Żelazo

Dodaj do ulubionych

Żelazo jest ważnym minerałem niezbędnym do życia. Większość żelaza w organizmie znajduje się w czerwonych komórkach krwi. Żelazo odgrywa istotną rolę w magazynowaniu i transporcie tlenu. Jest także zaangażowane w produkcji ATP (adenozynotrójfosforanu - źródła energii dla organizmu). Żelazo bierze udział w wielu reakcjach oksydacyjnych i redukcyjnych w organizmie. Jest magazynowana w wątrobie, śledzionie, szpiku kostnym oraz mięśniach.

Przyczyny związane z niedoborem żelaza w organizmie

Przyczyny niedoborów/zwiększonego zapotrzebowania na żelazo: dzieciństwo, nastolatki, wzrost, ciąża, karmienie piersią, dawcy krwi, makrobiotyczna, wegetariańska, nieprzetworzona żywność, duże spożycie kawy/herbaty, niedożywienie z niedoborów białkowo-energetycznych, bulimia menstruacja u kobiet (1ml krwi zawiera 0,5mg żelaza), silne krwawienie z dróg rodnych, utajone krwawienia z przełyku pokarmowego,wrzodziejące zapalenie jelita grubego, zapalenie żołądka, zespół krótkiego jelita, niedokrwistość nerkowa, celiakia  

Jak objawia się niedobór żelaza

Ogólnie: utrata apetytu, zmęczenie, osłabienie zdolności funkcjonalnych, osłabiona koncentracja, problemy z uczeniem, szybki oddech po wysiłku.

Szczegółowo: Skóra / Włosy / Paznokcie : bladość, suchość skóry, utrata włosów, łamliwość paznokci

Układ immunologiczny: skłonność do infekcji

Układ krążenia: przyspieszone bicie serca, duszność wysiłkowa, palpitacje, zawroty głowy Dzieci: zaburzenia wzrostu, upośledzony rozwój umysłowy

Błona śluzowa: zapalenie języka, około ustne pęknięcia skóry, atrofia śluzówki nosa i policzków

Ciąża: zwiększone ryzyko deformacji płodu i przedwczesnego porodu

Objawy przedawkowania: rozstrój żołądka, nudności, biegunka, zaparcia i zgaga. Biorąc suplementy żelaza mamy także często ciemne zabarwienie stolca (niegroźne). 

Najlepsze źródła żelaza w jedzeniu

Do najlepszych źródeł żelaza należą:

Wątroba i inne podroby, chude czerwone mięso, drób, ryby i skorupiaki (zwłaszcza ostrygi), suszona fasola i groch, rośliny strączkowe, orzechy i nasiona, pełnoziarniste, zielone warzywa liściaste.  

Dzienne zapotrzebowanie na żelazo

Niemowlęta i dzieci (poniżej 18 lat) Nie podawać suplementów żelaza u niemowląt i dzieci poniżej 18 lat – jeśli już, to tylko pod nadzorem lekarza.  

Niemowlęta 7 - 12 miesięcy: 11 mg na dobę.. Dzieci  w wieku1 - 3 lat: 7 mg na dobę Dzieci  w wieku 4 - 8 lat: 10 mg na dobę.. Dzieci w wieku 9 - 13 lat: 8 mg na dobę. Chłopcy w wieku 14 - 18 lat: 11 mg na dobę. Dziewczęta w wieku 14 - 18 lat: 15 mg na dobę.Dzieci karmione piersią nie mają problemu z przyswojeniem żelaza zawartego w mleku kobiecym.  Amerykańska Akademia Pediatrii (AAP) zaleca, aby niemowlęta były karmione wyłącznie piersią przez pierwsze 6 miesięcy życia.

 Dorośli

Mężczyźni  w wieku 19 - 50 lat: 8 mg na dobę Kobiety  w wieku 19 - 50 lat: 18 mg raz na dobę Dorośli w wieku 51 lat i starsze: 8 mg na dobę Kobiety ciężarne w wieku 14 - 50 lat: 27 mg raz na dobę Kobiety karmiące w wieku 14 - 18 lat: 10 mg raz na dobę Kobiety karmiące wieku 19 - 50 lat: 9 mg na dobę  

Suplementy żelaza - Doustne podawanie żelaza

Suplementy żelaza powinny być podawane pomiędzy posiłkami (np. 1godz po posiłku). Żelazo podawane na pusty żołądek często powoduje skutki uboczne ze strony układu pokarmowego (np. zaparcia, biegunka, wymioty). Przyjmowanie żelaza z witamina C zwiększa wchłanianie przynajmniej o 30%. Alkohol, dieta wegetariańska, czarna herbata, kawa, mleko osłabiają wchłanianie żelaza.  

Środki ostrożności: Ze względu na możliwość wystąpienia działań niepożądanych i interakcji z lekami, suplementy należy  zażywać wyłącznie pod nadzorem doświadczonego pracownika służby zdrowia.

Autor: Stylnazdrowie.pl

Redakcja poleca
comments powered by Disqus

Powrót ↑