Pilates Core PRO®

Czym jest Pilates Core i w jaki sposób ćwiczenia wpływają na nasze ciało? Jak ćwiczyć aby nie popełniać podstawowych błędów i wyeliminować złe nawyki? Czy Pilates Core to skuteczna metoda ćwiczeń, a jeśli tak to co sprawia że jest tak wyjątkowa? Jak ćwiczyć, aby nie wyjść poza granicę komfortu i dlaczego jest to tak ważne? W jaki sposób Pilates pozwala odczytać sygnały płynące z głębi ciała? Jeśli chcesz widzieć to wszystko przeczytaj koniecznie ten artykuł.

 

Zachowanie naszych mięśni jest odzwierciedleniem dobrych i złych wzorców ruchowych, a także ich braku. Niestety większość z nas posługuje się mięśniami nieprawidłowo lub w ogóle nie robi z nich użytku. Nie wykonujemy już wielu czynności do których nasze ciała zostały ewolucyjnie przystosowane, nie biegamy, nie wspinamy się, nie skaczemy itp. Coraz więcej czasu spędzamy w pozycji siedzącej i nawet tę czynność wykonujemy niewłaściwie. Działa to na nasze mięśnie i stawy wywołując w naszych ciałach trwałe wady postawy nasze ciało przestaje wyglądać tak jak byśmy sobie tego życzyli.

Zaburzenie równowagi napięcia mięśni występują już od najmłodszych lat, a przecież to prawidłowy balans pozwala nam utrzymać pozycję pionową oraz wykonywać ruchy proste i bardzo złożone. Jest to specyficzny rodzaj równowagi, ponieważ w kończynach zawsze występuje przewaga napięcia prostowników nad zginaczami. Niestety z biegiem lat, głównie pod wpływem chorób, urazów, oraz nieprawidłowych nawyków zachowań związanych z narzuconą przez cywilizację pozycję siedzącą, porażającym brakiem ruchu, następuje wyrównanie lub bardzo często przewaga napięcia zginaczy nad prostownikami. Wpływ redukcji obciążenia grawitacyjnego (siedzący tryb życja ,urazy itp.) upośledza  system stabilizacji kompleksu lędźwiowo-miednicznego, w skład której wchodzą mięśnie systemu globalnego (kontrola mięśniowa na poziomie całościowej orientacji kręgosłupa lędźwiowego) i mięśnie systemu lokalnego (kontrola mięśniowa na poziomie segmentarnym).

 

Pilates Core w równowadze z ciałem

Kordynacja systemów mięśni lokalnych i globalnych wykazuje podobieństwo do koordynacji instrumentów muzycznych w orkiestrze. Podobnie jak wszystkie mięśnie tułowia, tak wszystkie instrumenty przyczyniają się do końcowego wyniku; zadania każdego z nich są ściśle wyspecjalizowane, a wszystkie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania.

 

Co wyróżnia Metodę Pilates Core  i dlaczego jest tak skuteczna?

Pilates core, jako metoda jedna z nie licznych przykłada ogromną wagę do prawidłowej fizjologii pracy mięśni, skupiając się nie tylko na pięknym wyglądzie ciała (co oczywiście jest bardzo dużym atutem treningów). Pilates Core Podkreśla konieczność zachowania hierarchii, kolejności wprowadzania i precyzji wykonania poszczególnych ćwiczeń. 

 

Pilates Core - Twoje Korzyści

Proponowane Zestawy ćwiczeń opierają się na odtworzeniu prawidłowych wzorców ruchowych (napięcia, długości, wytrzymałości mięśni) uwzględniając stabilizację kompleksu lędzwiowo-miednicznego.Ćwiczenia wprowadzmy stopniowo w odpowiedniej kolejności, aby nie zaburzyć podstawowych wzorców w bankach pamięci ruchowej. Pracę wykonujemy bez lub z częściowym obciążeniem ciężarem ciała. Ćwiczenia złożone wprowadzamy dopiero wtedy, kiedy jesteśmy pewni, że nie zaburzymy wzorca.

Dzięki takiemu podejściu uczymy się odczytywać sygnały płynące z naszego ciała, które zawsze podpowiada nam co zrobić, aby móc wykorzystać maksymalny potencjał z wykonywanych ćwiczeń, a dzięki temu efekty pracy są widoczne tak szybko!!!

Nie wychodzimy poza granicę własnego komfortu

Wyobraź sobie ćwiczenie, które jest złożone technicznie, a dodatkowo pozycja wyjściowa jest dla Ciebie mało komfortowa. Co zrobisz w tej sytuacji? Jesteśmy tak skonstruowani, że lubimy wyzwania i jeśli nawet wykonując ćwiczenie walczysz o życie, nie wiedząc o co tak naprawdę w nim chodzi, cieszysz się, bo się zmęczyłeś, a skoro się zmęczyłeś to będziesz miał świetne rezultaty. To błędne koło, a taka praca nie daje dobrych wyników (a w dodatku możesz poważnie zaszkodzić swojemu ciału).

Podam prosty przykad. Przyjmujesz pozycję siadu z wyprostowanymi kończynami dolnymi, usłyszałeś instrukcję "wyprostuj kręgosłup" niestety nie możesz go wyprostować, a jeśli ci się udało, to odczuwasz duży syskomfort. Podchodzi instruktor, poprawia pozycję i słyszysz," nie przejmuj się, to nic, następnym razem będzie lepiej. Trening czyni mistrza." Te słowa dodają Ci otuchy, nie chcesz być przecież największym połamańcem w grupie. "Następnym razem postaram się bardziej" - myślisz.

Czy wiesz co się właśnie stało? Wymuszałeś na swoich osłabionych (napiętych) prostownikach pleców pozycję siadu i osłabiłeś je jeszcze bardziej. Po co Ci w takim razie trening, który może Ci zaszkodzić? Tak jest ze wszystkimi ćwiczeniami, zaczynając od mięsni brzucha, kończąc na nogach. Dlatego właśnie, bardzo ważne jest, abyś zaczynał treningi Pilates Core od poziomu dla początkujących, ponieważ w innym wypadku ominiesz elementy tej układanki, a co najważniejsze, trening nie przyniesie oczekiwanych rezultatów

mgr Anna Ścisłowska, nauczyciel metody Pilates

 

Co czyni metodę Pilates Core wyjątkową?

Aktualny rynek sportowo - fitnessowy proponuje nam wiele nowości, mających z założenia służyć nie tylko utrzymaniu, ale wręcz odbudowie stanu zdrowia. Wiele tego typu koncepcji opiera się na treningu funkcjonalnym, którego podstawy w dużym stopniu wywodzą się z rehabilitacji. Niepokojące jest jednak to, iż często dochodzi do zamieszania między rzeczywistym treningiem funkcjonalnym, a kulturystyką. Jest to o tyle niebezpieczne, iż ćwiczenia grup mięśniowych w formie izolowanej ograniczają własną, naturalną stabilizację stawów. Powtarzane wielokrotnie, po kilkuset powtórzeniach mogą wręcz "przeprogramować" timing mięśniowy (kolejność włączania się w ruch poszczególnych mięśni), przez co układ nerwowy nie zachowuje obronnego napięcia krótkich, przystawowych mięśni stabilizacyjnych, nauczony niejako, że stabilizację zapewnia się zewnętrznie."

Metoda Pilates Core proponuje trening oparty właśnie na stopniowej odbudowie i rozbudowie prawidłowych wzorców pobudzeń mięśniowych, których występowanie jest podstawą i bezwzględnym warunkiem dla przystąpienia do innych, bardziej obciążających ćwiczeń siłowych. Pilates nie wchodzi przy tym w żaden konflikt z innymi dziedzinami sportu i fitnessu, stanowiąc niekiedy bardzo pozytywną odskocznię od rygorów specyficznego treningu sportowego lub codziennych przeciążeń układu ruchu. Jej praktykowanie nie wyklucza innych rodzajów aktywności, przekonuje jednak, iż warto zadbać o właściwe podstawy swojej kondycji, zachowując zdrowie, dobre samopoczucie. Dzięki temu dłużej możemy cieszyć się sprawnym organizmem i poprawić własne parametry fizyczne, często zaskakując samych siebie nowymi rezultatami. Dlatego naprawdę warto zapoznać się z metodą Pilates, która jest równie wartościowa dla kulturystów, gimnastyków, tancerzy, sportowców i zwykłych ludzi.

Polecam,
mgr Katarzyna Kołodko

 



Pozostałe Zestawy Pilates Core PRO®