więcej kalorii niż jesteś ich w stanie spalić – na pewno przybierzesz na wadze. 

Rozwiązanie: Oszacuj ilość kalorii w całego zamawianego zestawu

 

Woda modyfikowana

Do wody mineralnej często dodawane są witaminy, czym producenci na pewno nie omieszkają się pochwalić na opakowaniu. Niektóre firmy dodają jednakże do wody także cukier, który to zwiększa jej kaloryczność nawet do 125 kalorii.  

Rozwiązanie: Zamrażanie wody z kranu znacznie polepszy jej smak. Możesz też dolać do niej sok z cytryny – wzmocnisz tym samym jej smak i aromat, jednocześnie nie zwiększając ogólnej ilości kalorii. 

 

Mleko 2 % tłuszczu

Dwuprocentowe mleko może wydawać się o wiele zdrowsze od jego tradycyjnego odpowiednika. Możesz jednak nie zdawać sobie sprawy jak dużo zawiera ono tłuszczów nasyconych. Oto co znajdziesz w szklance mleka: 

 

Mleko tradycyjne (3.25%) = 150 kalorii, 8g tłuszczu, 5g tłuszczów nasyconych

Mleko niskotłuszczowe (2%) = 130 kalorii, 5g tłuszczu, 3g tłuszczów nasyconych

Mleko odtłuszczone = 80 kalorii, 0g tłuszczu, 0g tłuszczów nasyconych

Rozwiązanie: Początkowo mieszaj mleko tradycyjne z mlekiem 2%, następnie 1%, a w końcu z mlekiem odtłuszczonym, aby przyzwyczaić się do ich smaku. 

Kawa latte z 2 % mlekiem

Kuszące wydawać się może zamówienie w restauracji latte z niskotłuszczowym mlekiem, a następnie okraszenie go śmietanką. Takie rozwiązanie to skutkuje jednakże ilością aż 580 kalorii i 15 gram tłuszczów nasyconych w dużej kawie. To równowartość ćwiartki hamburgera z serem.  

Rozwiązanie: Słodzona i doprawiona śmietanką kawa to cichy zabójca twoich starań dietetycznych. Aby zredukować ryzyko przybrania na wadze, stosuj mleko odtłuszczone oraz zrezygnuj ze śmietanki. Zmniejszyć wartość kaloryczną napoju o 130 kalorii i usuniesz z niego dwie trzecie kwasów nasyconych.  

 

Hot dogi z indyka

Wartość odżywcza takich produktów zależna jest od marki. Jeżeli nawet na przedniej części opakowania widnieje informacja o mniejszej ilości tłuszczu, warto sprawdzić także skład nadrukowany z tyłu.

Rozwiązanie: Porównuj etykiety produktów poszukując hot dogów o możliwie najniższej zawartości tłuszczu. 

 

Babeczki śniadaniowe

Babeczki są oczywiście zdrowsze od pączków, jednakże…to w dalszym ciągu małe słodkie ciastka. Jedna babeczka kupiona w sklepie może mieć aż 500 kalorii i odpowiadać równowartości 11 łyżeczek cukru.

Rozwiązanie: Wybieraj jak najmniejsze babeczki, których wartość energetyczna wynosi około 100 kalorii. Niektóre z marek stosują w swoich wypiekach pełne ziarna zbóż oraz wzbogacają je o błonnik. Warto się nimi zainteresować  

 

Niskotłuszczowa granola

Niskotłuszczowa wersja tych chrupiących płatków to tylko 10 % kalorii mniej niż w przypadku produktu tradycyjnego przy niezmienionej ilości cukru. Co więcej, informacja o niskiej ilości tłuszczu może prowadzić do nadmiernego ich spożywania. Badanie przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Cornell wykazało, że respondenci jedli aż o 49 % płatków więcej gdy poinformowano ich, że są niskotłuszczowe.

Rozwiązanie: Wybieraj płatków o niewielkiej zawartości tłuszczu wzbogacane pełnymi ziarnami zbóż. Smaku posiłkowi dodać możesz świeżym sokiem owocowym. 

 

Jogurt niskotłuszczowy 

Jogurt to niezwykły produkt żywnościowy bogaty zarówno w białka jak i wapń. Do wielu sprzedawanych jogurtów dodawany jest jednak także cukier. Niektóre marki dodają do swoich produktów 30 lub więcej gram fruktozy, sacharozy, oraz innych substancji słodzących. Porównaj jogurty naturalne z owocowymi – zapewne zauważysz różnice pomiędzy ilością cukrów naturalnie znajdujących się w mleku a tych dodanych sztucznie.  

Rozwiązanie: 170 gram jogurtu powinno zawierać około 90-130 kalorii oraz 20 gram cukru. Unikaj jogurtów dosładzanych. Możesz też zmieszać taki produkt z jogurtem naturalnym lub odtłuszczonym.  

 

Produkty wieloziarniste

Kiedy widzisz napis “wieloziarnisty” lub “siedem ziaren” na chlebie, makaronie, lub gofrach, odwróć opakowanie i sprawdź informację o ich wartości odżywczej. Nawet jeżeli zastosowano więcej niż jedno ziarno, do produktu dodane mogły zostać ziarna chociażby mąki, które nie zawierają błonnika ani innych korzystnych dla organizmu składników.  

Rozwiązanie: Szukaj produktów których głównym składnikiem jest “100% pełne ziarno” (owies, pszenica) lub też wybierz produkt z najwyższa zawartością błonnika. 

 

Oliwa z oliwek light

Napis “light” na opakowaniu wskazywać powinien, że produkt przeznaczony jest dla osób dbających o linię. Niestety jednak nie zawsze nasze oczekiwania są słuszne. Oliwa z oliwek light zawiera tyle samo kalorii i tłuszczu, a jedynie różni się nieco jaśniejszym kolorem oraz delikatniejszym smakiem.  

 Rozwiązanie: Niektóre z produktów mogą charakteryzować się mniejszą ilością kalorii. Porównuj etykiety produktów. 

 

Dodatkowe kwasy omega-3

Niektóre jogurty, mleko, jajka, płatki oraz inne produkty spożywcze wzbogacane są o kwasy omega-3. Mogą one jednak nie zawierać kwasów najkorzystniejszych dla twojego serca, a więc EPA oraz DHA. Może ich być też bardzo niewielka ilość. Wielu producentów dodaje do żywności kwasy ALA, które są korzystne dla naszego organizmu, jednakże w zauważalnie mniejszym stopniu niż DHA oraz EPA.  

Rozwiązanie: Od czasu do czasu zjedz 200 gram tuńczyka. Ma on 100 razy więcej kwasów omega-3 niż porcja jogurtu. Wegetarianie mogą zdecydować się na spożycie wodorostów będących bogatym źródłem kwasów omega-3 z wodorostów.  

 

Mrożona herbata

Przeciwutleniacze zawarte w mrożonej herbacie wcale nie muszą sprawić, że będzie ona zdrowym napojem. Zbyt duża ilość dodanego cukru może sprawić, że stanie się ona zagrożeniem dla naszego zdrowia. Pół litra herbaty to średnio 200 kalorii oraz 59 gram cukru.  

 

Rozwiązanie: Pij niesłodzoną kawę mrożoną. Cytryna oraz sztuczne słodziki wzbogacają napój o niepożądane kalorie. Pamiętaj - herbaty ziołowe oraz owocowe smakują bardzo dobrze nawet bez cukru. 

 

Popcorn z mikrofali 

Nazwanie popcornu z mikrofali “ zdrową przekąską” nie jest do końca słuszne. W paczce popcornu oferowanej przez jedną z wiodących marek znajdziemy aż 9 gram tłuszczu.  

Rozwiązanie: Porównaj etykiety odnoszące się wartości odżywczych i wybierz produkt zawierający możliwie najmniej tłuszczu. Posyp taką przekąskę parmezanem lub niesłonymi przyprawami, które dodadzą jej smaku nie zwiększając jednocześnie ilości tłuszczu. 

 

Sałata lodowa

Mimo, iż jest ona chrupka, nie zawiera ona zbyt wielu witamin czy składników odżywczych. Jej delikatny smak sprawia także, że chętnie ją przyprawiamy lub polewamy sosem.

Rozwiązanie: Zmieszaj sałatę ze szpinakiem lub rukolą. Dodaj 2 łyżki stołowe (100 kalorii) sera blue cheese lub fety. Następnie polej tak przygotowaną sałatkę olejem lub octem aby dodać jej smaku bez wbogacania jej o zbędne kalorie.  

 

Słone sosy i przybrania 

Dostępne w sklepach puszkowane karczochy, ciecierzyca oraz oliwki zawierają bardzo dużo soli. Aby unikać nadmiaru sodu w swojej diecie, unikaj produktów z puszki. Warto też zmniejszyć spożycie wędlin. Często spożywaj tuńczyka lub warzywa strączkowe - nie łącz ich jednak ze sobą. 

Rozwiązanie: Czerwone papryczki, ogórki, pomidory oraz inne świeże warzywa nie zawierają nadmiernej ilości sodu. Przemyj puszkowane warzywa strączkowe przed podaniem aby usunąć z nich nadmiar soli. 

 

Sałatka coleslaw

Kapusta sama w sobie jest nadzwyczaj zdrowa, jednakże w sałatce może okazać się niekorzystna dla naszego zdrowia. W jednej z popularnych restauracji niewielka miska sałatki to aż 260 kalorii oraz 21 gram tłuszczu – a wszystko to z powodu dodanego majonezu.

Rozwiązanie: Niektóre restauracje podają zdrowszą wersję sałatki coleslaw - warto jednak zapytać o jej skład. Przygotowując ją w domu, unikaj majonezu. Zastąp go jogurtem odtłuszczonym.  

 

Chrupki bananowe

Smażone w głębokim oleju banany może nie wyglądają niezdrowo, jednakże 20 gram tej przekąski to aż 145 kalorii, 9 gram tłuszczu oraz 8 gram tłuszczów nasyconych – niemalże tyle co w jedynym hamburgerze. 

Rozwiązanie: Zdecyduj się raczej na świeże banany. Są one 4 razy bardziej sycące i nie zawierają niemal w ogóle tłuszczu. Ich wartość energetyczna to tylko 100 kalorii. 

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑