Zidentyfikowano tłuszcze, których spożywanie może skrócić nasze życie

Dodaj do ulubionych

Tłuszcze zdrowe i niezdrowe

W ramach badania zidentyfikowano tłuszcze, których spożywanie może skrócić nasze życie

Jak wskazują wyniki eksperymentu, na długość życia negatywnie wpływa częste spożywanie nasyconych tłuszczów zwierzęcych. O wiele korzystniejsze są ich nienasycone odpowiedniki.

Unikajmy masła, margaryny oraz wysokotłuszczowych produktów mlecznych: nowe badanie pokazuje, że są one niekorzystne dla naszego zdrowia.

 

Eksperyment bazujący na analizie zwyczajów żywieniowych ponad 126,000 osób na przestrzeni trzech dekad pozwolił ustalić, że osoby spożywające większe ilości tłuszczów nasyconych oraz trans były bardziej narażone na przedwczesny zgon niż respondenci przyjmujący relatywnie duże ilości tłuszczów nienasyconych.

 

Tłuszcze nienasycone

 

Tłuszcze nienasycone pochodzenia roślinnego znaleźć można w oliwie z oliwek, oleju sojowym, czy też oleju rzepakowym.

 

"Wyciągnięte wnioski pokrywają się z zaleceniami dietetycznymi wskazującymi na konieczność zastąpienia tłuszczów nasyconych i trans ich nienasyconymi odpowiednikami" powiedział przewodniczący zespołu naukowców, doktor Frank Hu z Uniwersytetu Medycznego Harvard w Bostonie.

 

Jeden ze specjalistów ds. żywienia uważa, iż wyniki te pozwolą konsumentom lepiej zrozumieć rozgraniczenie pomiędzy tłuszczami zdrowymi i szkodliwymi.

 

"W społeczeństwie pokutuje przekonanie, iż spożywanie każdego niemalże typu tłuszczu sprawia, że przybrać możemy na wadze" powiedział Sharon Zarabi, dietetyk pracujący w szpitalu Lenox Hill w Nowym Jorku. "Istotne jest analizowanie tego co jemy – czy częściej spożywamy kwasy nasycone połączone z przetworzonymi węglowodanami (na przykład jedząc kanapkę z białym pieczywem) czy też regularnie wybieramy kwasy nienasycone pochodzenia roślinnego."

 

W ramach najnowszego badania, zespół Hu wykorzystał dane pochodzące z dwóch eksperymentów w których udział wzięli specjaliści ds. zdrowia oraz pielęgniarki ze Stanów Zjednoczonych. Ich stan zdrowia analizowano na przestrzeni kolejnych dekad.

 

Ilość przyjmowanego tłuszczu zbadano u respondentów na początku eksperymentu, a następnie poddawano go analizie co dwa-cztery lata. Testy trwały przez ponad 32 lata.

 

W okresie trwania eksperymentu z różnych przyczyn zmarło ponad 33 tysiące respondentów. Eksperci zauważyli, że spożywanie znacznych ilości tłuszczów nasyconych oraz trans było bezpośrednio związane ze zwiększonym ryzykiem przedwczesnego zgonu.

 

Przykładowo, 2-procentowy wzrost ilości przyjmowanych tłuszczów trans to aż 16-procentowy wzrost ryzyka zgonu podczas trwania badania.

 

Tłuszcze trans są szczególnie niebezpieczne dla naszego zdrowia. Na szczęście jednak są one stopniowo usuwane z produktów oferowanych na obszarze Stanów Zjednoczonych.

 

Odnotowano również, iż pięcioprocentowy wzrost w spożyciu tłuszczów nasyconych równa się 8-procentowemu wzrostowi ryzyka zgonu podczas trwania badania.

Co jednak ciekawe, podobnie silny wpływ na ludzki organizm miały tłuszcze pochodzenia roślinnego. Spożywanie znacznych ilości tłuszczów jednonienasyconych oraz wielonienasycownych bezpośrednio wiązało się z 11-19 procentowym obniżeniem ryzyka zgonu podczas trwania eksperymentu.

 

Do tłuszczów wielonienasyconych zaliczają się kwasy tłuszczowe omega-6, które znajdziemy w większości olejów roślinnych oraz kwasy tłuszczowe omega-3 obecne w mięsie ryb oraz olejach sojowym i rzepakowym. Przyjmowanie ich w znacznych ilościach korzystnie wpływało na długość życia badanych.

 

Zastąpienie tłuszczów nasyconych ich nienasyconymi odpowiednikami korzystnie wpłynąć na ogólny stan naszego zdrowia. Naukowcy zauważyli, że zastąpienie nawet 5 % kalorii przyjmowanych w formie tłuszczów nasyconych tę samą wartością spożywaną w formie tłuszczów wielonienasyconych i jednonasyconych wiązała się z 13-27 procentowym obniżeniem ryzyka przedwczesnej śmierci podczas trwania badania.

 

Hu podkreślił jednakże, że badanie miało charakter czysto obserwacyjny – nie dowodzi ono jednoznacznie, że spożywanie określonych typów tłuszczów zwiększa lub ogranicza ryzyko śmierci w ściśle sprecyzowanym okresie czasu.

 

Zarabi udzieliła dodatkowo osobom pragnącym lepiej zadbać o swoje zdrowie kilku porad odnośnie typów tłuszczów jakie należy przyjmować , informując także których warto unikać.

 

"Nienasycone kwasy tłuszczowe znajdują się w wielu produktach żywnościowych, na przykład w rybach, orzechach, nasionach, konopiach, czy awokado. Kwasy nasycone są najczęściej kwasami przetwarzanymi. Znaleźć je możemy w olejach frakcjonowanych, uwodornionych, margarynie, maśle, tłuszczach roślinnych, czy wysokotłuszczowych produktach mlecznych."

 

Mary Grace Webb jest zastępcą dyrektora ds. żywienia klinicznego w szpitalu Queens w Nowym Jorku. Przyznaje ona, że nowo pozyskane dane "podkreślają konieczność włączenia do diety większej ilości nienasyconych tłuszczów roślinnych, które są o wiele zdrowsze od ich nasyconych odpowiedników."

 

Jak twierdzi Webb, "spożywanie większej ilości produktów roślinnych i dostarczanie białka pochodzącego z alternatywnych źródeł, na przykład z mięsa ryb, roślin strączkowych, jajek, czy niskotłuszczowych produktów mlecznych jest doskonałym sposobem ograniczenia ilości przyjmowanych tłuszczów szkodliwych dla organizmu."

 

Zdrowe odżywianie nie oznacza jednocześnie całkowitej rezygnacji z naszych ulubionych smakołyków.

 

"Uwielbiam niskotłuszczowy jogurt grecki z rodzynkami i orzechami, biały ocet balsamiczny z oliwą z oliwek z pierwszego tłoczenia dodawaną do sałatek, natomiast każdy dzień zaczynam od naturalnego masła orzechowego rozsmarowanego na pełnoziarnistym toście z dodatkiem posiekanego banana" przyznała Webb.

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑