Zdrowe odżywianie - Jedzenie które przynosi zdrowie TOP 10 !

Dodaj do ulubionych

Zdrowe odżywianie to sposób odżywiania, polegający na jedzeniu żywności która wpływa korzystnie na zdrowie. Zdrowe odżywianie zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób takich jak, nowotwory, choroby serca, otyłość. Czy wiesz że możemy tworzyć odpowiednie kombinacje łącząc grupy pokarmów tak by móc w skuteczny sposób zapobiegać chorobom. Możesz wybrać jedzenie które przynosi zdrowie.

Zdrowe Odżywianie 

Zdrowe odżywianie? Zaczni teraz! Nic prostszego, na szczęście natura daje nam ogromne narzędzia!!! Wiele substancji chemicznych, które sprawiają,  że żywność jest tak zdrowa nadaje im kolor. Substancje te sprawiają, że borówki są niebieskie, szpinak jest zielony, marchew głęboko pomarańczowa. Naukowcy są zgodni, aby odżywianie przyniosło zdrowie "JEDZ TĘCZĘ KOLORÓW"

 

Naukowcy zaczęli identyfikować tysiące naturalnych substancji chemicznych zawartych w żywności, które jak się okazuje mają zdrowotne właściwości. Są to nie tylko witaminy i minerały, ale cały bukiet nowych związków, począwszy od najnowszych gwiazd odżywczych - fito-chemikaliów.

"Wykorzystaliśmy część tych badań, aby przygotować listę zakupów 10 produktów, których spożywanie ma odżywczą moc" i pomogą Ci rozpocząć zdrowe odżywianie".

Ząbek czosnku w lodówce? Słoik orzechów w Twojej spiżarni? Wykorzystane i przechowywane prawidłowo mogą mieć ogromną moc, aby móc zapobiegać różnego rodzaju poważnym schorzeniom, w tym chorób serca, cukrzycy, a nawet raka. Nigdy nie spojrzysz na pomidora w taki sam sposób.

ZDROWE ODŻYWIANIE - TOP 10 - LISTA PRODUKTÓW

Pomidory  

Możesz zacząć od keczupu. Liczne badania nad wpływem  gotowanych pomidorów (keczupu, zup, sosów) potwierdzają, że ich spożycie ma istotny wpływ na zmniejszenie zachorowania na raka prostaty i innych nowotworów przewodu pokarmowego. Pomidory zawierają likopen prawdopodobnie jeden z najpotężniejszych przeciwutleniaczy wśród karotenoidów

 Szpinak 

Bogate źródło żelaza, kwasu foliowego i witamin z grupy B. Foliany nie tylko zapobiegają wadą rozwojowym układu nerwowego u dzieci, ale także obniżają stężenie we krwi homocysteiny, aminokwasu który drażni naczynia krwionośne mając bezpośredni związek z chorobami serca. Nasz imponujący szpinak zawiera również luteinę i zeaksantynę, które mają ogromny wpływ na zwyrodnienie plamki żółtej będącej przyczyną ślepoty. Jedna szklanka szpinaku zawiera tylko 41 kalorii.

 Czerwone wino

Jak to jest, że Francuzi mając dietę opartą na spożyciu ogromnych ilości sera czy sosów na bazie masła, cierpią na choroby serca w o wiele mniejszym stopniu niż np. Amerykanie ? Dietetycy na temat tego słynnego "francuskiego paradoksu" odpowiadają w sposób jednoznaczny - to francuskie wino. W skórach winogron użytych do produkcji czerwonego wina znajdują się przeciwutleniacze znane jako polifenole (flawonoidowe). Wśród nich najważniejszą rolę pełnią resweratrol, katechina. Polifenole wykazują przede wszystkim szerokie spektrum działania sercowo-naczyniowego. Zmniejszają ryzyko powstania skrzepów, hamują procesy zapalne w naczyniach krwionośnych, zwiększają ich rozkurcz. Jednocześnie skutecznie hamują niebezpieczne reakcje wolno rodnikowe. Wyniki badań przeprowadzonych na 30 tysiącach francuskich ochotników, opublikowanych w 1992 roku na łamach pisma Lanced Serge Ranaud udowodniły francuski paradoks. U osób pijących 2-5 kieliszków wina dziennie prawdopodobieństwo zgonu lub chorób serca i układu krążenia zmniejsza się o 28%-38%. Pamiętajmy że wino spożywane w nadmiernych ilościach nie będzie służyło naszej wątrobie, ograniczmy się więc do kilku kieliszków tygodniowo.

Orzechy

Te wypełniające małe przekąski to odżywcze mocarze. Dzieje się to za sprawą tłuszczu znajdującego się w orzechach -jednonasycone i wielonasycone to dobre tłuszcze. Zamiast fast foodów bogatych w tłuszcze nasycone, zjadajmy orzechy obniżające poziom trójglicerydów i LDL( złego) cholesterolu, zapobiegając chorobom serca. Wielkie orzechy takie jak Pecanas czy orzechy włoskie zawierają kwas elagowy. Wstępne wyniki badań laboratoryjnych dowodzą iż kwas elagowy inicjuje proces znany jako apoptoza, w którym komórki rakowe zaczynają ginąć poziom trójglicerydów i LDL( złego) cholesterolu, zapobiegając chorobom serca. Wielkie orzechy takie jak Pecanas czy orzechy włoskie zawierają kwas elagowy. Wstępne wyniki badań laboratoryjnych dowodzą iż kwas elagowy inicjuje proces znany jako apoptoza, w którym komórki rakowe zaczynają ginąć

 Czosnek 

Co sprawia że czosnek ma tak okropny zapach, a po jego zjedzeniu nie oddamy się namiętnym pocałunkom ? Winowajcą jest duża zawartość siarki. Ajoeny będące inhibitorami agregacji płytek krwi (wydłużają czas krwawienia, działają przeciw zakrzepowo). Czosnek zwiększa wydzielanie soku żołądkowego, chroniąc równocześnie przed zgagą, działa żółciopędnie i przeciwskurczowo, wpływa również korzystnie na drogi oddechowe, reguluje florę bakteryjną i sprzyja lepszemu ukrwieniu naczyń wieńcowych. Działa jak łagodny antybiotyk ma właściwości przeciwbakteryjne, przeciwrobacze, przeciwgrzybiczne. Świeży sok hamuje rozwój wirusów grypy, obniża gorączkę i ciśnienie krwi. Ostatnie badania potwierdzają również korzystne działanie przeciw miażdżycowe oraz obniżającą poziom cholesterolu we krwi. Dawka korzystna dla naszego zdrowia to 1-2 ząbki czyli 3-5 gram dziennie  

 Brokuły 

Pochodzące z rodziny kapustnych zawierają izotiocyjany, takie jak sulforan i liberynę, które wpływają na ekspansję genów. Naukowcy uważają, że w momencie rozwoju nowotworu pewne geny są pobudzane, podczas gdy inne są hamowane. Brokuły zdają się stymulować geny, które zapobiegają powstawaniu nowotworów i hamować te, które sprzyjają ich rozwojowi. Brokuł jest bogatym źródłem, błonnika, beta-karotenu i witaminy C. Jeśli chcemy wykorzystać wszystkie wartości odżywcze brokułów, to pamiętajmy, że nie lubi światła, czas gotowania 10-15 min. Zaleca się spożycie od 2-3 porcji w tygodniu.    

Płatki owsiane

Owies znany najczęściej pod postacią płatków owsianych, spożywany codziennie pomaga obniżyć cholesterol. Nowe badania jednoznacznie wskazują wpływ spożycia owsa na przeciwdziałanie i walkę z chorobami układu sercowo-naczyniowego. Owies jako jedno z nielicznych ziaren zawiera trudne do znalezienia przeciwutleniacze, są to pochodne witaminy E znane jako tokotrienole. Po zjedzeniu owsa w postaci płatków owsianych na śniadanie poczujesz się syty na wiele godzin, dzieje się tak za sprawą dużej zawartości błonnika. Płatki owsiane są wielce pomocne w walce o utrzymanie prawidłowej wagi ciała

Łosoś

Posiada nie tylko wspaniałe walory smakowe ale przede wszystkim bogactwo kwasów tłuszczowych znanych jako Omega-3, czyni z niego króla wśród ryb. Spożycie łososia pomaga obniżyć stężenie trójglicerydów i LDL( złego cholesterolu). Kwasy tłuszczowe wielonienasycone z klasy Omega-3 mają działanie przeciw zapalne związane z chorobami autoimmunologicznymi takimi jak reumatoidalne zapalenie stawów i toczeń. Wstępne doniesienia sugerują działanie omega-3 związane z ochroną komórek mózgowych przeciwdziałając ich starzeniu się. 

 Zielona herbata 

Pochodzi z Chin jest połączona z wieloma kulturami Azji, od Japonii po Środkowy Wschód. Coraz częściej doceniana na Zachodzie gdzie wciąż najpopularniejszym rodzajem tego napoju jest herbata czarna. Wykazano, że spożycie zielonej herbaty powoduje zwiększenie spalania tkanki tłuszczowej podczas spoczynku oraz zapobiega otyłości. W czasie badań przeprowadzonych przez Uniwersytet Birmingham wykazano, że poziom spalania tłuszczu po wypiciu ekstraktu zielonej herbaty był o 17 procent większy niż po zażyciu placebo. Zielona herbata zawiera polifenole, które są 100 razy silniejszym antyoksydantem w porównaniu z  witaminą C. Badania sugerują iż może być pomocna w zapobieganiu rozwoju raka

 Borówki

Te małe niepozorne niebieskie kulki są naturalną bronią w powstawaniu i rozwoju chorób nowotworowych. Badania naukowców z Narodowego Centrum Żywienia USA, potwierdziły że borówka jest bogatym źródłem antyutleniaczy, aktywność w tych owocach jest wyższa w porównaniu do 40 innych owoców i warzyw. Zawarty w borówce kwas ellagi i foliowy również zahamowuje rozwój komórek rakowych( np. szyjki macicy). Związki zawarte w borówkach redukują cholesterol. Zmniejsza się ryzyko powstania chorób sercowo -naczyniowych, niebezpieczeństwa wylewów czy zmian miażdżycowych. Dużą rolę odgrywają tu fitoestrogeny, czyli roślinne hormony. Borówki hamują procesy starzenia się komórek mózgu, przeciwdziałają zachorowalności na Alzheimera oraz arteriosklerozę. Dzieje się tak dzięki antocyjanom, to one powodują że borówka jest niebieska.

Ziemniak

Jako jeden z nielicznych przez długi czas może stanowić jedyne źródło pożywienia dla człowieka. Ziemniaki wbrew obiegowym opinią nie tuczą. Praktycznie nie zawiera tłuszczu, jest niskokaloryczny (ok. 75 kcal w 100 gramach).Bogate źródło wapnia, niacyny, żelaza, witaminy C. Aby wykorzystać dobroczynne działanie ziemniaka gotuj go ze skórką, jest idealnym dodatkiem do sałatek na zimno

 

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑